نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت نوشتن رادر دانش آموزان تقویت کنم؟

اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن

در رابطه با اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی افزایش مهارت نوشتن دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت نوشتن رادر دانش آموزان تقویت کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۲ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت نوشتن رادر دانش آموزان تقویت کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله  تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان

چگونگی انجام کار

برای جذاب بودن درس انشا و تشویق دانش آموزان به خوب نوشتن و شکوفا کردن استعداد نوشتن آنها و اینکه بتوانند بهترین واژه ها را در جمله های مناسب قرار دهند تا متنی روان و زیبا از نظر ساختار زبانی درست نموده باشند. فعالیتهای ذیل را در سر کلاس انشا به اجرا در آوردم:

انواع انشا:توصیفی-تخیلی-تصویری(لوحه-کارت)-خلاصه نویسی-مقاله نویسی-گزارش-خاطره نویسی-تحقیق-داستان نویسی(کامل کردن  داستان تا نیمه گفته شده-کامل تعریف کردن داستان ونوشتن داستان به صورت اول شخص توسط دانش آموز :یعنی دانش آموز خودرا به جای شخصیت اصلی قرار دهد-گفتن موضوع وهدف کلی وساختن داستان)

*مراحل نوشتن انشا:

۱- مرحله قبل از نوشتن:(انتخاب موضوع-توضیح موضوع-ایجاد انگیزه درکلاس- بارش فکری-رفع ترس وابهام دانش آموزان وشاد کردن فضای کلاس

۲-حین نوشتن:داشتن چک نویس-گاهی چند نفرحین نوشتن نوشته خود را بخوانند–گاهی معلم هم انشا بنویسد-عدم برخورد با عامیانه نویسی

۴-  بعد از نوشتن: خواندن انشا-نقدوبررسی –انتخاب انشاهای برتر- جابه جا نمودن دفاتر انشا وخوانده شدن توسط دیگران(فواید این کار:بهبود خط-آشنایی با نظرات دیگران-خودارزیابی-)گاهی اهدا جایزه وخواندن سر صف

روشهایی جهت تقویت مهارت انشا نویسی

۱-بارش فکری:

۲-بازی با کلمات:با کم وزیاد کردن حروف وارتباط دادن کلمات وایجاد جمله

گرم   گرما -سرما -خرما-خرمن-خرم-خام- شام-جام-سام-دام-دار-دارد-نداردو…..

۳- هم نشینی:با نوشتن یک کلمه در وسط واضافه کردن کلمات در دو طرف آن می توان جملاتی طولانی ومتنوع ایجاد کرد .

مثال:   …. …….. صبح امروز شدت       بهاری شکوفه های زیبی درختان را پرپر کرد.یا؟

-محور جانشینی (تغییر کلمات داخل پرانتز برای گسترش دامنه لغات وجمله سازی مجدد با آنها مثال:

علی امروز به مدرسه رفت(فردا)             علی فردا  به مدرسه خواهد رفت(آنها)             آنها فردا  به مدرسه خواهند رفت و….

۴-کلمه+کلمه

۵-تشبیه سازی ترسو مثل موش-سرد مثل کوهستان-بلندمثل سرو-استوار مثل کوه-

۶-مرتب نمودن جملات نا مرتب ونوشتن ادامه جملات

۷-دادن کلمات متعدد وبه کار بردن آنها در انشا

۸-پخش فیلم وخلاصه نویسی وقایع فیلم

۹-کتابخوانی وخلاصه نویسی ازوقایع موضوع کتاب

۱۰-  ساخت کیسه ی جادویی و قرار دادن اشیا مختلف از جمله ساعت، کاغذ، سوزن، مداد و – که دانش آموز با انتخاب وسیله ی مورد نظر به طور تصادفی باید در مورد آن انشایی بنویسند.

۱۱-  خواندن یک قصه یا داستان به صورت نیمه تمام و حدس زدن پایان آن به صورت نوشتاریتوسط دانش آموزان برای تقویت اعتماد به نفس

۱۲-  سخنرانی در مورد مسائل روزمره حداقل روزی ۳ دقیقه توسط یکی از دانش آموزان که به مسائل اجتماعی، فرهنگی و مشکلات جامعه ای امروز می پرداخت.

۱۳-    دادن تصاویر به گروهها و انشای گروهی در مورد تصاویر و نقاشی ها

۱۴-    ارائه دفتری با جملات زیبا که دانش آموزان به تناسب به جمع آوری مطالب نوشتاری ادبی زیبا می پرداختند.

۱۵-   جمع آوری ضرب المثلها و کلام های شیرین گذشتگان

۱۶-    توصیف محیط اطراف مانند کلاس، گل، مدرسه و … به زبانی ساده و توجه به جزئیات آن

۱۷-    تهیه ی دفتر خاطرات و نوشتن خاطره هایی که از لحاظ ادبی ارزش داشته باشند.

۱۸-  تشویق دانش آموزان با عناوینی ( همچون هزار آفرین نویسنده ی کوچک، با افکار بزرگ شما آینده ای با شکوه رقم می خورد و آفرینشی بهتر و خلاقیتی زیباتر را برای شما آرزومندم).

۱۹-آشنایی با نویسندگان بزرگ و آثار آنها

۲۰-خلاصه نویسی کتاب های جذاب و در خور فهم

۲۱-بردن دانش آموزان به دامن طبیعت و گردش علمی و ارائه گزارش در روز بعد

۲۲-دادن موضوعاتی از قبیل: ای کاش…

اگر به جای معلم، مدیر، رئیس جمهور و … بودید

۲۳-نوشتن انشای تحقیقاتی و محقق بارآوردن دانش آموزان

۲۴-توصیف یک روز مطلوب و خوب و به یادماندنی

۲۵-سفر رویایی به سیارات منظومه شمسی

۲۶-موضوع انشا در مورد کشف چیزهایی که تا کنون بشر به آن دست نیافته است.

۲۷-آموزش آیین نگارش به دانش آموزان

۲۸-تبدیل کلاس به کارگاه نوشتن

۲۹-جمع آوری نمونه نثرهای زیبا و ادبی و خواندن آن با شور و احساسات در کلاس

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی  

کسب نتایج  پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تقویت مهارت نوشتن در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی

فهرست منابع

۱- صفوی،امان الله.(۱۳۷۵). کلیات روشها و فنون تدریس،تهران، انتشارات معاصر،چاپ ششم.

۲- پارسا،محمد.(۱۳۵۷).نظریه های یادگیری و آموزشی،دانشگاه تربیت معلم ،چاپ اول.

۳- قانمی،علی.(۱۳۷۸).خانواده و مسانل مدرسه ای کودکان،نشر آرین، چاپ دوم.

۴-سیف ،علی اکبر.(۱۳۸۰).روشهای اندازه گیری وارزشیابی آموزشی،نشر دوران،چاپ چهارم.

۵-قاسمی پویا،اقبال.(۱۳۸۲). راهنمای پژوهش در عمل،پژوهشکده تعلیم و تربیت،چاپ چهارم.

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

70 + = 71