اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم روش تدریسم را از سنتی به نوین تغییر دهم با استفاده از تخته هوشمند و سطح علمی دانش آموزانم را بالا ببرم ؟

اقدام پژوهی تغییر روش تدریس

در رابطه با اقدام پژوهی تغییر روش تدریس چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی تغییر روش تدریس به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی تغییر روش تدریس به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی تغییر روش تدریس بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی تغییر روش تدریس براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی تغییر روش تدریس مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی تغییر روش تدریس در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی تغییر روش تدریس این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی تغییر روش تدریس قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی تغییر روش تدریس به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی تغییر روش تدریس، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی تغییر روش تدریس

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی تغییر روش تدریس می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی تغییر روش تدریس می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی تغییر روش تدریس

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی تغییر روش تدریس دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی تغییر روش تدریس دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم روش تدریسم را از سنتی به نوین تغییر دهم با استفاده از تخته هوشمند و سطح علمی دانش آموزانم را بالا ببرم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۳ صفحه

اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم روش تدریسم را از سنتی به نوین تغییر دهم با استفاده از تخته هوشمند و سطح علمی دانش آموزانم را بالا ببرم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند

تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق

۱) باید در کیفیت کار کلاس تجدید نظر کرد و به شاخص‌های نشاط در چارچوب آن مفهوم بخشید.

۲) اگر قرار است پیشرفتی در جامعه حاصل شود باید از مدرسه شروع شود. معلم مدرسـه عـامل بسیـار مهمـی است کـه می‌تواند جمعیت کثیری را تحت‌تأثیر قرار دهد. معلم می‌تواند مدرسه را به یک جایگاه ارزشی مبدل ساخته و با راهکارهای مختلف با ایجاد شادی و نشاط مدرسه را جایگاه رشد و بالندگی دانش‌آموزان سازد و به آنها احساس اعتماد، سربلندی، توانایی و غرور هدیه کند.

۳) استفاده از روش‌های فعال تدریس

معلمانی که از روش‌های فعال استفاده می‌کنند، کلاس‌های شادتری دارند. مشارکت دانش‌آموزان در کلاس و آموختن آنها را از کسالت و بی‌حالی رها ساخته، شادابی و نشاط را تقویت می‌کند.

۴) کار آموزش و پرورش آموزش ارزش‌های انسانی همچون، ایمان، عشق، امید، جوانمردی و… به   دانش‌آموزان است.

۵) آموزش ارزش‌های انسانی با سادگی و جذابیت با استفاده از کتاب‌ها، فیلم‌ها، نمایش‌ها و… همراه است.

۶) تشویق دانش‌آموزان به خلاقیت و نوآوری و ایجاد زمینه‌هایی برای بروز استعداد آنها

راه حل های پیشنهادی:

روش تدریس مشارکتی (فراگیر- مدار)

تشکیل گروههای درسی

استفاده از روش خود ابرازی برای همه دانش آموزان

تغییر شرایط فیزیکی کلاس

تشویق دانش آموزان با روشهای مختلف

استفاده از وسایل کمک آموزشی ، تکنولوژی آموزشی،برد هوشمند

دادن تکالیف متنوع درسی

ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان

تولید محتوا ی درسی برای دانش آموزان

مدل مفهومی مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند براساس مدل مفهومي شامل ابعاد اصلي زير است:

۱)     زير ساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات

۲)     محيط يادددهي و يادگيري مبتني بر محتواي چندرسانه‌اي

۳)     مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه‌ی رایانه

۴)     توانمندسازي معلمان در حوزه فناوری اطلاعات

۵)     برقراري ارتباط یکپارچه رايانه‌اي با مدارس ديگر

  مدل مفهومي مدرسه هوشمند

زير ساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات

در مدرسه هوشمند سخت‌افزار، نرم‌افزار، ارتباطات و تجهيزات كمك آموزشي از جمله الزامات اصلي است و در ساخت مدرسه هوشمند بايد بر اساس  نيازمندي‌ها و احتياجات فرآيند ياددهي يادگيري توسعه يابد. در مدارس هوشمند حداكثر استفاده از زيرساخت و تجهيزات موجود بايد صورت ‌گيرد و وجود سخت‌افزار و نرم‌افزار به خودي خود، به معني هوشمندشدن مدرسه نيست. در مدارس هوشمند، زيرساختي حائز اهميت است كه در ارتقاي فرآيند ياددهي- يادگيري موثر باشد.

