اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم را با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر کورش در درس تقويت كنم ؟

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

در رابطه با اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم را با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر کورش در درس تقويت كنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۴ صفحه

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم را با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر کورش در درس تقويت كنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله  تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر

چگونگی اجرای راه جدید

دانش آموزان با تهیه ی منشور کورش ازطریق اینترنت وتهیه ی عکس های تاریخی درارتباط بادرس ونیز تحلیل داستان بردیا وزندگی کورش مرا درساخت نرم افزار یاری نموده بودندوسایر فعالیت هایی که به دانش آموزانم داده بودم انجام گرفت ودانش آموزان ابتدا زندگی کورش وداستان بردیا را ازطریق نمایش اجرا کردند.گروهی دیگری ازدانش آموزان چگونگی تصرف شهربابل بزرگترین شهردنیای کهن به دست کورش بدون خون ریزی وقتل وکشتار ،بیان نمودند.گروهی نیز ترجمه منشور حقوق بشر کورش و تفسیر واژه ی ذوالقرنین درقرآن  کریم را قرائت کردندوسپس با هم به تحلیل وتفسیر آن پرداختیم .پس از اجرای فعالیت های دانش آموزان ازطریق رایانه ونرم افزار ساخته شده نکات تکمیلی درس جدید که در زمینه ی اهمیت آثار تاریخی به ویژه منشور حقوق بشر کورش بوده را ارائه دادم . توصیف وضع موجود جامعه بشری وظلم وستم آمریکاوصهیونیست ها درجهان اسلام وتهاجم فرهنگی ،بازگوکردن وقایع ملی-اسلامی وتحلیل وتفسیر آثارملی ازمحورهای مهم تدریسم بوده ودانش آموزان با شورورغبت خاصی درجریان تدریس وکارهای تحقیقاتی شرکت نموده بودند.احساس غرور وافتخار وشناخت هویت های ملی-اسلامی وتاریخی ،رضایت خاطری بود که دانش آموزان داشتند. مدیرمدرسه ضمن تشویق همه ی دانش آموزان تشکیل کتابخانه ی کلاسی   را ،ازطریق شورای مدرسه باتامین هزینه تقبل نموده بودندتا ازاین طریق شیوه های کهن وکتاب محوری کلاس هارخت بربندد ویادگیری عینی وکاربردی شود ودرزندگی دانش آموزان تجربه وتوانمندی ارزشمندی محسوب گردد.

*جمع آوري اطلاعات(۲) (شواهد)

گرچه ازرفتار های دانش آموزان پیدا بود که درفهم تاریخی شان وتحلیل متون  وآثار تاریخی تغییراتی به وجود آمده است ، برای این که مشخص شود این شیوه ی تدریس که فراتر ازکتاب وکاربردی وبه همراه تحلیل وتفسیر تاریخی بوده تاثیرگذاربوده یا نه  تصمیم گرفتیم درباره ی آنچه انجام داده ایم اطلاعات عینی جمع آوری کنیم .در جلسه ای با مدیر ومعاون مدرسه راه هایی را برای مطلع شدن ازنتایج کارپیش بینی کردیم.ازآن جمله بود:۱-مقایسه سوالات طراحی شده ی شیوه ی تدریس جدید با گذشته۲-بررسی نمرات دانش آموزان پیش از آموزش وپس ازآن.۳-نظر خواهی ازاساتید تاریخ و والدینی که دراین زمینه اطلا عاتی دارند.۴-نظر خواهی از دانش آموزان درباره ی نحوه ی تدریس درس جدید وارائه مطالب تاریخی خارج از متن کتاب.۵-بررسی مقایسه ای میزان شناخت دانش آموزان ازواژه ی “ذوالقرنین ومنشور کورش” قبل از تدریس وپس از تدریس

تجدید نظر در روش های انجام گرفته واعتبار بخشی آن

پس از این که اطلاعات لازم درباره ی چگونگی اجرا ونتایج جمع آوری شد.با توجه به نظرهاوانتقادهای اظهارشده،دریک جلسه با دبیران مدرسه ومدیر ومعاون نواقص طرح برطرف شد.شواهد نشان داد که هرپنج روش تاثیر گذاربوده وهرچه دبیران تاریخ فراتر ازمتن کتاب به تحلیل وتفسیر وقایع وآثار تاریخی  بپردازند فهم  ودرک تاریخی واهمیت  وجایگاه علم مطالعات اجتماعي  برای دانش آموزان ما  مشخص تر  می شود ودر مطالعه انواع علم تاریخ(نقلی-روش ترکیبی -روش تحلیلی ) چگونگی تحقیق  وبررسی را می آموزند .بامقایسه سوالات گذشته وشیوه ی جدید به این نتیجه رسیدیم که سوالات سبک قبلی درسطح دانش وغیرکابردی بوده ودرشیوه ی جدید سوالات درسطح ارزشیابی وتجزیه وتحلیل وخلاقیت بوده  است.به عنوان نمونه سوالاتی از شیوه ی تدریس قدیم وجدید ذکر می شود:

سوالات سبک قدیم:

۱-نام دو پسر کورش چه بود؟۲-کورش درکجا کشته شد؟۳-بزرگترین قبیله ی پارس ها چه نام داشت؟۴-داستان بردیا راشرح دهید.

سوالات سبک جدید:

۱-به نظر شما چرا مورخان کورش را به خردمندی توصیف کرده اند؟۲-ذوالقرنین درقرآن کیست؟ونظر علامه طباطبایی را بنویسید.۳-شما ضمن شرح داستان بردیا چه نکات ارزشمندی ازاین ماجرا می گیرید؟۴-وضع موجود حقوق بشردرجامعه جهانی امروز را بیان کنید.۵-منشور حقوق بشر کورش را به طور خلاصه ذکرکنید وسپس آن راتفسیر وتحلیل نمائید.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

کسب نتایج  پیرامون مقوله  تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  تقویت هویت ملی_اسلامی دانش آموزانم با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

منابـع و ماخذ

  1. آژند،یعقوب(۱۳۸۱)، تاریخ نگاری در ایران،نشرگسترده،تهران.
  2. احمدی نژاد ،محمود(۱۳۸۹)، سخنرانی همایش شاهنامه فردوسی
  3. زرین کوب،عبدالحسین(۱۳۷۵)،تاریخ درترازو، چاپ چهارم ،انتشارات امیرکبیر،تهران.
  4. سجادی،صادق(۱۳۸۰)، تاریخ نگاری در اسلام،سمت،دانشگاه تهران.
  5. فرانسس روزنتان(۱۳۷۵)، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ترجمه اسدالله آزاد ، انتشارات آستان قدس رضوی ،مشهد.
  6. طباطبایی علامه ،(۱۳۷۲)، تفسیر المیزان،سوره کهف،نشرامیرکبیر،تهران
  7. هاتف نیا ،فاطمه (تاریخ ۱۳۸۷/۰۲/۱۹ ) ، بررسي هويت ملي و ديني و ابعادآن، آ روزنامه آفرینش ،روزنامه مستقل سراسري صبح ايران.

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

61 + = 70