اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به تحقيق و پژوهش در درس تشويق كنم؟

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

در رابطه با اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به تحقيق و پژوهش در درس تشويق كنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به تحقيق و پژوهش در درس تشويق كنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس

تحليل و تفسير داده ها:

پس از مطالعه و بررسی های لازم و صحبت هایی که با دبيران دیگر و مدیر مدرسه داشتم ،و با توجه به یافته های علمی که در قسمت قبل بیان شد  اطّلاعات به دست آمده را مورد تجزیه وتحلیل قرار داده و چون در ريشه بابي مشكل چندين عامل دخالت داشتند از روش ۶ پرسش استفاده كردم:

۱- هدف: تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش باعث افزايش مهارت و دقت درمحيط اطرافشان  ميشود كه بي تفاوت از  كنار مسايلي كه در پيش رو دارند نگذرند.

۲- چگونه: با ايجاد زمينه و فضايي مناسب براي پرورش تفكر خلاق در آنها و فعاليتهاي مشاركتي با اعضاي گروه

۳- چه كسي؟ دانش آموزان دوره راهنمايي كه بايد محور فعاليتهاي آموزشي و پرورشي باشند. چه چيزي؟ تشويق دانش آموزان با استفاده از برپايي نمايشگاه – پرورش تواناييها با برگزاري دوره آموزشي روش تحقيق براي دانش آموزان – اعتبار بخشي به تحقيقات دانش آموزان و دادن كارت امتياز به تحقيقات برترو ..چه موقع: موقعي كه دانش آموز با مهارت و دقت بيشتري پژوهش را انجام داد.

وابن پژوهش باعث يادگيري بيشتر مطالب درسي شد. كجا ؟ در مدرسه اي كه در آن دانش آموز تحصيل ميكند.

ارائه راه حل موقتي :

۱- تقويت دقت و مهارت در دانش آموز كه با پژوهش سر و كار دارند از قبيل : مصاحبه –آزمايش و..۲- تقويت عادت به تفكر ۳- روش تدريس به صورت پژوهش محور باشد.۴- بررسي تحقيقات دانش آموزان۵- برپايي نمايشگاه از پروژه هاي دانش آموزان۶-انجام فعاليتهاي تحقيقي دانش آموز به صورت گروهي نه انفرادي

اجراي طرح و نظارت بر آن:

با توجه به اين كه در اين مدارس راهنمايي  درسي به عنوان تحقيق و پژوهش در برنامه هفتگي دانش آموزان قرار داده نشده بود من به عنوان دبير علوم اجتماعی تصميم گرفتم در ساعات درسی  ابتدا   براي تقويت مهارت تفكر از دانش آموزانم بخواهم كه تحقيقي را به دلخواه انجام  دهند،كه  در واقع اين تصميم من به نوعي حالت اقدام پژوهي براي خود دانش آموز را داشت و او را به تفكر وامي داشت .

بعد از انتخاب موضوعات بوسيله دانش آموزان موضوعاتي را كه به هم نزديك بودند را در يك گروه قرار دادم و از آن به بعد كلاس به شيوه كارگاهي تشكيل ميشد.

گروه ها كنار هم مي نشستند سپس با هم تبادل نظر مي كردند و جمع بندي مي كردند ونتيجه بحث و گفتگو بوسيله خود دانش آموزان در كلاس ارائه ميشد.و در هر جلسه قسمتي از تحقيق انجام مي شد و در ارائه مطالب تمام اعضاي گروه شركت داشتند و يك نفر ثابت وجود نداشت.

با اين كار مفهوم مشاركت و تلاش در دانش آموزان روشن مي شود و نيز علاقه و انگيزه دانش آ موزان افزايش مي يابد و تدريس كسل كننده و ملال آور نمي شود، كم رويي و خجالت دانش آموزان كاهش مي يابد ، توانايي سخن گفتن و مهارت هاي كلامي آنان براي برقراري ارتباط افزايش مي يابد .  و در همان جلسه خود من هم نظر مي دادم و اگر آن قسمت از كار درست انجام مي شد نمره ي به تمام گروه داده مي شد واعضاي گروه مورد تشويق قرار مي گرفتند اگر كار عيب و نقصي داشت تا هفته بعدي گروه فرصت داشت تا از منابع مختلفي كه من و بقيه همكاران به آنها معرفي كرده بوديم  از جمله كتابخانه مدرسه و نشريات مختلف – سايت هاي اينترنتي و..استفاده كنند و كارشان را كامل تحويل دهند .

