اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم ساعت تاريخ را براي خود و دانش‌آموزانم لذت بخش کنم؟

اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس

در رابطه با اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ لذت بخش کردن درس دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم ساعت تاريخ را براي خود و دانش‌آموزانم لذت بخش کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۳ صفحه

اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم ساعت تاريخ را براي خود و دانش‌آموزانم لذت بخش کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر تاریخ  می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر تاریخ را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر تاریخ موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم

اقدام راه حل پيشنهادي

انتقال مفاهيم و مضامين تاريخ و شرح و بسط آن تنها با استفاده‌ي دبيران تاريخ از جديدترين متدها و الگوهاي روش تدريس ميسر مي‌باشد. متأسفانه آنچه كه امروز ما شاهد آن هستيم استفاده از روش سخنراني جهت تدريس تاريخ مي‌باشد، كه از سطح بسيار پاييني در انتقال مفاهيم آموزشي برخوردار است. زيرا مخاطبان فقط از حس شنوايي بهره‌مند مي باشند. در صورتيكه از حس ديداري و لمسي نيز برخوردار شوند، يادگيري به صورت صحيح‌تر و عميق‌تر خواهد بود. «ديگر نمي‌توان با روش‌هاي سنتي، جامعه و افراد آن را به سوي تحول و پيشرفت سوق داد…. همه‌ي كساني كه با روش‌هاي سنتي آموزش ديد‌ه‌اند، لحظاتي را بخاطر مي‌آورند كه نشستن سر كلاس، گوش دادن به صداي يكنواخت معلم، از بركردن مطالب درسي بدون فهم و درك، دلهره و اضطراب ناشي از امتحان، و تحمل سرزنش معلمان و والدين، چگونه موجب نفرت و گريز از كلاس، درس و محيط آموزشي مي‌شد. راستي چرا؟ چرا بسياري از فعاليت‌هاي آموزشي نمي‌توانستند ما را با محيط‌هاي آموزشي مأ‌نوس و به يادگيري علاقه‌مند كنند؟…»۹

با توجه به عوامل مؤثري كه سبب عدم نشاط كافي در كلاس و درس تاريخ‌ مي‌شد، سعي شده است، در حيطة كاري خودم، حداقل در محدوده ي كلاس راه‌حل‌هايي براي نشاط بيشتر و علاقه‌مندي دانش‌آموزان به درس تايخ به كار ببندم.

۱- در جلسة اول بعداز معارفه و برگزاري پيش‌آزمون (براي تعيين سطح)، با طرح سؤالي مبني بر تعريف تاريخ، و اينكه چرا تاريخ مي‌خوانيم، دانش‌‌آموزان را وارد بحث نمودم، به طوري كه هر يك به فراخور حال پاسخي مي‌داد. اما بعد از شنيدن پاسخهاي متفاوت، با ارائه‌ي پاسخي صحيح سعي نمودم در همان جلسة اول، دانش‌آموزانم تعريفي درست از تاريخ را آموخته و بياموزند كه آنچه انسان امروز از تاريخ مي‌تواند آموخت شناخت خويش است شناخت معني حيات خويش.

بايد بيان شود كه متأسفانه در كتابهاي درسي تاريخ، تعريفي جامع از آن نشده است و تاريخ را تنها حديث گذشتگان و تاريخ اجتماعي مردگان مي‌پندارد. (ر.ك. كتاب درسي دوم انساني و متوسطه) همچنين در ادامه تابوي گرفتن نمره كه يكي از مهمترين دلايل مطالعة درس تاريخ براي كسب نمره‌ي قبولي در امتحان است را مي‌شكنم، و با بيان اين مطلب كه اگر با كلاس همراهي كنند و شرايط ساده‌ام را بپذيرند، طبق آمار سالهاي قبل، به راحتي قبول مي‌شوند. (بخشيدن آرامش به كلاس)

۲- مشاركت همة دانش‌آموزان در كلاس به دو طريق: الف: با استفاده از يكسري سؤالات

برانگيزاننده و محرك در آغاز و يا در بين مباحث درسي، كه اين روش با توجه به پاسخهاي مختلف، سبب مي‌شود كه بچه ها به شنيدن پاسخ صحيح بيش از پيش راغب شوند و شوق نشان دهند.

ب: گاهي هم دانش‌آموزان را ترغيب مي‌كنم كه در يك فاصلة كوتاه زماني يك يا دو دقيقه‌اي مطلبي يا پارگرافي را بخوانند و بعد به صورت داوطلبانه درك و استنباط خودشان را در باب آن موضوع بيان كنند. كه از اين طريق به خوبي جو گفت و گو در كلاس حاكم مي‌شود.

