نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان را برطرف کنم؟

اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی

در رابطه با اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی اختلال خواندن و دیکته نویسی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان را برطرف کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان را برطرف کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان

بيان مسأله

از آنجایی که دیکته یکی از مهمترین مواد درسی دانش آموزان محسوب می شود. که آن نیز به علت مهم بودن مهارت های نوشتاری است، شاید بتوان دلیل این امر را در عینی بودن مهارتهای نوشتاری دانست که امکان تحلیل مشکلات کودک را فراهم می سازد. با توجه به اهمیت موضوع سعی کردم دقت و تعمق بیشتری در درس املاء دانش آموزان داشته باشم. بنابراین مشکل این دانش آموز فکرم را خیلی مشغول کرده است. از آنجایی که وظیفه شغلیم ایجاب می کرد سعی کردم برای حل این مشکل راه حلهایی پیدا کنم تا شاید بتوان با به کار گرفتن این شیوه ها به کودکانی که به علت ضعف در دیکته به آنها برچسب کم ذهنی ، تنبلی ، حواس پرتی ، عقب مانده زده می شود کمک کرد.   املاء کلمه ای عربی و دارای معانی گوناگون از قبیل :پر کردن ،بر سر جمع سخن گفتن و تقریر است . دیکته کلمه ای است فرانسوی به معنای مطلبی که کسی املاء کند و دیگری بنویسد. واژه ی دیکتاتورهم فرانسوی از همین کلمه است و به معنا ی فرما نروایی است که با قدرت و زور حکومت افکار و عقاید خود را بر جامعه تحمیل کند .منظور از اضطراب هیجان نا خوشایندی است که با اصطلا حاتی مانند  «نگرانی »،« دلشوره»،« وحشت»و«ترس» بیان می شود . اضطراب سبب به هم ریختن تعادل موجود می گرددو چون فرد دائما به منظور برقراری تعادل کوشش می کند ، می توان گفت اضطرب یک محرک بسیار قوی است که امکان دارد گاهی مفید و زمانی مضر باشد و این بستگی به درجه «ترس» ومقدار «خطری » دارد که متوجه فرد است اضطراب تنها زمانی نا بهنجار محسوب می شود که در برابر موقعیتهایی رخ دهد که اکثر مردم به راحتی آنها را حل و فصل می کنند.

ارزیابی نتایج بدست آمده

با انجام مراحلی که برای کاهش ضعف دانش آموزطی شد خوشبختانه بعد از سی جلسه دانش آموز به درس املاء خیلی علاقه مند شد و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت طوری که والدین (اسم دانش آموز) از پیشرفت فرزندشان ابراز رضایت کردند و پیشرفت خیلی خوبی داشت تصمیم گرفت راه کارهای انجام شده را در یک جلسه با معلمان مدرسه در میان بگذارد تا معلمان هم از آن بهره ببرند و معلمان کلاس اول سعی کنند وقت بیشتری را صرف بهتر تدریس کردن این درس داشته باشند.

بنابراین نتیجه گرفته شد که اگر معلمان درس املاء راهمان طور که جدی می گیرند روش تدریس آن را نیز مطابق با روش تدریس های ارائه شده در کتاب های مراکز تربیت معلم تدریس کنند، به نظر می رسد که دانش آموزان مشکلی دراین درس نخواهند داشت. گروههای درسی نقش عمده ای در آشنایی و یاد آوری روش تدریس املاء را برعهده دارند. تا زمانی که دانش آموزان درمهارت خواندن پیشرفت نکرده اند صحبت از املاء گرفتن بی مفهوم خواهد بود. انتخاب معلمان پایه اول از بین معلمان فعال و پر انرژی کمک مؤثری به تقویت املای دانش آموزان از طریق تکرار و تمرین بیشتر می نماید. پایه اول، اساس وریشه موفقیت پایه دوم می باشد، اگر دانش آموز پایه اول ضعیف بالا بیاید در پایه دوم رشد نمی کند. کمک گرفتن از اولیاء فقط برای تکرار و تمرین بیشتر می تواند در تقویت املاء مؤثر باشد. استفاده از شیوه های یاران در یاد گیری، املای دو نفره پای تابلو ، املای کامل کردنی ، املای فرد از خودش ، تصحیح کردن املاء توسط خود دانش آموز شیوه های مؤثری در روش تدریس های جدید هستند. در روش های سنتی املاء، از دانش آموز املاء گرفته می شد بدون اینکه دانش آموز در کنار معلم به غلط های خود پی ببرد فقط در آخر از دانش آموز خواسته می شد از روی غلط هایش بنویسد. شاید این روش کارآمد باشد ولی برای بهتر مسلط شدن دانش آموز به درس املاء و قوت گرفتن دانش آموزان ضعیف، روش های جدید بهتر هستند.