.محيط يادددهي و يادگيري مبتني بر محتواي چند رسانه‌اي

استفاده از محتواي چندرسانه‌اي و الكترونيكي در فرآيند ياددهي- يادگيري، ركن اصلي هوشمند‌سازی مدارس است. با استفاده از محتواي چندرسانه‌اي طيف وسيع‌تري از حواس دانش‌آموزان در فرآيند ياددهي- يادگيري درگير شده و اين فرآيند تعميق مي‌شود. دراين  مدارس محتواي الكترونيكي مبتني بر برنامه درسي در فرآيند ياددهي- يادگيري توسط معلمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين دانش‌آموزان نيز در يادگيري از محتواي چندرسانه‌اي به صورت خودآموز استفاده مي‌كنند.

مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه‌ی رایانه‌ای

فناوري اطلاعات مي‌تواند مديران مدارس را در انجام ماموريت‌ها و وظايف آموزشي و اداري خود ياري نمايد.  استفاده از سيستم‌هاي مديريت مدرسه، باعث مي‌شود مديران مدارس از امور جاري فراغت يافته و اوقات خود را صرف برنامه‌ريزي، نظارت و تصميم‌گيري هوشمندانه‌تر مدارس نمايند. اولويت مدارس هوشمند، ارتقاي فرآيند ياددهي-يادگيري است. ليكن پياده‌سازي و بهره‌گيري از سيستم‌هاي مديريت مدرسه نيز در مسير هوشمند سازی مدارس، بايد مورد توجه قرار گيرد.

توانمندسازي معلمان در حوزه فناوری اطلاعات

معلمين در مدارس هوشمند بايد مهارت‌هاي مورد نياز را در اين مدارس را فراگيرند. علاوه براين، استفاده از نرم‌افزارهاي گرافيكي تنها بخشي از مهارت‌هاي مدارس هوشمند است. معلمين بايد بتوانند طرح خود را براي استفاده از محتواي الكترونيكي در برنامه درسي ارائه كرده و محتوا را تاليف نمايند. آن‌ها بايد مهارت طراحي برنامه درسي الكترونيكي و انتخاب اجزاي محتوا براي بكارگيري در برنامه درسي را كسب نمايند.

مزایای هوشمندسازی مدارس

Ÿافزايش مشاركت عناصر مرتبط با سيستم مدرسه به ويژه اوليا، مربيان و دانش آموزان و فراهم كردن امكان تعامل بيشتر آنان با يكديگر.Ÿ آشنایی دانش آموزان با فناوري الكترونيكي و افزايش توانمندي‌هاي فردي دانش آموزانŸ رشد همه جانبه دانش آموزان Ÿايجاد تنوع و خارج شدن از شيوه يكنواخت و سنتي آموزش  Ÿافزايش بازده كاري در مدرسه Ÿ آشنایی دانش‌آموزان با اهميت زمان (چگونه مي‌توان در كم‌ترين زمان، به خواست‌ها و نيازهاي خود با استفاده از فناوري‌هاي ارتباطي، پاسخ داد)  Ÿاستمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان   Ÿافزایش حضور ، پشتیبانی و مشارکت والدین و گروه های ذینفع در فرایند یادگیری دانش آموزان Ÿهمراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوین آموزشی مبتنی بر نیازمندیهای جامعه دانش بنیان Ÿبه کمک نرم افزار مخصوص امکان ذخیره سازی مطالب ارائه شده در کلاس وجود دارد که این امر منجر به صرفه جویی  در زمان کلاس و در اختیار گذاشتن سریع و راحت اسناد و فایلهای آموزشی می گردد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تغییر روش تدریسم از سنتی به نوین با استفاده از تخته هوشمند اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی

منابع و مآخذ

۱-   باهنر، ناصر: آموزش مفاهیم مدرسه شاد  همگام با روان شناسی رشد، تهران، شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی، (۱۳۸۷)

۲-   بهزادی چینجانی، زهرا: تعلیم و تربیت فرزندان و خانواده، ماهنامه تربیت، سال شانزدهم، ص ص ۶۵-۶۳، (ویژه نامه تابستان ۱۳۸۰)

۳-   جمشیدی، نرگس: نقش والدین و معلمان در ایجاد محیط شاد و پویا ، مجموعه مقالات هشتمین اجلاس سراسری نماز (ص ص ۸۴-۶۷)، تهران، ستاد اقامه نماز، (۱۳۷۷)

۴-   خزائی، علیرضا: نقش معلمان در فضای شاد دانش آموزان، مجموعه مقالات برگزیده ی همایش معلم، فرهنگ، توسعه، اداره کل آموزش و پرورش استان، (اردیبهشت ۱۳۸۰)

برای دانلود اقدام پژوهی پایه اول ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

36 − 34 =