اقدام پژوهی آموزگارابتدایی پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم خوب دیدن وخوب شنیدن (خلاقیت)را در دانش آموزانم تقویت کنم؟

اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن

در رابطه با اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی خلاقیت خوب دیدن وخوب شنیدن دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی آموزگارابتدایی پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم خوب دیدن وخوب شنیدن (خلاقیت)را در دانش آموزانم تقویت کنم؟بانگارش برنامه قابل ویرایش ورد وبه صورت کامل و دقیق در۵۳ صفحه.

اقدام پژوهی آموزگارابتدایی پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم خوب دیدن وخوب شنیدن (خلاقیت)را در دانش آموزانم تقویت کنم؟نمونه ای کامل و بی نظیر درسایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان براین باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگارابتدایی پایه سوم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.دراین رابطه هم اقدام پژوهی آموزگارابتدایی پایه سوم را تایید ومبتنی برآخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگارابتدایی پایه سوم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقاله تقویت خلاقیت دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

چکیده ومقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

جمع آوری داده ها وشواهد یک پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

تفسیر وتجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت خلاقیت دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید ونظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

ارائه راه حل موقتی و اجرای آن

با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از منابع تحقیقاتی و اساتید تا حدودی زیادی موانع خلاقیت و عوامل موثر در پرورش خلاقیت دانش آموزان و راه های آن مشخص شد . حال می بایست با توجه به نتایج بدست آمده راه حلی را ارائه می نمودم تا از این طریق بتوانم به هدف مورد نظر دست یابم بنابراین از طریق همفکری و تبادل نظر با همکاران تصمیم گرفتیم برنامه ای تهیه نماییم که دانش آموزان را به خواسته های مورد نظر برساند.

گامهای که در این جهت برداشته شد عبارتند از:

گام اول : خانواده و اولیا ء

بر اساس نتایج بدست آمده خانواده مهمترین نقش را در کنترل و هدایت تخیل و ظهور خلاقیت دارد . اگر خانواده فرصت های لازم را برای سوال کردن، کنجکاوی و کشف محیط به کودکان بدهد زمینه رشد خلاقیت فراهم می شود . به همین دلیل اولین گام را در این جهت برداشتیم. معلم علاقمند در هر پایه والدین دانش آموزان خود را دعوت کرده و برنامه های که برای رشد خلاقیت دانش آموزان لازم بود به مرحله اجرا بگذارد را به اطلاع آنها رسانده همچنین دو مورد از کلاسهای آموزش خانواده مدرسه را به آموزش و پرورش خلاقیت کودکان و دانش آموزان پرداخته و اطلاعات لازم توسط مدرسین آموزش خانواده به اطلاع اولیا ء رسانده شد.در آن جلسات آزمونی تهیه کردیم که به آنها کمک می کرد تا بدانند محیط منزل فرزندانشان تا چه حد از انگیزه درونی و خلاقیت فرزنداشان حمایت می کند . که هر اولیاء به سوالات پاسخ می داد . پاسخ تمام سوالات به صورت درست و نادرست بود . پس از پایان آزمون پاسخی سوالات را برای اولیا نوشتم که این نشان دهنده این بود . اگر پاسخ های اولیا ء  با پاسخ های ما مطابقت داشته باشد. .مطمئنا محیط اولیا از خلاقیت کودکان حمایت می کرد . و پاسخ های که متفاوت بود نشان دهنده زمینه های برای تلاش در جهت بهبود محیط می باشد.

  • فرزندمان در منزل باید آرام باشد.
  • فرزندمان را تشویق می کنیم که خلاق باشد.
  • فرزندمان دلایل قوانینی را که در منزل وجود دارد می داند.
  • فرزندمان برای انجام دادن کار خوب تحت فشار زیادی است..
  • در کارها آزادی عمل دارد.
  • فرزندمان را تشویق می کنیم تا خود درباره موضوعات و مسائل نتیجه گیری کند.
  • در منزل رقابت زیادی وجود دارد.
  • از ایده های فرزندمان در تصمیم گیری مهم استفاده می شود.
  • کارها را اغلب برای رضایت ما انجام می دهد .

۱۰- دوست داریم فرزندمان کارها را به طریق خلاق انجام دهد .

