اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با تشویق بهرنگ اختلالات خواندن و نوشتن را در درس املای او برطرف نمایم ؟
اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن
در رابطه با اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن به روش نوین امکان پذیر نیست.
اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن بر چه اساسی انتخاب میشود؟
حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟
به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .
اهداف اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن در ایران
به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.
تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.
هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.
بهترین نمونه های اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن
حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.
گزارش اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن
گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز ميخواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانشآموختگان را به بازار كار بفرستند.
ما واقعاً ميخواهيم فرصتهاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانشآموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شدهاند براي فرزندان خود دنياي بهتري ميسازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه جانبه بارقهاي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تماموقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركتهاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار ميبريم، ميباشد.
نمونه اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن دانشجو معلمان
قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی اختلالات خواندن و نوشتن دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.
اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با تشویق بهرنگ اختلالات خواندن و نوشتن را در درس املای او برطرف نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه
اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با تشویق بهرنگ اختلالات خواندن و نوشتن را در درس املای او برطرف نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی
تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او
اهمیت و ضرورت پژوهش :
در عصر حاضر نظام آموزش در هر جامعه نقش قاطع و سازنده ای بر عهده دارد. سرمایه گذاری های کلان و هزینه های زیادی از طرف جامعه صرف این مجموعه می شود. همه حاکی از با اهمیت تلقی شدن نظام آموزش و پرورش به طور اعم و فرآیند آموزش به طور اخص است از جمله مشکلاتی که نظام آموزشی ما با آن مواجه است. مسأله ای مشکلات دیکته نویسی است. که به هر لحاظ هزینه های تلف شده زیادی متوجه جامعه و نظام آموزشی است. زیرا زبان فارسی یکی از مشکل ترین زبان های موجود بوده و مشکلات زیاد و استثناهای مختلفی که یادگیری آن ها برای دانش آموزان مشکل می باشد دارد. علاوه بر این موارد، حروف مختلفی که تنها یک صدا دارند. دندانه، نقطه از مشکلات خاصر نگارش فارسی است. این موانع به مشکلات نگارشی سبب می گردد.هم چنین تبعات بسیار زیان باری از نظر روحی و روانی متوجه دانش آموزان است. بنابراین انجام فعالیت های پژوهشی در مورد اختلالات یادگیری به ویژه مشکلات دیکته نویسی بسیار ضروری به نظر می رسد. تا از این طریق به دانش آموزانی که گرفتار این اختلال هستند کمک شود و هم چنین معلمان از ابعاد مختلف آن آگاهی بیشتری یابند و به کارگیری فنون خاصی از وارد شدن خسارت زیاد به نظام آموزشی و جامعه جلوگیری شود. (مطهري، ۱۳۹۲، ص ۲۵)
پیشینه تحقیق
پیشینهی پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی آثار صاحبنظران و پژوهشگران در یک موضوع خاص. از این رو، فعّالیّتی فکری(تحلیلی و انتقادی) است که طی آن پژوهشگر، متون و آثار موجود در زمینهی پژوهش را شناسایی میکند و بر اساس یک الگوی مشخّص و با در نظر داشتن هدف خاص پژوهش خود،آنها را بررسی، تحلیل و نقد میکند تا در راستای پژوهش خود از آنها استفاده کند. (پریرخ و فتّاحی، ۱۳۸۴)
الف) مبانی نظری:
عمل نوشتن، از دیدگاه والاس و ا. مک لافلین( ترجمه: م.تقی منشی طوسی،۱۳۷۳) با چند مهارت سرو کار دارد از جمله: توانایی نگهداری موضوع در ذهن، تنظیم موضوع به صورت کلمهها، ترسیم گرافیکی شکل هر حرف و کلمه و… به عقیدهی آنها، جای شگفتی نیست که بسیاری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری از فعّالیّتهای زبان نوشتاری بیزار و تا حدّ امکان گریزان باشند.در رابطه با اجرای روشهای فعّال یاددهی و یادگیری در کلاس، بریان.ج، کرتی(مترجم: فروغ تنساز،۱۳۷۳) بر این نکته تأکید دارد که از جمله نتایج مفید برنامههایی که دانشآموزان در آن فعّال هستند؛ احساس رضایتی است که برای دانشآموز از شرکت مفید و فعّالیّت بدنی، حاصل میشود که این امر به نوبهی خود در نگرش آنان نسبت به فعّالیّت، اعتماد به نفس داشتن و مهارتهای همکاریهای اجتماعی و خلاقیّت تأثیر میگذارد. (مطهري، ۱۳۹۲، ص ۲۸)
موسوی زنجانرودی (۱۳۷۸) نیز محبت و تشویق را در تبهرنگم و تربیت بسیار مؤثّر میداند و عقیده دارد که : پایهی حیات بشری بسته به محبت است ، محبت به هرکسی کاری است به یاد ماندنی و فراموش ناشدنی. این محبت است که یک عمر ، انسان را در حفاظت خود محکم و سالم نگه می دارد و سلامت حیات او را بیمه می کند و در سرنوشت او نقش مهمّی را ایفا می کند و ریشه عمیق روانی و روحی دارد. محبت یک مسئله فطری است و بشر طالب آن است. او توقع دارد. توقع از پدر، توقع از مادر، مربیان، معلّمین و دیگران که در حاشیه قرار دارند.یکی از مباحث عمده در پژوهش پیرامون درس املا، موضوع «علل غلطنویسی دانشآموزان در املا» است که تاکنون تحقیقات بسیار در مورد آن صورت گرفتهاست. جعفریان یسار(۱۳۸۶) در این رابطه به دلایل زیر اشاره دارد:
- آسیبهای زیستی یا ژنتیکی: مانند دیسگرافی یا دیسلکسی (آینه نویسی و وارونه نویسی)
- نبود هماهنگی کامل بین مغز و چشم و دست.
