نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم را در کلاس حل نمایم؟

اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی

در رابطه با اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی روانخوانی و رو خوانی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم را در کلاس حل نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم را در کلاس حل نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس

راهکار های پیشنهادی

عوامل دخیل در اختلال خواندن

-عوامل جسمی(مانند نقایص بینایی-نقایص شنوایی-برتری جانبی وتصویر بدن).

-عوامل دخیل روانشناختی تحولی(مانندزبان-توجه یا دقت-عملکردهای شنیداری-تجسم یا حافظه بینایی-بندش بینایی وشنوایی(مانند تکمیل تصویر یا کلمه).

نارسایی هایی که به مشکلات خواندن منجر می شوند

– ضعف در تشخیص دیداری:مثال:کودک درتشخیص حروف مشابه مثل (ب-پ-ت-ث-)(ع-غ)(س-ش)(ک-گ)مشکل دارد.

-ضعف در تشخیص شنیداری: ضعف در تشخیص کلماتی که تلفظ آنها به هم شبیه است مثل:مار-تار-کار-و…

– ضعف در ترکیب صداها:کودک نمی تواند حروف را به هم پیوند دهد وکلمه بسازد مثال: ﺑ +ا+د=باد ( در این مورد معلم میبایستی بر ترکیب هجاها تاکید کند.)

-ضعف در حافظه:در بخاطر آوردن ترتیب حروف مشکل دارد.مثلا به جای کلمه کبریت میخواند=کربیت.

-در مهارتهای تحلیل کلمه(بخش وصدا کشی)مشکل دارد هرچند که ممکن است بخش وصدا کشی در آموزش مورد تاکید زیادی نباشد.

-مشکل در استفاده از کلما ت دیداری آشنا(مانند :کلمه هایی که کودک با دیدن آنها بلافاصله می خواند).

-مشکل در مهارتهای درک لفظی( دانش آموز در درک کلمه ها ومطالب مشکل دارد)مثلا در درک معانی مختلف کلمه (شیر) مشکل دارد.

-مشکل در مهارتهای خواندن انتقادی:شامل:نتیجه گیری،قضاوت کردن در باره متن، عدم تشخیص بین حقیقت وتصور.

-مشکل در مهارتهای درک تحلیلی:مثل :قضاوت نقادانه،استنباط،پیش بینی نتایج.

عواملی که در آموزش می بایستی مورد توجه باشد

-فضای یادگیری.

-زمان یادگیری.

-کاهش میزان تکالیف درسی.

-میزان دشواری دروس(نباید بیش از توان کودک از او انتظار داشت).

-سادگی زبان آموزشی(باید از استعمال کلمات مبهم وپیچیده پرهیز نمود).

-روابط شخصی بین معلم ودانش آموزدر حد مطلوب وحسنه باشد.

انواع مشکلات خواندن و راهکارهای درمانی

۱-آینه خوانی یا وارونه خوانی.

مثال: خواندن کلمه( رود ) بجای کلمه ( دور).

علل:

الف):رشد ناکافی حرکات چشم.

ب):عدم غلبه نیمکره مغزی (چپ برتری یا راست برتری).

ج):عدم درک این وضوع که مکان حروف یا کلمه باعث میشود که جمله یا کلمه بطور کلی تغییر کند.

د):رشد ناکافی.

ه):تدریس وآموزش نامناسب.

و):تند خوانی وعدم توجه وبی دقتی .

ز):در موارد خیلی شدید علت آن ممکن است اختلال در سیستم عصبی باشد.

روش های درمان:

– در تمام فصول فعالیتهای مربوط به خواندن تاکید بر آموزش از راست به چپ نمایید (در ریاضیات تاکید از چپ به راست می باشد).

– کلمه یا جمله را با انگشت یا کارت بپوشانید واز کودک بخواهید به تدریج قسمتی از کلمه یا جمله را که دستتان از روی آن برداشته می شود، را بخواند.

– کشیدن خط زیرکلمه یا جمله.

– کودک را آموزش دهید تاانگشت خود را زیرکلمه بگذاردوسرعت خواندن خود را با دستش هماهنگ کند.