۱۱- در منزل فرزندمان به خاطر ارتکاب اشتباه تنبیه می کنیم .

۱۲- مهمترین چیز در منزل بهترین بودن است .

۱۳- تغییرات در منزل ما مورد توجه واقع نمی شود .

۱۴- فرزندمان به راحتی می تواند احساس خود را بگوید .

۱۵- همه سعی می کنیم عیب یکدیگر بپوشانیم و حس ها را بگوییم.

۱۶- برای ما بسیار مهم است که کارنامه فرزندمان خوب باشد.

۱۷- همیشه پیشنهاد فعالیت های جدید را به فرزندمان می دهیم .

۱۸- برای آن که کودک را وادار به انجام کارها بکنید از رشوه استفاده می کنیم.

۱۹- در منزل قوانین زیادی وجود دارد.

۲۰- در منزل ، خنده و شوخی زیاد وجود دارد.

پاسخ هایی که نشان دهنده محیطی است که از خلاقیت حمایت می کند عبارتند از :

۱ ن ۲ د ۳ د ۴ ن ۵ ن ۶ د ۷ ن ۸ د ۹ ن ۱۰ د ۱۱ ن ۱۲ ن ۱۳ ن ۱۴ ن ۱۵ ن ۱۶ ن ۱۷ ن ۱۸ ن ۱۹ ن ۲۰ د

پاسخ ۸۰ درصد اولیاء با پاسخ مورد نظر تطبیق می کرد که این نشان دهنده این بود که محیط خانواده و اولیاء از خلاقیت کودکان حمایت می کنند .

گام دوم : مدرسه

در سطح مدرسه نیز برنامه های ذیل را با همفکری بعضی از همکاران  ارائه دادیم و به اجرا در آوردیم :

۱- اجرای طرح زنگ خلاقیت :

زنگ خلاقیت ساعت خاصی است که در کنار سایر دروس به خلاقیت اختصاص داده می شود تا ضمن توجه اولیای کودکان به مساله مهم خلاقیت و نوآوری فضای مناسبی برای حفظ و ادامه خلاقیت کودکان پدید آورد .

این زنگ بستری برای تحقق و شکوفایی خلاقیت کودکان بود و بهترین حالت برای برگزاری زنگ خلاقیت ، اجرای آن در طبیعت و یا محیط های اجتماعی ، حیاط مدرسه و .. بود موضوعات قابل طرح در آن ، تنوع زیادی دارند . اگر این کلاس در فضای خارج از کلاس تشکیل می شد دانش آموزان را گروه بندی نموده و از آن ها درخواست می کردیم که کارهای متفاوتی انجام دهند مثلاً ( یک شهر یا پارک کوچک بسازند و … )

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

کسب نتایج  پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تقویت خلاقیت دانش آموزان

منابع و ماخذ

کتاب

  • امیر حسینی ، خسرو ، روان شناسی خلاقیت و نوآوری ، ناشر ، عارف کامل ، چاپ اول ، ۱۳۸۴  .
  • تورنس ، نی یان ، ترجمه ی دکتر حسن قاسم زاده ، استعدادها و مهارت های خلاقیت  .
  • حسینی ، افضل السادات (۱۳۸۱) ، اهمیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی.
  • سیف ، علی اکبر ، روان شناسی پرورشی ، چاپ شانزدهم ، انتشارات آگاه ، تهران ۱۳۷۵ .
  • سلیمانی ، افشین ، کلاس خلاقیت ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان ، شماره ی انتشار ۱۴۱ .
  • قاسمی پویا،اقبال،راهنمای معلمان پژوهنده
  • کریمی ، علی ، پرورش خلاقیت ، انتشارات رسانه تخصصی ۱۳۸۴

مجلات

  • ماهنامه تربیتی پیوند – تابستان ۱۳۸۴ شماره های (۳۰۹ ، ۳۱۰ )
  • رشد تکنولوژی ، فرج الله ، محتوای درسی و پرورشی خلاقیت دانش آموزان ، سال پنجم شماره ۷
  • رشد معلم ، محمد آرمند ، « خلاقیت و شیوه های پرورش آن در دانش آموزان » ، سال ۱۲ .
  • رشد معلم،دوره ی بیست و ششم، نیمه اول مهر۱۳۸۶

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگارابتدایی پایه سوم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

7 + 1 =