گرد آوري شواهد ۲

نتایج مثبت : با توجه به راه کارهایی که برای کاهش مشکل (اسم دانش آموز) در درس املاء انجام گرفت (اسم دانش آموز) در درس املاء توانست خودش را به سایر دانش آموزان برساند و در نوشتن کلمه هایی که قبلاً در حیطه توالی حافظه ای مشکل داشت با انجام راه کارهایی و بالا بردن اعتماد به نفس او املای (اسم دانش آموز) به حد ایده آلی رسید و او توانست کلماتی مانند دارا، سامان ، دامن ، مادر و امثال اینها را راحت بنویسید و در حیطه تقویت حافظه ای به خوبی توانست کلماتی مانند صابون ،غذا، صف ، صدا، طناب، خواهرو مانند اینها را به خوبی تشخیص دهد و بنویسد. (اسم دانش آموز) با پیشرفت در درس املاء اعتماد به نفس بالایی پیدا کرد به طوری که اکثر مواقع در کلاس خودش داوطلب نوشتن املاء بر روی تابلو می شد.

ارزيابي نتايج:

با بكارگيري روش هاي ياد شده اين دانش آموز در نوشتن املاء ديگر مشكلي نداشت. با اشتياق املاء مي نوشت. ديگر در درس املاء دلهره نداشت به راحتي دفترش را در مي آورد و هر كلمه اي كه به او مي گفتم به راحتي صدا مي كشيد و مي نوشت. مادرش خيلي خوشحال بود مي گفت: راحت شدم ديگر در خانه جنگ و دعوا نداريم و هر متني را بگويم به راحتي مي نويسد.

بررسی میزان موفقیت

با ادغام روشهای تدریس سنتی و نوین در قالب روش تدریس درهم تنیده امید پیشرفت و روند رو به رشد دانش آموز مشروحه مشهود بود . افزایش میزان اعتماد به نفس و باورخود از سوی دانش آموز در طی طول ماه های سال تحصیلی با چشمان غیر مسلح نیز محسوس می نمود . علا قه مندی به درس املاء و زنگ املاء در قالب جمله سازی و شرکت فعال در فعالیت های گروهی کلاس درس هر بیننده را به تعجب و تحیر وامی داشت و صد البته تحسین همگان را در بر داشت . سیر صعودی نمرات مستمر دانش آموز مذکور حاکی از میزان موفقیت و  تاثیر شیوه ها و فنون تدریس بکار گیری شده در خصوص چگونگی کمک از طریق اعمال شیوه های گوناگون در املاء نویسی دانش آموز  مضطرب موردی می باشد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان  نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان  نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  برطرف کردن اختلال خواندن و دیکته نویسی دانش آموز افغان نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی

فهرست منابع:

۱- بني اسدي ، حسين (۱۳۸۴) ، آشنايي با طرح ارزشيابي توصيفي ؛ تهران : آزمون نوين.

۲- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۴) ، درمان اختلالات ديكته نويسي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ دهم.

۳- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۰) ، درمان اختلالات رياضي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ پنجم.

۴- حاجي اسحاق ، سهيلا ، (۱۳۸۲) ، آموزش راههاي يادگيري (الگوي يادسپاري) ؛ همدان : انتشارات ميهن نو.

۵-حبيب الله پور ، منيژه و محمدي رودباري ، فرشته (۱۳۸۱)  ، برگزيده هاي پژوهشي در عمل ، كارشناسي تحقيقات سازمان آ. پ مازندران ، چاپخانه نيما.

۶- كرك ، ساموئل ، چالفانت ، جميز (۱۳۷۷) ، ناتوانيهاي يادگيري تحولي و تحصيلي ، (ترجمه: رونقي ، سيمين و همكاران) ، انتشارات آموزش و پرورش است(اسم دانش آموز)يي ، چاپ اول.

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی کلاس پنجم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

49 − 46 =