نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان پایه…آموزشگاه … را به مباحث تاریخی علاقه مند سازم ؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ

در رابطه با نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ به روش نوین امکان پذیر نیست.

نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ

حال اجرای یک نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان پایه…آموزشگاه … را به مباحث تاریخی علاقه مند سازم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۶ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان پایه…آموزشگاه … را به مباحث تاریخی علاقه مند سازم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی

ارائه روش هاي پیشنهادي جهت حل مسأله

با توجه به اطلاعات بدست آمده و شناخت علل بی علاقگی دانش آموزان به بحث تاریخ   تصمیم گرفتم روش هاي زیر را اجرا نموده تا از میزان علاقه دانش آموزان را افزایش دهم:

  1. بالابردن سطح آرزوهاي دانش آموزان
  2. تشکیل گروه هاي کوچک
  3. برقراري ارتباط مناسب با دانش آموزان
  4. تهیه رسانه آموزشی
  5. تهیه داستان هاي تاریخی
  6. ارائه فهرستی از مشاغل
  7. استفاده از شیوه هاي نوین تدریس

۸ . استفاده از وسایل کمک آموزشی در تدریس

۹ . تغییر دادن محرك ها در جریان تدریس

۱۰ . مشاوره با مدیر و معاون مدرسه

۱۱ . ارائه گزارش در جلسه شوراي دبیران

۲ . راهنمایی و مشاوره با والدین

اقدام و اجراي راه حل هاي پیشنهادي

  1. بالابردن سطح آرزوها- براي بالابردن سطح آروزها به دانش آموزان در جلسات متعدد متذکر شدم که هر انسانی با تلاش و کوشش می تواند موفق شود. انسان هاي موفق به دستاوردهاي کم قانع نمی شوند و تلاش دارند با برنامه ریزي و پشتکار در انجام کارها موفقیت هاي خوبی داشته باشند. شما هم داراي توانایی هاي زیادي هستید و نباید خود را دست کم بگیرید. می توانید با تبدیل محدودیت ها به فرصت ها و استفاده از این فرصت ها در یادگیري درس ها موفق باشید. تفاوتی میان شما و آنهایی که موفق هستند، وجود ندارد. تنها تفاوت در این است که آنها از فرصت ها استفاده می کنند و در کلاس با دقت به درس گوش می کنند و مطالب را در همان کلاس یاد می گیرند. در ادامه از شخصیت هاي علمی که با کمترین امکانات موفق بودند صحبت کردم. با این شیوه سعی کردم سطح آرزوهاي دانش آموزان را افزایش دهم.
  2. تشکیل گروه هاي کوچک- دانش آموزان را به گروه هاي کوچک همیار تقسیم کردم و به آنها فرصت دادم متن درس را به صورت انفرادي بخوانند و بصورت گروهی با هم بحث و گفتگو کنند و بعد به سوالات مطرح شده، پاسخ دهند. البته براي گروه هایی که فعالیت خودشان را با جدیت دنبال می کردند و مشارکت خوبی داشتند،جایزه در نظر می گرفتم.
  3. برقراري ارتباط مناسب با دانش آموزان- سعی کردم ارتباط دوستانه اي با دانش آموزان داشته باشم در ابتداي ورودم به کلاس با آنها سلام و احوالپرسی می کردم و سعی کردم با نام کوچک آنها را صدا بزنم از تنبیه یا مجازات هایی که شخصیت آنها را زیر سوال می برد، پرهیز کردم. دانش آموزان را در تصمیم گیري ها مشارکت می دادم و از آنها خواستم که عملکردم را در کلاس نقد و بررسی کنند و انتقادها و پیشنهادهاي خود را بیان کنند و نظرات آنها را در تدریس لحاظ می کردم. در این زمینه از راهکارهاي بهبود ارتباط (هورنباي ۱۹۹۴ ) استفاده نمودم.
  4. تهیه رسانه آموزش- در این زمینه از دانش آموزان خواستم که برحسب موضوعات درس از محیط پیرامون خود آثار و بناهایی تاریخ ی مربوط به دوره هاي مختلف را بررسی و از آنها گزارش تهیه و به کلاس ارائه دهند. کار دیگر تهیه روزنامه دیواري بوده و براي این کار آنها نمره در نظر گرفتم تا دانش آموزان تشویق

شوند کارشان را با جدیت انجام دهند.

  1. تهیه داستان هاي تاریخ ی- ابتدا خود داستان هاي تاریخ ی را در کلاس می گفتم.براي نمونه ماجراي قتل آقامحمدخان قاجار را توضیح دادم و از شخصیت هایی چون میرزاکوچک خان که در تاریخ   نقش داشتند صحبت می کردم و در ادامه دانش آموزان را تشویق کردم که آنها می توانند این کارها را انجام دهند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

کسب نتایج  پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  علاقه مندسازی دانش آموزان آموزشگاه به مباحث تاریخی نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ  

منابع و مآخذ

  1. اصغرپور، حمید( ۱۳۸۳ )، مشاوره با دانش آموزان در مدارس (مهارت هاکاربردها) براي دبیران مشهد، موسسه فرهنگی و هنري و انتشاراتی ضریح آفتاب.
  2. خیراندیش، عبدالرسول ( ۱۳۸۴ ) آموزش رسمی تاریخ (ضرورت ها و تنگناها)،. رشد آموزش ، شماره ۱۸
  3. سیف، علی اکبر ( ۱۳۸۲ )، روش هاي اندازه گیري و ارزشیابی آموزشی، تهران،آگاه.
  4. شعبانی، حسن ( ۱۳۸۲ )، مهارت هاي آموزش و پرورش (روش ها و فنون تدریس) تهران، سمت.
  5. لوگال، آندره ( ۱۳۷۹ )، شکست هاي تحصیلی (شناخت و جبران)، ترجمه محمدرضا شجاع رضوي، مشهد، آستان قدس رضوي.
  6. ملک محمدي، حمید ( ۱۳۸۴ )، ایفاي نقش، شیوه اي در تدریس اجتماعي ، رشد . آموزش تاریخ
  7. نوروزي، جمشید ( ۱۳۸۳ )، کتاب هاي درسی از نگاه تعدادي از. دانش آموزان، رشد آموزش ، شماره ۱۴
  8. نوروزي ، جمشید ( ۱۳۸۳ )، کتاب هاي درسی در کشور آلمان، رشد آموزش . شماره ۱۶

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

16 − 10 =