اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم با طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم موثر باشم ؟

اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان

در رابطه با اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی افزایش سطح یادگیری دانش آموزان دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

 اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم با طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم موثر باشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۰ صفحه

اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم با طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم موثر باشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند  اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم  اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

یافته های علمی

فلسفه ارزشیابی

آموزش و پرورش را می توان بصورت فرآیندی تعریف کرد که برای تغییر و تعدیل رفتار دانش آ؛موزان ، با توجه به هدف های معین طرح ریزی شده است. نقش معلم در این فرآیند عبارتست از فراهم ساختن شرایط و امکانات به گونه ای که تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموز ایجاد شود .این تغییرات که با توجه به برنامه، وسائل، روش هاو هدف های آموزش و پرورش در رفتار دانش آموزان ایجاد می شود، یادگیری نام دارد. ارزشیابی بخشی از فرآیند آموزش و پرورش آست که بر اساس آن اطلاعات لازم در مورد یادگیری یا آموخته های دانش آموز جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود تا میزان تحقق هدف های پیش بینی شده مورد قضاوت قرار گیرد.

از نقطه نظر فلسفی، ارزشیابی در آموزش و پروش بر دو دیدگاه استوار است: روان سنجی و طرح هیئت کلی. طرفداران روان سنجی معتقدند که هرگاه چیزی یا صفتی وجود داشته باشد اندازه معینی بر آن مترتب است که می توان برای آن کمیتی قائل شد و هر آنچه که دارای کمیت باشد قابل اندازه گیری است. بنابراین هوش، استعداد، معلومات، مهارت در کار و مانند اینها صفاتی هستند که وجود آنها را در اشخاص نمی توان منکر شد و چون سطح این خصایص با توجه به تعریف هر یک از آنها در اشخاص مختلف متفاوت است، بنابراین می توان برای آنها کمیت قائل شد، لذا می توان آنها را اندازه گیری کرد و مورد ارزشیابی قرار داد. طرفداران این نظریه به استفاده از آزمون های مختلف که نتایج آنها را بصورت کمی می توان بیان کرد اعتقاد فراوان دارند.

طرفداران نظریه طرح و هیئت کلی در پی آنند که تصویری جامع و توصیف کننده از خصایص فرد بدست آورند. اینان با استفاده از تمامی روش ها و امکاناتی که در مورد ویژگیهای فرد اطلاعات مهمی در اختیار پژوهشگر می گذارد و سرانجام تصویری کلی و جامعی از وی بدست می دهد، به توصیف و ارزشیابی می پردازند. در این روش بر خلاف نظریه روان سنجی چونی و چرایی ویژگیهای آدمی، بیش از چندی آن مورد توجه است.

روان سنجی بر روشی سازمان یافته و مشخص استوار است و قضاوتی که بر این اساس انجام می گیرد قاطعانه تر است. اما باید دانست که با توجه به پیچیدگی انسان و پویایی وی هرگز نمی توان درباره اش قاطعانه حکم کرد، هر چند روشی که بکار گرفته می شود معتبر و سازمان یافته باشد.(پاشا شریفی، حسن ۱۳۸۱)

اصول ارزشیابی

باید این مطلب مهم را در نظر داشت که جوامع پیشرفته بشری با عنایت به توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله های ترقی و توسعه همه جانبه را به پیمایند.در توسعه آموزش و پرورش ملاکها و فاکتورهای متعددی نقش دارند .مهمترین آن نظام ارزشیابی در آموزش می باشد .آموزش را می توان به عنوان فرایند کنش متقابل معلم و دانش آموز تعریف کرد که به موجب آن تجارب مناسب یادگیری برای رسیدن دانش آموزان به هدف های آموزش و پرورش فراهم می شود . در آموزش و پرورش سنتی ارزشیلبی به عنوان آخرین حلقه های فرایند یاددهی ،یادگیری تلقی می شود که در پایان دوره آموزشی برای جدا کردن دانش آموزان با توانایی یادگیری متفاوت به کار می رفت . امروزه ارزشیابی را بخش جدایی ناپذیر فرایند یاددهی – یادگیری می داند که همراه با آموزش و در ارتباط تنگا نتگ با آن ، به گونه ای مستمر انجام می گیرد و به جای تاکید بر طبقه بندی دانش آموزان و مقایسه آنان با یکدیگر ، هدایت یادگیری آنان را مرکز توجه خود قرار می دهد.

