نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم با آیات قرآن در درس ،هویت ملی اسلامی دانش آموزانم را تقویت نمایم ؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

در رابطه با نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به روش نوین امکان پذیر نیست.

نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

حال اجرای یک نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم با آیات قرآن در درس ،هویت ملی اسلامی دانش آموزانم را تقویت نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۰ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم با آیات قرآن در درس ،هویت ملی اسلامی دانش آموزانم را تقویت نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با  تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن

تعريف هويت :  (ibentity  )

در ارتباط  با هويت  تعاريف  مختلفي ارايه گرديده است: اريکسون کارکرد هويت  را ايجاد هماهنگي ميان تصور فرد از خودش به عنوان يک فرد بي نظير و داراي ثبات و تصور ديگران مي داند. از نظر اريکسون ،هويت پاسخ به اين سوال است که من کيستم؟ از ديدگاه او نوجوانان و بزرگسالاني که احساس  هويت در آنها  قوي  است, خود را  افرادي  متمايز و  مستقل از ديگران مي دانند. در کتاب روان شناسي اجتماعي  بارون و برن  هويت  به اين صورت معرفي  مي شود : از سالهاي نخست زندگيمان در خصوص اين موضوع که کي هستيم يادگيريهايمان شروع به شکل گرفتن مي کنند . با گذشت  زمان به اين نتيجه مي رسيم  که چه کسي هستيم . طبقه ي اجتماعي  و نژادي , گرايش سياسي و مذهبي و خود را تعريف کنيم. اين تعريف هويت  اجتماعي  ماست که  بر نحوه ي روابط ما با ديگران اثر مي گذارد و با تغيير زمينه ي اجتماعي دچار دگرگوني مي شود.از نظر کلاپ  هويت  شامل تمام چيزهايي  مي شود که در طول  زمان و  به صورت معتبري  درباره ي فرد سخن مي گويند مثل نام او , شخصيت او, موقعيت  او,  زندگي گذشته اش و … او به اهميت متن و شرايط اجتماعي در اين خصوص اشاره کرده و مي گويد: اگر متن و شرايط اجتماعي فاقد ثبات  و غير قابل  اعتماد باشد, افراد نمي توانند  در طول زمان به  صورت با ثباتي  از خود سخن گويند.  در مطالعه ي شخصيت انسان , هويت يک جنبه ي اساسي و دروني است که به کمک آن يک فرد با گذشته اش مرتبط شده و احساس تداوم و يکپارچگي در زندگي مي کند. (هاتف نیا،تاریخ ۱۳۸۷/۰۲/۱۹ ).

 تعریف هويت ملي -مذهبی

مهمترين نوع از انواع هويت , هويت ملي-مذهبی است , زيرا نقشي تعيين کننده در حوزه ي فرهنگ , اجتماع , دین ،سياست و حتي اقتصاد دارد, به عبارت ديگر , هويت ملي-مذهبی فراگيرترين و در عين حال مشروع ترين سطح هويت در تمامي نظام هاي اجتماعي مي باشد. هويت ملي-مذهبی فرايند پاسخ گويي آگاهانه يک ملت به پرسش هاي پيرامون خود , گذشته , کيفيت, زمان , تعلق, خاستگاه اصلي و دايمي , حوزه ي تمدني , جايگاه سياسي ,اقتصادي , فرهنگي و ارزش هاي ملهم از هويت تاريخي خود است.برخي از محققان براين اعتقادند که هويت ملي-مذهبی را مي توان مترادف خلق وخوي طبيعت ثانوي و ويژگي و يا منش ملي وکیش دانست.

