نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک

در رابطه با نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک به روش نوین امکان پذیر نیست.

نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک

حال اجرای یک نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۴ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم؟  نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

دیباچه مطالب پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک

” اقدام و اجراي راه حل هاي پيشنهادي

با توجه به اطلاعاتي كه از روحيه دانش آموزان داشتم ( لازم به ذكر است يك جلسه دعوت از اوليا داشتم و با آنها در رابطه با فرزندانشان سؤالاتي پرسيدم و كاملا به وضع وقت گذاشتن آنها براي مسائل  فيزيك در خانه مطلع بودم ) . تصميم گرفتم روشي را ابداع كنم كه وقت نسبتاً زيادتري را در خانه به اين درس اختصاص دهند .

” روش ابداعي جديد :

دانش آموزان كلاس را به گروههاي چهار نفري تقسيم كردم و يك فصل از كتاب را   انتخاب كردم و مبحث هاي مختلف را نيز به تعداد گروهها تقسيم نمودم و هر جلسه يك گروه كار تدريس را به عهده مي گرفت و قسمتهاي مشكل تر به دو گروه اختصاص يافت

” وظايف گروهها :

بعد از گروه بندي دانش آموزان و تقسيم مطالب درسي بين گروهها وظايف آنها را مشخص نمودم .

* گروهها به ترتيب بايد مطالب مشخص شده را به صورت power point درست مي كردند و مطالب را بين خود تقسيم كرده و با هماهنگي همديگر درس را براي دانش آموزان ديگر كلاس تدريس مي كردند .

* همه ي اعضاي گروه بايد در تدريس مشاركت مي كردند .

* تمام مطالب درس حتي قسمتهاي براي مطالعه آزاد و تمرين و فعاليت هاي مرتبط به آن قسمت توسط گروه در كلاس توضيح داده مي شد .

* دانش آموزان هر گروه بعد از ارائه درس فرصتي را براي رفع اشكالات دانش آموزان مي دادند  .

* گروه ارائه كننده درس مسائل مربوط به آن قسمت از درس را انجام مي دادند و يا وسايل را در اختيار ساير گروهها قرار داده و همگي با هم انجام مي دادند .

* گروه ارائه كننده درس پس از حل چندين مثال براي دانش آموزان به آنها فرصتي كوتاه براي مطالعه و مرور و رفع اشكال مي دادند .

* سپس گروه ارائه كننده درس از دانش آموزان ، آزمون كتبي به عمل مي آوردند به گونه اي كه سوالات به دنبال برنامه درسي power point  مطرح شده بود .

* بعد از پايان آزمون پاسخ سوالات نيز با همان برنامه power point طراحي شده و بارم بندي شده بود .

نمونه جدول وظايف گروه ارائه كننده كار در كلاس

اعضاي گروهوظيفهمكانزمان
علیتوضيح در مورد مبحث كار و انرژي و قسمتهاي تشريحيكلاس سمعي بصري جلوي پرده ي نمايش تصوير توسط رايانه    ََ۲۰
حسینحل مسئلهكلاس سمعي بصري جلوي پرده ي نمايش تصوير توسط رايانه       َ۱۵
حسنطرح سوالاتي چند براي دانش آموزانكلاس سمعي بصري جلوي پرده ي نمايش تصوير توسط رايانه      َ۵
عباسطرح آزمايش و انجام آزمايش و تقسيم وسايل آزمايش بين گروههادر كلاس سمعي بصري بين دانش آموزان      َ۱۰

” وظايف ساير دانش آموزان

* دانش آموزان ديگر موظف بودند به مطالب ارائه شده توسط گروه ارائه دهنده با دقت گوش دهند .

* اشكالات خود را يادداشت كرده و بعد از اتمام درس بپرسند .

* بعد از َ۱۰ مطالعه ي به صورت همياري و گروهي ، در گروه خودشان به آزمون كه توسط گروه ارائه دهنده طراحي شده پاسخ دهند .

* پاسخ به آزمون ابتدا به صورت انفرادي و سپس به صورت گروهي انجام مي شد .

* اصلاح كردن اوراق آزمون توسط دانش آموزان .

” وظايف دبير :

* دقت در رفتار دانش آموزان و كنترل آنها

* نظارت بر نحوه ي تدريس و نحوه ي توجه دانش آموزان

* رفع اشكالات دانش آموزان قبل از تدريس

* ارائه راهنمائي هاي لازم بعد از تدريس و توضيح ابهامات احتمالي

* دادن امتياز مثبت متناسب با فعاليت گروهها

* تشويق گروههاي برتر

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک  نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک 

کسب نتایج  پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله راهکارهای جذاب علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک 

فهرست منابع

* جويس ، بروس و همكاران ، الگوهاي تدريس ، ترجمه محمد رضا بهرنگي ، انتشارات مركز ترجمه ، نشر كتاب

* شفيع آبادي ، عبدالله ، پويايي گروهي و مشاور گروهي ، انتشارات رشد تهران ۱۳۷۳

* بازرگان ، عباس ، اقدام پژوهي و كاربرد آن در تعليم و تربيت

* قائمي پويا ، اقبال ، پژوهش در عمل

* م ـ فهندژ ، يادگيري پژوهش محور ، انتشارات سروش هدايت ، ۱۳۸۳

* سازمان آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي ، دبير و اقدام پژوهي ، انتشارات پژوهشكده ي كاربردي تعليم و تربيت استان ۱۳۸۳

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر فیزیک و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

85 − = 77