به منظورنظام بخشی به فعالیت های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با توجه به رویکردها ونگرش های نوین درتعلیم وتربیت.اصول زیرتحت عنوان (اصول حاکم برارزشیابی پیشرفت تحصیلی ) تعیین شده است:

۱- جدایی ناپذیری ارزشیابی ازفرایند یاددهی-یادگیری:

ارزشیابی دانش آموزان باید به عنوان بخش جدایی ناپذ یر فرآیند یاددهی-یادگیری ونه به عنوان نقطه پایانی آن تلقی شود.

۲- استفاده ازنتایج ارزشیابی دربهبود فرآیند یاددهی-یادگیری واصلاح برنامه ها وروشها.
هدف غایی ارزشیابی ، اصلاح وبهبود فرآیند یاد دهی-یادگیری است ونتایج ارزشیابی ها بایددراصلاح برنامه ها وروشها مورداستفاده قراگیرد.

۳- هماهنگی میان هدف ها محتوا روش های یاددهی-یادگیری و فرآیند ارزشیابی:
در ارزشیابی باید تناسب و هماهنگی بین هدف ها، محتوا و روش های یاددهی- یادگیری مربوط به هردرس مورد توجه قرار گیرد.

۴- توجه به آمادگی دانش آموزان:

در طراحی و اجرای انواع برنامه های ارزشیابی باید به آمادگی های جسمانی ، عقلی ، عاطفی و روانی دانش آموزان توجه شود.

۵- توجه به رشد همه جانبه دانش آموزان:

در ارزشیابی باید به جنبه های مختلف رشد بدنی، عقلی ،عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و حرکتی دانش آموزان توجه شود.

۶- توجه همه جانبه به دانش ها، نگرش ها و مها رت ها:

در ارزشیابی، متناسب با محتوای آموزش و پرورش باید به حیطه دانش ها، نگرش ها و مهارتهای دانش آموزان توجه شود.

۷- توجه به ارزشیابی دانش آموز از یادگیری های خود (خود ارزشیابی):

در ارزشیابی باید شرایطی فراهم شود که دانش آموز نیز بتواند از یادگیریها و عملکرد های خود و دیگر دانش آموزان ارزشیابی کند.

۸- ارزشیابی از فعالیتهای گروهی:

در نظام ارزشیابی ،علاوه بر ارزش یابی فردی، باید از فعالیتهای گروهی نیز ارزشیابی به عمل آید.
۹- توجه به فر آیند های فکری منتهی به تولید پاسخ:

در ارزشیابی باید علاوه بر پاسخ نهایی، به فرآیندی که منجر به تولید پاسخ شده است توجه کرد.
۱۰-  تاکید بر نو آوری و خلاقیت :

در ارزشیابی باید با تاکید بر روش حل مساله ، زمینه رشد و شکوفایی دانش آموزان را فراهم کرد.
۱۱- تنوع روش ها و ابزار های اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی:

با توجه به اهداف ، ماهیت و نوع موارد ارزشیابی ، از انواع مختلف روش ها و ابزارهای ارزشیابی (مانند پرسش های شفاهی ،آزمون های عملی ،انواع پرسش های عینی و انشایی، روشهای مشاهده رفتار ، پوشه های مجموعه کار ، ارایه مقالات و طرح ها ، گزارش مربوط به فعالیت های تحقیقاتی ، ارزشیابی عملکردی ، ارزشیابی مستمر ، انواع دست ساخته ها ، روش خود سنجی و …) استفاده می شود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم 

کسب نتایج  پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله موثر بودن طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم  اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم

فهرست منابع

۱)     ساکی- رضا (۱۳۸۳) اقدام پژوهی: راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس، انتشارات دپژوهشکده تعلیم و تربیت

۲) پاشا شریفی- حسن (۱۳۸۱) شیوه های ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان. شرکت چاپ ونشر کتاب های درسی ایران

۳)  سیف- علی اکبر( ۱۳۸۷) روانشناسی تربیتی. انتشارات سمت

۴) آریانپور_ امیر حسین (۱۳۵۸) پژوهش . تهران، امیر کبیر

۵)  مقاله کابوس خفته امتحان (۸/۳/۸۵) روزنامه اطلاعات، شماره ۲۳۶۳۹صفحه۵

۶)   سایت    http://www.cerativity.ir

برای دانلود اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 56 = 66