اقدام پژوهی آموزگار دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با ارائه راهکار های جذب توجه و تمرکز دانش آموزان را در ساعت ریاضی تقویت نمایم؟

اقدام پژوهی توجه و تمرکز

در رابطه با اقدام پژوهی توجه و تمرکز چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی توجه و تمرکز به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی توجه و تمرکز به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی توجه و تمرکز بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی توجه و تمرکز براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی توجه و تمرکز مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی توجه و تمرکز در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی توجه و تمرکز این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی توجه و تمرکز قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی توجه و تمرکز به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی توجه و تمرکز، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی توجه و تمرکز

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی توجه و تمرکز می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی توجه و تمرکز می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی توجه و تمرکز

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی توجه و تمرکز دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی توجه و تمرکز دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با ارائه راهکار های جذب توجه و تمرکز دانش آموزان را در ساعت ریاضی تقویت نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با ارائه راهکار های جذب توجه و تمرکز دانش آموزان را در ساعت ریاضی تقویت نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت جام دانش تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی

راه حـل هـاي پيشـنهادي

براي برطرف شدن اين مشکل موارد زير پيشنهاد شد:

۱) توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان وتعيين تيپ هاي شخصيتي آنها(بصري-سمعي-جنبشي ولمسي)

۲) استفاده از تشويق لفظي

۳) تقويت کنجکاوي ، جستجوگري وتمايل به اکتشاف در شاگردان

۴) انجام دادن کارهاي غيرمنتظره در کلاس

۵) استفاده از نمايش وبازي درتبيين مطالب درسي

۶) ترتيب دادن شرايط محيط آموزشي به نحوي که براي شاگردان خوشايند باشد.

۷) اتاق درس دل انگيز

۸) بيان اهداف آموزشي درس درابتداي بحث

۹) تغيير روش تدريس معلم

۱۰) توجه به وضعيت جسماني

۱۱) مسئوليت دادن به شاگردان درون گرا وکم رو.

۱۲) توجه به تغذيه مناسب دانش آموزان

۱۳) عدم ورود به بحث هاي حاشيه اي زمان تدريس.

۱۴) هماهنگي با دفتر مدرسه براي کنترل شلوغي خارج کلاس وهماهنگي با اوليا براي عدم تهيه ي وسايل فانتزي.

اجـراي راه حـل هـا

اجراي موارد زير پس از اعتباريابي صورت پذيرفت.

۱)  توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان ومشخص کردن تيپ هاي شخصيتي آن ها.

فروانی

مولفه ها

بصريسمعيلمسيجنبشيکل
درصد۰۹/۳۴۴۷/۲۰۷۲/۲۲۷۲/۲۲

جدول شماره ۲- فراواني تيپ هاي شخصيتي

۲- کنترل دانش  آموزان شلوغ وممانعت از صحبت هاي بي مورد آنها در کلاس.

۳- تغيير روش تدريس معلم

۴- استفاده از وسايل کمک آموزشي

۵- استفاده از نمايش وبازي در تبيين مطالب

۶ – استفاده از شعر ونقاشي وتقويت قدرت تخيل دانش آموزان در تفهيم موضوع درسي

۷- توجه به تغذيه مناسب دانش آموزان وا ختصاص زمان معين براي صرف صبحانه

۸- عدم استفاده دانش آموزان از وسايل فانتزي

۹- هماهنگي با دفتر مدرسه وهمکاران جهت حفظ آرامش محيط بيرون کلاس

گرد آوری شواهد دو

در اواخر سال تحصيلي باتوجه به فعاليت هاي انجام شده درکلاس وبا توجه به نظرهمکاران وخود دانش آموزان نتايج زير حاصل شد دانش آموزان:

۱) تمرکز لازم جهت شرکت در کلاس را داشتند وکتاب هايشان رابه طور منظم درکلاس مي آوردند.

۲) درفعاليت هاي آموزشي وگروهي شرکت مي کردند.

۳) توانايي لازم براي پاسخگويي به سوالات ارزشيابي تکميلي را داشتند.

۴) انگيزه لازم براي حضور در کلاس را داشتند واز کلاس لذت مي بردند.

۵) انگيزه تميز ومرتب نگه داشتن دفتر  و کتاب را در خود تقويت کردند.

۶) جهت برقراري سکوت در کلاس با ما همکاري لازم را انجام دادند.

۷) به ساختن وسايل کمک آموزشي علاقه نشان داده ومبادرت مي ورزيدند.

۸) از وسايل فانتزي استفاده ي محدودتري مي کردند.

باتوجه به شاخص هاي کمي وکيفي طرح مي توان نتيجه گرفت : که استعدادهاي زيستي، بلوغي وبه کارگيري تعدادي از راهبردهاي معين به دانش آموزان کمک مي کند تا علاقه وانگيزشان نسبت به درس ریاضی  بالا رود ودر نتيجه تمرکز بيشتري هنگام حضور در کلاس داشته باشند.

انسان ، به سبب ويژگيهاي بي نظيرش در ميان همه موجودات ، عنوان اشرف مخلوقات را به خود اختصاص داده است. او استعداد خاص تفكر و يادگيري دارد كه به او اجازه مي دهد اعمال خاص انجام دهد .

نتايج اعمالش را پيش بيني و ارزيابي كند .تغيير و تحولات گوناگون و سريعي را در عرصه علم و فناوري به وجود آورد. آنچنان كه به قول تافلر دنيا را به دهكده اي تبديل كند كه اطلاعات را در سريع ترين زمان ممكن از قاره اي به قاره ديگر انتقال دهد .

بنابراين بر اثر پيشرفت سريع و غير قابل انتظاري كه در قلمرو دانش و فناوري طي چند قرن اخير نصيب انسان شده است حجم اطلاعات و دانسته هاي بشري روز به روز به طور سر سام آوري در حال افزايش است.

بر دانش آموزان و دانشجويان لازم است كه هرچه سريعتر خود را با اين تغيير و تحولات همگام سازند. در اين راستا، بسياري از دانش آموزان و دانشجويان كوشش زياد مي كنند .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی اقدام پژوهی آموزگار دبستان

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی اقدام پژوهی آموزگار دبستان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی اقدام پژوهی آموزگار دبستان

کسب نتایج  پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی اقدام پژوهی آموزگار دبستان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی اقدام پژوهی آموزگار دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله جذب توجه و تمرکز دانش آموزان در ساعت ریاضی اقدام پژوهی آموزگار دبستان

منابع و ماخذ

حري، عباس: جامعه‌شناسي تمركز حواس در كودكان و  نوکودکان، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، رشته كتابداري ۱۳۵۱٫

فخرايي، سيروس: بررسي روش‌هاي موثر در افزايش ميزان تمركز دانش‌آموزان دوره‌ي متوسطه در شهر تبريز، شوراي تحقيقات آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي ۱۳۷۵٫

ميرزامحمدي، محمد حسين: فرهنگ مطالعه، سخنراني ارائه شده در برنامه‌ي درگذر لحظه‌ها، شبكه سوم سيماي جمهوري اسلامي ايران، خرداد ۱۳۷۹٫

بررسي راهكارهاي علمي ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني غير درسي در ميان دانش‌اموزان نظام جديد، آموزش و پرورش متوسط شهر تهران ۱۳۸۰

نوري، حسن: راه‌هاي جذب دانش‌آموزان به مطالعه و تحقيق در شهرستان اسدآباد، پايان‌نامه كارشناسي رشته كتابداري ۱۳۸۳٫

 

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

25 − = 24