نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه می توانم اخلاق و رفتار اسلامی را در دانش آموزانم پرورش دهم؟

اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی

در رابطه با اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی اخلاق و رفتار اسلامی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه می توانم اخلاق و رفتار اسلامی را در دانش آموزانم پرورش دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۹ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه می توانم اخلاق و رفتار اسلامی را در دانش آموزانم پرورش دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم

معيارهاي ارزشيابي :

به هنگام نمره دادن به درس هدیه های آسمان بايد اصول و مباني ويژه ی زیررادر نظر بگیریم:

۱- براي ارزشيابي درس هدیه های آسمان بايد معيارهاي رفتاری و عملي مشخص تعيين كرد.

۲-توجّه به انجام تکالیف کتاب کارهدیه های آسمان وبررسی تکالیف توسط معلم.

۳-اهميت دادن به رفتارواعمال دانش آموزان درمدرسه توسط معلم وکادرآموزشی دبستان ودرمنزل توسط والدین دانش آموزان.

۴- توجّه معلم به همه دانش آموزان در  هنگام تدريس وارتباط دادن مطالب درسی بازندگی روزمره آنان ازطریق بیان داستان ومثالهای گوناگون، سوال کردن وجواب دادن  هریك از دانش آموزان.

۵- توصیف وتشویق کردارهای آموخته ی خوب دانش آموزان کلاس وپاداش دادن به آنها.

۶-توجّه به تفاوتهای فردی دانش آموزان وتوجّه به اين نکته كه اخلاق ورفتار هر دانش آموزراباگذشته خودش مقایسه کنیم نه بادانش آموزان دیگر.

۷-خلاقيت و مهارت معلم درتدریس وارزشیابی اين درس.

راههاي پيشنهادي براي حل مشكل:                                                         

با اطلاعات جمع آوري شده ،راههاي گـونـاگـون ارائه شده و تجزيه تحليل آنها ،تصمیم گرفتم با توجه به اصول

و مباني بیان شده به اين موضوع بپردازيم تاعلت مشکلات رفتاری دانش آموزان باتدریس اين درس برطرف شود.

چگونگي اجراي راه جديد :

درواقع اخلاق ،تجربه یاحاصل تجربه (برداشت )است.ویکی ازدلایل اختلال رفتاری دانش آموزان،فقدان ارائه الگوهای مناسب برای پرورش اخلاق ورفتاراسلامی دانش آموزان است.

ابتداآموزش راباگزارش نويسي مصاحبه، تحقیق وپژوهش ازطریق استفاده ازاینترنت ومطالعه مجلات وروزنامه ها،درباره اشخاصی که به سبب کردارهای آموخته خوبشان درجامعه مطرح شده اند شروع کردم ، همچنین برای برجسته کردن کردارهای خوب معلمان،سایرمسئولان ودانش آموزانی که موردعلاقه اکثربچه هابودند باتاکیدروی کردارهای آموخته خوب این افرادکه دیگران هم می توانندآنهارایادبگیرندازفراگیران خواستم گزارش تهیه کنند.

در آغاز آموزش، ضمن اشاره به انواع گزارش و شرايط آن دانش آموزان را با اصول مصاحبه و نحوه يادداشت ياضبط كردن مطالب آشنا كردم؛ پس ازآن دركلاس هركس گزارش خود را ارائه نمود.پس از تهيه گزارش نهايي اين گزارش ها توسط مربی پرورشی،مربی قرآن وامام جماعت مدرسه مورد ارزيابي قرار گرفت.

با همكاري دانش آموزان کلاس ومسئولان  مـدرسه  بـرخي  ازآن هارادرروزنامه  ديواري مدرسه منتشر

كرديم که‌ در زنگ هاي تفريح همه دانش آموزان مدرسه اين گزارشات رامي خواندند.   استفاده ازتصاویراشخاصی که به سبب کردارآموخته ی خوبشان مشهورشده اندوبه قشرخاصی تعلق دارند،درروزنامه دیواری وروی دیوار

کلاس درس یکی دیگرازاقدامات انجام شده بود.همچنین با استفاده ازمنابع موثق اینترنت مطالب مفیددینی وآموزنده ای جمع آوری کردم،که درنشریه ای تحت عنوان«نشریه یاردبستانی من»(ضمیمه شده است.)ازآن مطالب استفاده شدوباهمکاری اولیادانش آموزانم به تعداددانش آموزان کلاس چاپ گردید.درنتیجه ازاین طریق مطالب دینی موثق و آموزنده ای دراختیارخانواده هاقرارگرفت.

پس ازآن برای آنکه ازاثرگذاری طرح جدیددرکردار دانش آموزان مطمئن شوم تصمیم گرفتم آنان رادراداره

امورانضباطی دانش آموزان پایه های پایین تر مدرسه شرکت دهم به همین منظورابتداوظایف وتکالیف آنان را

شرح دادم سپس فراگیران رابه دوگروه «فرشتگان روی زمین» (آن دسته ازدانش آموزانی که فقط به  خواندن نماز،شرکت درنمازجماعت مدرسه،داشتن اخلاق ورفتارخوب وانجام تحقیق،مصاحبه وگزارش نویسی پرداخته بودند.)و«ستارگان درخشان»(آن دسته ازدانش آموزانی که علاوه برخواندن نماز، شرکت درنمازجماعت مدرسه،داشتن اخلاق  ورفتارخوب وانجام تحقیق،مصاحبه،گزارش نویسی،درکلاسهای دارالقران شرکت می کردندوعضوبسیج دانش آموزی یامهدی یاوران مدرسه شده بودند.)تقسیم کردم،قرارشددرمدرسه بارعایت اخلاق ورفتارخوب اسلامی برای برطرف کردن نقاط ضعف اخلاقی ورفتاری دانش آموزان پایه های پایین تر تذکرات لازم رابه آنان بدهند و الگویی برای دانش آموزان مدرسه باشند.وبرای توصیف وتشویق کردارهای آموخته خوب دانش آموزانی که دراین زمینه فعال تر وموفق تربودندازکارتهای امتیاز« مبطلات نماز»استفاده شد. (ضمیمه شده است.)

همچنین سعی کردم بابرقراری رابطه دوستی بادانش آموزانم موجب شوم کودکان احساس کنندمعلم حامی آنان است واخلاق ورفتارمعلم راالگوی رفتاری خودقراردهند.

برای اثربخشی بیشتردرس هدیه های آسمان وارتباط آن بازندگی روزمره دانش آموزان وکاهش رفتارنامطلوب آنان تصمیم گرفتم ازشیوه های جذاب ومتنوع ماننداجرای درس بانمایش،بدیعه پردازی(سفرتخیلی به همراه فرشتگان)،اجرای مسابقات مذهبی ،جشن سالروز تکلیف واعیاداسلامی وتوضیحات لازم برای این مناسبتها وتلفیق درس هدیه های آسمان باهنراستفاده کنم،به این ترتیب که داستانهای موثقی از زندگی پیامبران ،ائمه وبزرگان دین که درزندگی روزمره کودکان کاربرد داشتند مطرح می کردم وفراگیران باتشکیل گروه،احساس درونی خودراتبادل می کردندوهیجانهای درونی،واکنشهای عاطفی خودمانندترس،خشم،نفرت و…ابرازمی کردندو واقعه راباتجربه های زندگی خودمقایسه می کردندسپس آن را به صورت نمایش اجرامی کردند.یابایادآوری هدف هایانکات کلیدی یاعنوان های درس های هدیه های آسمان، ازآنان می خواستم متن زیبایااشعارساده یاداستان کوتاهی بنویسندکه درآن به جنبه های رفتاری پیامبران ومعصومین اشاره شده باشدونشان دهنده یادگیری درس باشد.این اقدامات باعث شدتصویری زیبا ازدین درذهن فراگیران ایجادگردد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم   

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم  

کسب نتایج  پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله پرورش اخلاق و رفتار اسلامی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم

منابع وماخذ :                      

– رمضانی فاطمه(۱۳۸۳)، دیدگاه برنامه جدیدتعلیم وتربیت دینی دوره ابتدایی درباره یادگیری، ماهنامه رشدآموزش ابتدایی،سال هشتم ،شماره ۶۲،ص ۱۲

– رمضانی فاطمه(۱۳۸۳)،آشنایی بانقش وجایگاه کتاب کارهدیه های آسمان درآموزش ویادگیری ماهنامه رشدآموزش ابتدایی،سال هشتم،شماره ۶۱،ص ۱۲

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 1 = 1