- وجود تفاوت بین زبان مادری و زبان نوشتاری.
- آموزش ناکافی، ناصحیح و غیر روشمند.
- نداشتن دقّت و تمرکز دانشآموز در نوشتن و یادگیری مفهوم کلمات و…
ایشان برخی از «راهبردهای افزایش مهارت نوشتن (یا درستنویسی)» را چنین بیان میکنند: رونویسی دانشآموز از مطالبی که به آنها علاقه دارد؛ خواندن برنامهای و هدفدار؛ بازنویسی با ایجاد تغییرات جزئی؛
همچنین برخی «راهبردهایی برای تقویت درستنویسی (هدف املا)» که شامل: انجام تمرینات تقویت شنیداری و دیداری و بهرهگیری از روش چند حسی است. نویسندهی مقاله «روش آموزش و افزایش مهارت درستنویسی «فرنالد»» را در تقویت املای دانشآموزان مؤثّر میداند. (هومن، ۱۳۹۳، ص ۲۵)
پژوهشهای بسیاری (برای مثال: بهروزیان، ۱۳۸۶؛ حسینی،۱۳۸۷) در مورد رابطه میان بازی و تأثیر آن در یادگیری انجام شدهاست. که حدّاقل در یک زمینه، یافته مشابهی را تأیید میکنند: تجارب یادگیری فعّال در زبان آموزی، خواندن، نوشتن و تشخیص حروف، در کودکان بسیار مؤثّر است؛ به گونهای که یادگیری همراه با بازی و فعّالیّت، به مراتب سریعتر و بهتر از زمانی بودهاست که به صورت غیرفعّال به کودکان آموزش دادهمیشود؛ به خصوص اگر این فعّالیّتها همراه با بازیهای کنترل خویش همراه شوند.در مقایسه با جعفریان یسار(۱۳۸۶)، علوی مقدم و بهرنگزاده(۱۳۸۹)به یافتههای جدیدتری در زمینهی علل غلطنویسی دانشآموزان و راهحل آن دستیافتهاند. همینطور در این پژوهش به ویژگی یک املای مناسب اشاره شده که برخی از آنها عبارتند از:
الف) وحدت موضوع بسیار مؤثّر است و از املای گسسته باید پرهیز کرد. به بیان دیگر ارتباط معنایی بین جملهها و عبارات املا باید رعایت شود.
ب) ساختار داستانی و روانی میتواند بهترین املاها را بسازد. ساخت روایی متن. انگیزهی پیگیری را در دانشآموز تقویت میکند. مثل گفتن یک قصًه یا داستان در یک املای تقریری. (مطهري، ۱۳۹۲، ص ۳۱)
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان
کسب نتایج پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن اختلالات خواندن و نوشتن در درس املای او اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان
فهرست منابع:
– کریمی،یوسف( ۱۳۹۲ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها. تهران: نشرارسباران.
– کریمی،یوسف( ۱۳۹۰ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.
– کریمی،ي. ( ۱۳۸۹ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.
– وینرایت،ویلیام(بیتا). عقل ودل. ترجمه: محمدهادي شهاب( ۱۳۹۴ ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم ومعارف اسلامی.
– مارشال،کاترین وراسمن،گرچنب. ( ۲۰۱۴ ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: بهرنگ پارسائیان وسیدمحمداعرابی(۲۰۱۶).تهران: انتشارات دفترپژوهشهاي فرهنگی. )
برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید