اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری

اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری

در رابطه با اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی تاثیر محرک های نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی را بر یادگیری دانش آموزانم بررسی نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۴۷ صفحه

اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی را بر یادگیری دانش آموزانم بررسی نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم

تجزیه و تحلیل اطلاعات :

برای آن که مجموع اطلاعات جمع آوری شده را مورد تجزیه و تحلیل قراردهم ، تصمیم گرفتم موانع و عللی را که طی نشست با همکاران و بررسی منابع و کتب به آن دست یافته بودم . را با دو نفر از اساتید تعلیم و تربیت در میان بگذارم ، تا  در سایه همفکری با آنها اطلاعات بیشتری کسب نمایم .

نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل اطلاعات که طی مصاحبه با اساتید در مورد سطح یادگیری و نوآوری دانش آموزان بدست آوردم به قرار ذیل است :

عوامل گوناگونی وجود دارد که در تمام مراحل زندگی ، از بدو تولد کودک تا بزرگسالی  می توانند به اشکال مختلف سطح یادگیری فرد را با مانع رو به رو سازند . برخی از این عوامل جنبه ی فیزیولوژیکی دارند و مستقیماً بر کنش های عمومی ذهن فرد تاثیر منفی می گذارند و فرایند رشد تفکر او را متوقف و یا دچار اختلال می کنند نظیر اختلالات ارثی و یا ضایعات جسمانی و روانی که البته شامل درصد کمی از افراد می شود . اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که مستقیم یا غیر مستقیم سطح یادگیری فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و سبب تضعیف یا تخریب آن می شود . این دسته از عوامل را می توان تحت عنوان موانع محیطی سطح یادگیری نام گذاری کرد . برخی از این موانع منشأ خانوادگی دارند . یعنی در جریان تعامل کودک با والدین و محیط خانه پدید می آیند تعدادی دیگر از این موانع برخاسته از محیط تحصیلی فرد می باشند و در طی تعامل او با معلم یا مربی و همچنین سایر هم سالان خود در محیط های آموزشی بر سطح یادگیری وی تاثیر مخرب می گذارند . اما از این دسته موانع محیطی سطح یادگیری از همه مهم تر است و می تواند نقش بسزایی در پرورش سطح یادگیری داشته باشد .

با توجه به نقش اساسی عوامل محیطی در رشد و پرورش سطح یادگیری حال می بایست به تقویت این عامل پرداخت و برنامه های خود را پیرامون دو عامل محیطی ( یعنی خانواده و مدرسه ) قرار داد . به همین منظور برای پیش بینی برنامه های لازم در جهت رشد و پرورش سطح یادگیری دانش آموزان با همفکری ایده هایی را در قالب طرح زیر ، طراحی نموده ،که ارزش هر ایده بر اساس چند مشخصه تعیین می شود . مشخصاتی همچون « اقتصادی و مقرون به صرفه بودن » « قابلیت اجرا » و « عملی بودن » « قانونی بودن » « نو بودن » و « زمان مورد نیاز » از جمله مشخصاتی بود که می توانست ارزش هر ایده را بر اساس نمرات ۰ تا ۵ مشخص کند که پس از محاسبه کلی ایده ارزشمند مشخص می گردید . لازم به ذکر است که همکارانی که متقاضی اجرای این طرح بودند به طور جداگانه این ایده ها را بررسی نموده و بر اساس امکانات و توانایی خود به برنامه ریزی در جهت ایده ارزشمند خود می پرداختند .

ایده هازمان مورد نیازعملی بودنمقرون به صرفه بودنقانونی بودننو بودن
۱- به جای تدریس درس به پرورش سطح یادگیری بپردازیم ۱۰۱۰۳
۲- روش های پرورش سطح یادگیری را در قالب مطالب درسی استفاده کنیم ۱۴۴۵۵
۳- در جلسه والدین را دعوت کنیم و برای رشد سطح یادگیری دانش آموزان برنامه ریزی کنیم ۳۵۴۵۵
۴-جلسه آموزش خانواده مدرسه به آموزش و پرورش سطح یادگیری اختصاص دهم ۴۵۵۵۳
۵-از یک متخصص در زمینه سطح یادگیری دعوت کنیم که طرح های ما را بررسی و زیر نظر بگیرد ۳۴۳۵۴
۶- با کمک نمایندگان والدین و همکاری یک متخصص سطح یادگیری انجمن پرورش سطح یادگیری مدرسه را راه اندازی کنیم ۲۳۳۲۵

کاملاً متناسب = ۵                      کاملاً نامتناسب = ۰

با توجه به مطالب بیان شده می توان به روشهای ذیل عمل کرد :

در زمینه خانواده :

  • بالا بردن سطح آگاهی والدین در جهت رشد و پرورش سطح یادگیری فرزندانشان از طریق آموزش
  • پذیرش تخیلات کودک و احترام به عقاید و نظریه و ساخته های دانش آموزان
  • تامین آزادی مناسب و استقلال روانی و فردی کودک و پرهیز از قوانین خشک در منزل
  • پرهیز از انتقاد مکرر از رفتار های کودک
  • شناسایی علایق درونی کودک
  • ایجاد جو احترام آمیز در خانواده و پرهیز از مقایسه کودکان با یکدیگر
  • تشویق فعالیت های خلاق در خانواده و الگو بودن خانواده در زمینه سطح یادگیری

در زمینه مدرسه روش های تدریس فعال چون

  • استفاده از حل مساله و پرسش و پاسخ در تدریس
  • آشنا شدن معلم با مفاهیم سطح یادگیری و راهکارهای پرورش و تقویت آن در دانش آموزان
  • بوجود آوردن امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق دانش آموزان
  • توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان
  • ارائه تکالیف درسی متنوع جهت پرورش قوه تخیل و سطح یادگیری دانش آموزان
  • علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه
  • عدم تاکید زیاد بر نمره و ارزشیابی
  • قرار ندادن قوانین خشک و افراطی در محیط مدرسه
  • تشویق و توجه به نکات مثبت دانش آموزان

۱۰- توجه به سئوالات عجیب و غریب دانش آموزان

به طور کلی با در نظر گرفتن سه مقوله مهم زیر می توان به هدف مورد نظر رسید :

  • خانواده
  • مدرسه
  • معلم

با توجه به مطالب عنوان شده از طریق منابع توانستم اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایم و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهم .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم  اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان

کسب نتایج  پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تاثیر محرکهای نوشتاری و شفاهی بر یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان

منابع و ماخذ

کتاب

  • امیر حسینی ، خسرو ، روان شناسی سطح یادگیری و نوآوری ، ناشر ، عارف کامل ، چاپ اول ، ۱۳۸۴  .
  • تورنس ، نی یان ، ترجمه ی دکتر حسن قاسم زاده ، استعدادها و مهارت های سطح یادگیری  .
  • حسینی ، افضل السادات (۱۳۸۱) ، اهمیت سطح یادگیری و شیوه های پرورش آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی.
  • سیف ، علی اکبر ، روان شناسی پرورشی ، چاپ شانزدهم ، انتشارات آگاه ، تهران ۱۳۷۵ .
  • سلیمانی ، افشین ، کلاس سطح یادگیری ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان ، شماره ی انتشار ۱۴۱ .
  • قاسمی پویا،اقبال،راهنمای معلمان پژوهنده
  • کریمی ، علی ، پرورش سطح یادگیری ، انتشارات رسانه تخصصی ۱۳۸۴

مجلات

  • ماهنامه تربیتی پیوند – تابستان ۱۳۸۴ شماره های (۳۰۹ ، ۳۱۰ )
  • رشد تکنولوژی ، فرج الله ، محتوای درسی و پرورشی سطح یادگیری دانش آموزان ، سال پنجم شماره ۷

برای دانلود اقدام پژوهی پایه پنجم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 2 = 3