اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه می توان علاقة دانش آموزان نسبت به درس را افزایش داد؟

اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس

در رابطه با اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه می توان علاقة دانش آموزان نسبت به درس را افزایش داد؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۶ صفحه

اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه می توان علاقة دانش آموزان نسبت به درس را افزایش داد؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر تاریخ می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر تاریخ را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر تاریخ موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

تجزیه و تحلیل اطلاعات

انگیزه کم دانش آموزان نتایج مشهود بود، در قسمت دوم موانع یادگیری بیشترین درصد به حجم مطالب کتاب و نداشتن جذابیت و داشتن دروس سخت در یک روز(بخصوص دانش آموزان سوم انسانی که چهار درس سخت در روز سه شنبه دارند)بیشترین درصد در قسمت سوم اختصاص به برگزاری اردوهای علمی و تدریس به صورت هوشمند دارد. بنابراین هدف اصلی اینجانب بر این تحقق یافت که انگیزة دانش آموزان را به نحوی بالا ببرم که میزان فعالیت آنها در کلاس درس افزایش یابد.

انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آنها

در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضة اطلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمیت ویژه برخوردار است.نقش اصلی بر عهدة فراگیران گذاشته می­شود که با مشارکت مستقیم خود به فرایند یادگیری شکل می­دهند و شیوه های تفکر کردن را تمرین می­کنند.البته با کمک روش های دیگر و استفاده از وسایل و ابزار کمک آموزشی مثل رایانه، تصاویر، کتب و نقشه ها می­توان به افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان و زمینه سازی بروز خلاقیت آنان کمک کرد. [۴]بنابراین برای رفع مشکل علاقة دانش آموزان تصمیم گرفتم که آنان را در کلاس درس فعال سازم. برای رسیدن به هدف فوق تصمیم گرفتم یک راه حل موقتی که شامل ۷طرح بود را اجرا کنم.

۱-پرسش و پاسخ گروهی

برای پرورش خلاقیت و روحیه جستجو گری ونقد پذیری دانش آموزان یکی از روش های موثر روش پرسش و پاسخ می­باشد.[۵] در این راستا دانش آموزان کلاس دوم انسانی به ۵گروه ۵ نفره تقسیم شدند. برای هر درس در ترم دوم مطالبی برای فعالیت گروهها مشخص شد. دانش آموزان در منزل درس مربوط به هر گروه را مطالعه می­کردند. پس از ارزشیابی درس گذشته در ابتدای درس جدید پرسشی را مطرح می­کردم به طور مثال: چه عواملی باعث انحلال و سقوط حکومت طاهریان شد؟ دانش آموزان در گروههای خود به بحث می­پرداختند و نتیجة بحث را به صورت گزارش ارائه می­دهند. به عنوان مثال پاسخ گروه اول: فعالیت های جنبش عیاران در منطقة سیستان باعث سقوط حکومت طاهریان شد. پاسخ گروه دوم: فعالیت های شیعیان مثل علویان و سادات شیعی و…….باعث انحلال حکومت طاهریان شد. پس از ارائه گزارش گروهها اینجانب توضیحات کافی داده و در صورت لزوم دانش آموزان را راهنمایی خواهم کرد. از درس چهاردهم تا هفدهم کتاب هرجلسه کلاس دوم انسانی با این روش پیش رفت. این روش موجب اعتماد به نفس بیشتر در دانش آموزان شد و منجربه ایجاد علاقه و تفکر خلاق در آنها شد و قدرت اظهارنظر دانش آموزان را تقویت کرد. برای ایجاد رقابت میان دانش آموزان ارزشیابی مستمربه شکل تیمی و گروهی انجام می­شد. که در پایان جلسه گروه های برتر نیز اعلام می­شد.

۲-استفاده از رایانه و نمایش فیلم

یکی دیگر از ابزارهای موثر کمک آموزشی برای درک بهتر حوادث تاریخی فیلم های آموزشی هستند. چون در بیشتر کلاسهای درس روش تدریس به صورت سخنرانی، سنتی و تکراری است، دانش آموزان از نمایش فیلم و استفاده از رایانه استقبال می­کنند. در مبحث هخامنشیان برای کمک به تدریس از فیلم شکوه تخت جمشید در کلاس دوم انسانی استفاده شد. در کلاس سوم انسانی نیز درس سیزدهم کتاب ( اوضاع ایران از سقوط دولت صفویه تا قاجاریه) با استفاده از اسلایدهای آموزشی تدریس شد. در مبحث تاریخ انقلاب نیز برای کمک به تدریس از فیلم داستان انقلاب در کلاس سوم ریاضی استفاده شد.

۳- استفاده از تصاویر و نقشه ها

یکی از راههای افزایش درک بصری در تفهیم و تفسیر مطالب تاریخی استفاده از تصاویر است. به عنوان نمونه در مبحث هخامنشیان وقتی که از اقدامات کوروش کبیر گفته شد، در قسمت تدوین اولین منشور حقوق بشر از پوستر مربوط به این اثر استفاده شد. در مباحث دوران پیش از تاریخ، تصاویر یافته های تازة باستان شناسی تصاویر سگ های مومیایی شده درمصر، ارابة طلایی مربوط به گنجینة جیحون و تابوت لک لک در مصر نشان داده شد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ  اقدام پژوهی دبیر تاریخ

فهرست منابع و مآخذ

ابراهیمی، غلامرضا، «راه های ایجاد انگیزه در درس تاریخ» ، www.go-ra-kiar.blogfa.com.، ۹/۱۰/۹۰٫

خیراندیش، عبدالرسول، « درس تاریخ و مسئلة حفظ کردن آن» ،از مجموعه راهکارهای آموزش تاریخ به کوشش نصرالله صالحی، تهران، شورا، ۱۳۸۸٫

سلیقه دار، سکینه، «نقش دبیران تاریخ در رشد و خلاقیت دانش آموزان، رشد، دورة دوازدهم، ش۳، بهار ۱۳۹۰٫

فضلی خانی، منوچهر، راهنمای عملی روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران، آزمون نوین، ۱۳۸۴٫

قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلمان پژوهنده، تهران، مولف، ۱۳۸۳٫

– منوچهر فضلی خانی، راهنمای عملی روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران، آزمون نوین، ۱۳۸۴، ص۵۶-۵۷٫

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر تاریخ و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

92 − = 86