بعد از كامل شدن تحقيقات بچه هاكه تقريبا چند ماه طول كشيد از كار هاي تحقيقي دانش آموزان نمايشگاهي بر پا نمودم و از بقيه همكاران و مدير مدرسه نيز خواستم از بين كارهاي تحقيقي بهترين و كامل ترين كار را انتخاب كنند و بعد از انجام ابن كار و مشخص شدن بهترين اثر تحقيقي در مراسمي كه همه دانش آموزان مدرسه حضور داشتند از دانش آموزان برتر تقدير و تشكر به عمل آمدو هدايايي به آنها تقديم گرديد.

جمع آوري اطلاعات (شواهد ۲) :ابزار گرد آوري اطلاعات :

دبيران آموزشگاه- والدين دانش آموزان- مقايسه تحقيقات فعلي دانش آموزان با تحقيقات قبلي گرد اوري اطلاعات:

۱- بقيه دبيران اموزشگاه نيز اظهار داشتند كه دانش آموزان با رغبت و تمايلي بيشتري تحقيقات را انجام مي دهند و مهارت بيشتري بدست آورده اند.

۲- همچنين والدين آنها نيز از اين پيشرفت خوشنود بودند  و اظهار داشتند كه بچه ها ديگر دنبال تحقيقات آماده از كافي نت ها نيستند و وقت بيشتري را صرف كارهاي تحقيقاتي ميكنند.

۳- يادگيري و پيشرفت درسي و افزايش تفكر منطقي در دانش آموزان .

بعد از شروع تا اتمام كار شاهد پیشرفت وتحول در دانش اموزانم بودم. اعتمادبه نفس وعلاقه شان و دقت شان به كارهاي پژوهشي بالارفته بود بطوریکه علاوه بر اينكه تحقيقات خود را به طور گروهي درکلاس انجام می دادند درخانه نيز از والدین خود كمك مي گرفتند و مدت مطالعه شان افزايش يافته بود.

ارزیابی تأثیر اقدامات وتعیین اعتبار:

۱- گسترش کارهای گروهی :چون تحقيق به صورت گروهي انجام مي شود و همه اعضاي گروه در آن فعاليت دارن كلاس برايشان كسل كننده نيست و جذابيت بيشتري دارد و معلم فقط نقش هدايت كننده فعاليتها را دارد.۲- تشويق و ترغيب دانش آموزان به فعاليتهاي پژوهشي : با دادن كارت امتياز – تشويق پژوهشگران برتر و با برپايي نمايشگاه از كارهاي دانش آموزان مي توان باعث انگيزه و ترغيب بيشتر دانش آموزان شد.۳- فراهم آوردن زمينه ي پژوهشي در منزل ۳- ‌فعال شدن بیشتر دانش آموزان و افزایش میزان علاقمندی به انجام کارهای تحقیقی  در بقيه دروس.۴- افزايش ايده ها و نوآوري در موضوع تحقيق : دانش آموزان هر ايده يا جرقه اي كه در ذهنشان زده مي شد را به عنوان موضوع تحقيق به من ارائه مي دادند و اين باعث افزايش ميزان نواوري و خلاقيت آنها  شده بود.۵- بقيه همكاران نيز از افزايش دقت و مهارت دانش آموزان راضي و خوشنود بودند و اظهار مي كردند كه تمايل دانش آموز به انجام پژوهش بيشتر شده است.۶- روش كار به صورت گروهي باعث اعتماد به نفس دانش آموز – افزايش مهارت هاي كلامي و توانايي سخن گفتن در دانش آموز مي شد.۷- آشنايي دانش آموزان با مهارتهاي پژوهش  از قبيل مشاهده- مصاحبه – پرسشنامه و…۸- نگرش مثبت ترنسبت به علم۹- افزايش كيفيت فعاليتهاي پژوهشي- تحقيقي دانش آموزان

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس  اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس  اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس  اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس  اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  تشويق دانش آموزان به تحقيق و پژوهش در درس  اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

منابع :

مجله علوم اجتماعي و انساني ، مجلات رشد نوآموز ، معلم ، آينده سازان و پيون

د مجموعه مقالات سمپوزيوم جايگاه تربيت در آموزش و پرورش ، انتشارات تربيت

ضرورت تحقیق و پژوهش در کلاس و مدرسه- حسین نامی پور

آموزش و پژوهش دو عامل اصلي پيشرفت – دانشگاه شهید بهشتی- زمانی زاده

ضرورت مدیریت در بخش پژوهش کشور- احمد دادکستر

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 75 = 77