– کشیدن فلش از راست به چپ زیر کلماتی که کودک در خواندن آنها مشکل دارد.

– کلمه ای را بر روی تخته بنویسید واز کودک بخواهید که همزمان با تعقیب حروف با انگشت ،صدای آن ها را بلند بخواند.

– ازتخته مغناطیسی وحروف برجسته استفاده کنید واز کودک بخواهید بعد از لمس کردن حروف با انگشتان،کلمه را بخواند.

برای اینکه توجه کودک را به اهمیت ترتیب مکانی حروف در کلمه جذب کنید ،کلمه ای را که کودک اشکال دارد در بالای کلمه ای که برعکس می خواند ،بنویسید و از کودک بخواهید که با کشیدن خط ،حروف بالا را به حروف پایین وصل کند. مثال: روز زور(صداها به هم وصل شوند)

۲-حذف کردن کلمات یا حروف(جاگذاری)

علل:

-عدم شناخت کلمه وناتوانی در تلفظ صحیح کلمه از طریق تجزیه صداها.

-عادات نادرست خواندن.

برای تشخیص علتهای فوق، یک متن را به کودک بدهید تا بخواند وسپس یک متن ساده تر به او بدهید ودر هردو مورد تعداد کلمات حذف شده را یادداشت نمایید.اگر تعداد کلمات حذف شده در هر دو متن یکسان بود،نتیجه میگیریم که حذف کلمات بدلیل عادات نادرست کودک است.ولی اگرحذف تعداد کلمات درمتن ساده تر بیش از متن قبلی بود ،علت آن عدم شناخت کلمه توسط کودک می باشد که در این صورت باید بخش و صداکشی را با او تمرین کرد(حتی اگر بخش وصداکشی جزو برنامه آموزشی نباشد).

روش های درمان

-جلب توجه کودک به کلمه ای که حذف کرده ونیزاصلاح آن کلمه.

-استفاده از کاغذ راهنما (فلش)ویاگذاشتن انگشت زیرکلمه.

-کودک میبایستی به همراه سایرکودکان متن رابخواند.این کار به روان خوانی اوکمک می کند.

-ازفعالیتهای رقابتی بین دانش آموزان پرهیزشودو آنان هرگز با یکدیگرمقایسه نشوند.

۳-جایگزین کردن یک کلمه بجای کلمه دیگر(تغییرافعال به میل خود)

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم 

کسب نتایج  پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله حل مشکل رو خوانی و روانخوانی دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم

منابع وماخذ:

–         آهنچیان ، محمد رضا ، و همکاران . ( ۱۳۸۳) . اقدام پژوهی : راهبردی برای بهبود آموزش وتد ریس .

تهران ، وزارت آموزش و پرورش ، پژوهشکده تعلیم و تربیت .

–     احدیان ، محمد . ( ۱۳۸۶). مقدمات تکنولوژی آموزشی . تهران ، انتشارات بشری ، چاپ سی و چهارم.

–    پارسا ، محمد . ( ۱۳۷۴) . روان شناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها . تهران ، انتشارات سخن .

–    پریمانی ، شعبان . (۱۳۸۰) .  رابطه  بین انگیزه های  درونی  و بیرونی  با  مهارت  خواندن  در دانش

آموزان ایرانی . گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ( پایان نامه دفاع شده کارشناسی ارشد).

–         دادستان ، پریرخ . ( ۱۳۷۹) . اختلالات زبان ، روش های تشخیص و بازپروری . تهران ، انتشارات

سمت .

–    رضایی ، پریسا . ( ۱۳۸۲) . تعیین  رابطه بین مهارت  خواندن  و حافظه  بینایی  در دانش آموزان  پایه

اول دبستان های منطقه ۲ اصفهان . تهران ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی  ایران   ( پایان

نامه دفاع شده کارشناسی ارشد).

–    غضنفری ، آمنه . ( ۱۳۵۴) . سنجش کارایی در خواندن فارسی . دانشگاه تهران ( پایان نامه دکترا) .

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه سوم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

82 − 78 =