نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس را برطرف نمایم؟

اقدام پژوهی توالی دیداری

در رابطه با اقدام پژوهی توالی دیداری چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی توالی دیداری به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی توالی دیداری به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی توالی دیداری بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی توالی دیداری براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی توالی دیداری مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی توالی دیداری در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی توالی دیداری این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی توالی دیداری قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی توالی دیداری به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی توالی دیداری، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی توالی دیداری

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی توالی دیداری می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی توالی دیداری می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی توالی دیداری

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی توالی دیداری دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی توالی دیداری دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس را برطرف نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۴۱ صفحه

نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس را برطرف نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانندنمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس

اقدامات راه حل هاي پيشنهادي:

با در نظر گرفتن عوامل مطرح شده و راهكارهاي پيشنهادي اقدامات زير را جهت رفع مشكل به انجام رساندم:

از بین راهکارهایی که که برای بر طرف نمودن مشکل املاء پیشنهاد شده بود با توجه به شرایط و امکانات مدرسه و ظرفیت دانش آموز و محدودیت زمانی روش های زیر را درکلاس اجرا کردم:

–  روش چند حسی

–  خواندن شعر و الگوی به یاد سپاری

– استفاده از خمیر بازی

–  کشیدن نقاشی با کلمات

– برای افزايش اعتماد به‎نفس

–  دادن مسئوليت به ۴ دانش آموز ضعیف

– از بين بردن موقعيت هاي استرس زا براي ۴ دانش آموز ضعیف  در مدرسه

– ۴ دانش آموز ضعیف را در گروهي قرار داده كه راحت ترين موقعيت را داشته باشد.و…

–  دو تصوير كه مشابه هم هستند اما در يك يا چند مورد جزيي با هم اختلاف دارند به ۴ دانش آموز ضعیف  نشان داده و از وي خواسته شود تا تفاوت هاي بين دو تصوير را پيدا كند.

-كارت هاي مقوايي را گرفته روي هر كدام يك كلمه نوشته كه حرف يا نقطه و يا دندانه كم يا اضافي داشته باشد و ۴ دانش آموز ضعیف نقص آن را پيدا كند.و…

برای تقویت هماهنگی دیداری حرکتی

ـ به وضعیت نشستن دانش آموز ونحوه ی گذاشتن دفتر روی میز توجه شود.

ـ به نحوه ی مداد دست گرفتن دانش آموز دقت شود.

ـ برای تقویت عضلات دست او گفته شود که كاغذ باطله يا كاغذ روزنامه را با دست هايش مچاله كند.

ـ كاغذهاي باطله را قيچي كند.

ـ دکمه های لباس، بند کفش و زیپ را خودش باز وبسته نماید.و…

 یافتن راه حل مناسب

انواع تمرینات برای ادراك دیداری، حافظه دیداری، تمیز دیداری، توالی دیداری

۱-  بازی رایانه‌ای كارت‌های پومین (دو تایی‌ها).

۲- بازی رایانه‌ای نقطه و خط.

۳- بازی رایانه‌ای پازل. (گذاشتن اشكال هندسی در جای خود).

۴-  بازی رایانه‌ای استفاده از میوه‌ها در جای خود.

۵- فرم فراستیك (یافتن تصویر در زمینه).

۶- چند تصویر به كودك داده شود و درباره‌ی آن‌ها سؤالاتی كرده شود.

۷- چند كارت كلمه یا تصویر و… روی میز گذاشته شود و آن‌ها را به همان ترتیب قرار دهد.

۸- پیدا كردن یك حرف در میان چند كلمه و یا  پیدا كردن یك كلمه در میان  كلمات.

۹- جمله‌سازی با استفاده از كلمات در هم ریخته.

۱۰-  استفاده از كارت‌های تصویری:نگاه توسط كودك، محفی توسط مربی و گفتن نام تصویر

۱۱- استفاده از تصاویر پنهان.

۱۲- پیدا كرن اختلافات در دو تصویر.

تمرین برای تقویت حافظه ـتمیز و اکمال و توالی دیداری ـ هماهنگی چشم و دست

برای  تقویت عضلات کوچک و بزرگ

۱ـ دادن خمیر بازی یا  گل رس (ساختن خمیر ۱ پیمانه ـنمک ۴ پیمانه ـآرد ـروغن  ـآب به اندازه کافی )

۲ ـ مچاله کردن کاغذ باطله با دستی که می نویسد

۳ ـ قیچی کردن کاغذ باطله

۴ ـ باز و بسته کردن زیپ لباس

۵ ـ انگشت دست را با فرمان  حرکت دادن

۶ ـ روی زمین با یک چوب شکل کشیدن

۷ ـ باز و بسته کردن قفل و پیچ و مهره

۸ ـ عکس نقطه چین را وصل کند

۹ ـ نقاشی با انگشت رنگی

۱۰ ـ دو نوار کاغذی چسبانده و بخواهیم وسط ان را بنویسد

درمان وارونه نویسی و قرینه نویسی

تمام فعالیت های نارسانویسی مفید است.

۱ ـ تن آگاهی و شناخت اعضای بدن

۲ ـ ساختن یک آدمک با دکمه جفتی که بتوان اعضای ان را حرکت داد

۳ ـ ایستادن در روبروی کودک و انجام حرکات دست چپ مربی با سمت چپ شاگرد

۴ ـ استفاده از تصاویر گزینه های ۱تا ۸ ازمون فراستیگ

برای کلماتی که جا می افتد چه باید کرد

۱ـ کودک به علت کندی در عمل نوشتن هماهنگ نیست باید تمرین های تقویت عضلات کوچک و بزرگ و همچنین تمرین هایی برای هماهنگی چشم و دست انجام شود

۲ـ بسیاری کودکان این کلمه ها را جا می اندازند چون این کلمه ها در حافظه دشنیداری آن ها نمی ماند

۳ ـ سه کلمه برای کودک بیان کنید و از وی بخواهید بعد از تمام شدن حرف شما بگوید و کلمات را اضافه کنید.

۴ ـ بک جمله بگویید و از او بخواهید بگوید و بعد جمله دیگری به جمله اول اضافه کنید

۵ ـ دادن چند دستور و از کودک بخواهید به ترتیب انجام دهد

  تقویت و تمیز دیداری

کودک در ادراک و ریزه کاری ها و جزئیات کلمه ای که به خاطر سپرده است دچار مشکل بوده و بنابراین در نوشتن آنها مرتکب اشتباه شده است.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل توالی دیداری در درس املای برخی از دانش آموزان کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی

فهرست منابع:

– کریمی،یوسف( ۱۳۹۲ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها. تهران: نشرارسباران.

– کریمی،یوسف( ۱۳۹۰ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.

– کریمی،ي. ( ۱۳۸۹ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.

– وینرایت،ویلیام(بیتا). عقل ودل. ترجمه: محمدهادي شهاب( ۱۳۹۴ ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم ومعارف اسلامی.

– مارشال،کاترین وراسمن،گرچنب. ( ۲۰۱۴ ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان وسیدمحمداعرابی(۲۰۱۶).تهران: انتشارات دفترپژوهشهاي فرهنگی. )

.– مارشال،ك. وراسمن،گ. ب. ( ۲۰۱۵ ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان وسیدمحمداعرابی ۱۳۷۷). تهران: انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگی.

– سرمد،زهره؛بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( ۱۳۹۴ ) روشهاي تحقیق درعلوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.

– سرمد،زهره،بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( ۱۳۹۱ ) روشهاي تحقیق درعلوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی پایه دوم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

73 − 64 =