   بعد تاريخي هويت ملی

بر اساس گفته ي يکي از روان شناسان بزرگ که” تاريخ شخصيت , شخصيت است” مي توان گفت که تحولات و فرايندهاي دراز مدت تاريخي در شکل دادن به احساس عميق دلبستگي و تعلق به يک کشور موثر است. خاطرات , رخدادها, حوادث , شخصيت ها و فراز و نشيب هاي تاريخي در شکل دادن به انگاره هاي جمعي بسيار موثر هستند . بعد تاريخي هويت ملي عبارت است از آگاهي مشترک افراد يک جامعه از گذشته تاريخي و احساس دلبستگي به آن و احساس هويت تاريخي و هم تاريخ پنداري پيوند دهنده ي نسل هاي مختلف به يکديگر است که مانع جدا شدن يک نسل از تاريخش مي شود. زيرا هر جامعه اي با هويت تاريخي خود تعريف و ترميم مي شود. هويت تاريخي را مي توان آگاهي و دانش نسبت به پيشينه ي تاريخي و احساس تعلق خاطر و دلبستگي بدان دانست. .(همان)

دانش آموزان

منظور دانش آموزان سال اول ابتدایی ريحانه ابتدایی می باشد که با همکاری وفعالیت آنان كه ۲۸ نفر بودند توانستم بحث هویت ملی-اسلامی را برای آنان تبیین نمایم.

   اصول ومبانی درس مطالعات اجتماعي

درتدریس مطالعات اجتماعي مواردزیر به عنوان مبانی نظری مطرح اند که عبارتنداز:۱-فایده ی مطالعات اجتماعي ازدیدگاه یک معلم ۲-فواید علمی مطالعات اجتماعي ۳- مطالعات اجتماعي درخدمت دین۴- مطالعات اجتماعي برای شناخت انسان وبرای بهترزندگی کردن انسان ها۵-اهمیت مطالعات اجتماعي وتجربه دراسلام۶-ارتباط مطالعات اجتماعي وروان شناسی وهویت جوامع بشری۷-لذت انگیزی مطالعات اجتماعي ۸-اهمیت کتیبه ها دراحیای هویت وخودآگاهی تاریخی یک ملت(زرین کوب،۱۳۷۵،ص۸-۵باتلخیص). تئوری ها ومبانی درس تاریخ ذکر شده راهنمای بسیار مناسبی برایم در تدریس این درس بوده است .

انواع شیوه های تاریخ نگاری

روش روایی (نقلی)

در روش روایی روایات مختلف درباره یک حادثه و واقعه تاریخی با درج اسناد در کتاب تاریخ آورده می‌شود.

روش ترکیبی

مراد از روش ترکیبی آن است که مورخ به جای ذکر روایات مختلف از راه مقایسه و ترکیب و ایجاد سازگاری میان آنها واقعه مذکور را طی یک روایت توضیح دهد. در حقیقت روش ترکیبی مربوط به دوره تالیف تاریخی است. البته کار مورخ در روش ترکیبی بسیار مشکل است و مورخ باید بر مسائل تاریخی احاطه داشته باشد تا بتواند از ترکیب روایات به حقیقت و واقعیت نزدیک گردد. و این باعث می‌شود تا بعضی روایات حذف گردند.آغاز این روش تاریخ نگاری مشخص نیست اما در سال( ۲۷۹ هجری )کتاب فتوح البلدان بلاذری به این روش نگاشته شده است. از دیگر کتابهایی که به روش ترکیبی نگاشته شده می‌توان به اخبار الطوال دینوری (  ۲۸۲  هجری )، تاریخ یعقوبی ، تاریخ دمشق ابن قلانسی ، المنتظم ابن جوزی ، تاریخ الکامل ابن اثیر و تاریخ طبرستان ابن اسفندیار» اشاره کرد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله  تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله  تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله  تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

کسب نتایج  پیرامون مقوله  تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

منابـع و ماخذ

  1. آژند،یعقوب(۱۳۸۱)، تاریخ نگاری در ایران،نشرگسترده،تهران.
  2. احمدی نژاد ،محمود(۱۳۸۹)، سخنرانی همایش شاهنامه فردوسی
  3. زرین کوب،عبدالحسین(۱۳۷۵)،تاریخ درترازو، چاپ چهارم ،انتشارات امیرکبیر،تهران.
  4. سجادی،صادق(۱۳۸۰)، تاریخ نگاری در اسلام،سمت،دانشگاه تهران.
  5. فرانسس روزنتان(۱۳۷۵)، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ترجمه اسدالله آزاد ، انتشارات آستان قدس رضوی ،مشهد.
  6. طباطبایی علامه ،(۱۳۷۲)، تفسیر المیزان،سوره کهف،نشرامیرکبیر،تهران

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

22 − 20 =