۳- براي هر درس از درسهاي تاريخ‌ سعي كرده‌ام با به همراه آوردن يكي از منابع و يا گاهي چند منبع مرتبط با كلاس و درس، دانش‌آموزان را هر چه بيشتر با منابع تاريخ آشنا كنم.

كه اين خود در ايجاد شور و نشاط در فضاي كلاس بسيار مؤثر بود. خصوصاً زماني كه بچه‌ها تصاوير برخي از كتاب‌هاي مرجع و مرتبط با درس را، در كتاب درسي مشاهده مي‌كنند و بعد به يكباره خود آن منبع را در دست‌شان حس مي‌كنند و ورق مي‌زنند، براي آنها باعث تعجب مي‌شود و علاقه‌ي‌شان را نسبت به درس تشديد مي‌كند.

۴- انتخاب گزيده‌اي از منابع (كه با دقت در منزل فراهم شده است) براي قرائت در كلاس بر علاقه‌ي دانش‌آموزانم به درس افزوده و سبب تنوع در كلاس مي‌شود. به عنوان نمونه در درس سفرنامه‌ها (درس ۱۰) گزيده‌اي از يك سفرنامه سبب نشاط خاطر دانش‌آموزان شده است. و يا زماني كه به زندگي نامه‌ها مي‌پردازم (درس ۱۱) با انتخاب بخشي از زندگي‌نامة عباس اقبال (به قلم خودش كه اين انتخاب به چند دليل مي‌باشد) علاوه بر اينكه كلاس سراسر گوش مي‌شود به آنها هشدار مي‌دهم به سبك نگارش فارسي و قلم عباس اقبال توجه كنند. كه چقدر سليس و روان است (كه در اين رابطه منظور دارم.)

همچنين در درسي كه به تاريخ نگاري كهن و نوين اشاره مي‌كند (درس ۱۴)، از هر كدام متني را برگزيده و در كلاس قرائت مي‌كنيم و بعد قضاوت را براي مقايسة اين  دو نوع تاريخ‌نگاري به عهدة دانش‌آموزان مي‌گذارم.

۵- براي تفهيم بهتر سعي شده است از نقشه‌ها، نمودارها، عكس‌هاي تاريخي، سي‌دي و يا فيلم‌هايي كه از طريق مختلف جمع‌آوري نموده‌ام استفاده نمايم. نشان دادن عكس‌هاي قديمي ايران (كتاب قاسم صافي) و پخش فيلمي با نام حلقه‌هاي گمشده در باب عكاسي و سينماي دوره قاجار (براي درس ۷) از جمله مواردي است كه به عنوان نمونه اشاره شده است.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

کسب نتایج  پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله لذت بخش ساختن ساعت درس تاریخ برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر تاریخ

منابع و پيشينه‌هاي مورد استفاده

۱- رشد آموزش تاريخ ۲۵، ويژه آموزش تاريخ (۲)، دورة هشتم، شماره‌ي ۲، زمستان ۱۳۸۵،  تهران، دفتر انتشارات كمك آموزشي، سخن سردبير، ص ۲٫

۲- زرين‌كوب، عبدالحسين، تاريخ در ترازو، تهران، انتشارات اميركبير،۱۳۸۱، ص ۲۶٫

۳- نوذري، حسينعلي، فلسفه تاريخ، انتشارات طرح نو، تهران، ۱۳۷۹، ص ۱۲۲٫

۴- حضرتي، حسن، تاملاتي در علم تاريخ و تاريخ‌نگاري اسلامي، تهران، انتشارات نقش جهان، ۱۳۸۱، ص ۲۱ و۲۰٫

۵- نورائي، مرتضي، كارگاه آموزش تاريخ شفاهي، فصلنامة تخصصي تاريخ معاصر ايران سال هشتم شماره‌ي ۲۹، بهار ۱۳۸۳، ص ۲۵٫

۶- استنفورد، مايكل، درآمدي بر تاريخ پژوهي، ترجمة مسعود صادقي، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۸۴، ص ۲۰۱٫

۷- روزنامة اعتماد، سال ششم، شماره‌ي ۱۴۵۵، ۹ مرداد ۱۳۸۶، « به مناسبت سالگرد درگذشت دكتر اميرحسين آريانپور».

۸- براي آگاهي بيشتر، ر.ك. رشد آموزشي تاريخ ۲۵، همان، نصرا… صالحي، مقالة « ديوار كوتاه درس تاريخ»، ص ۴۰ -۳۱٫

۹- دبيرخانه راهبردي درس تاريخ استان اصفهان، بروشور روشهاي فعال تدريس درس تاريخ، شمارة يك، مهر ۱۳۸۲، ص ۱٫

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر تاریخ و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

76 + = 86