اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی را بهبود ببخشم؟

اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی

در رابطه با اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی را بهبود ببخشم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۷صفحه

اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی را بهبود ببخشم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم استثنایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم استثنایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم استثنایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

شناسایی و انتخاب راه حل جدید به صورت موقت

پس از این که اطلاعات تشخیصی مورد نیاز وضعیت علیرضا فراهم گردید برای حل این مشکل، راه حل های زیادی به نظرم رسید اما با نظر خواهی از همکاران ، راه حل هایی تدوین شد که لیست آن ها به شرح زیر می باشد:

  1. تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری دانش آموز ( طبیعتاً کودکان کم توان ذهنی حافظه ی ضعیفی دارند ) ؛
  2. تغییر ذهنیت منفی دانش آموز راجع به دیکته نویسی ؛؛
  3. ارزیابی گفتار دانش آموز توسط گفتاردرمان (زیرا برخی از دانش آموزان همان چیزی را که بیان می کنند همان را هم می نویسند .
  4. استفاده از رایانه جهت آموزش و ارزشیابی
  5. افزایش آگاهی واجی در دانش آموز ؛
  6. جلب همکاری بیشتر والدین دانش آموز
  7. تشویق مناسب فعالیت های مثبت دانش آموز                                           ب          با مطالعه اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آن ها ، با انواع راه حل ها مواجه شدم و دریافتم که جهت بهبود دیکته نویسی دانش آموز ، می بایستی به موارد مختلفی توجه کنم ، بنابراین تصمیم گرفتم از میان راه حل هایی که فهرست شده ، چند راه را انتخاب کنم و پس از بررسی مطالب ، تصمیم گرفتم جهت عملی شدن راهکارها ، طی جلسه ای با همکاران ، نظر آن ها را نیز جویا شوم زیرا وظیفه ی تشخیص و آموزش کودکان کم توان ذهنی در حوزه ی مسئولیت اولیا و مربیان می باشد .                               ب    بنابراین پس از جمع بندی نظرات همکاران به نظرم رسید راه حل های شماره ۱ ، ۲ ، ۴ ، ۵ قابل اجرا هستند ؛ در مورد راهکار شماره ۳ باید گفت که پس از ارزیابی گفتاردرمانی، مشخص شد که دانش آموز مذکور، خوشبختانه مشکل گفتاری ندارد  . در مورد راهکار شماره ۶ ، خانواده همکاری خود را اعلام نمودند و در مورد راهکار شماره ۷ نیز قرار شد با همکاری مشاور ، تشویق مناسب و به جا انجام شود .

اجرای طرح جدید و نظارت برآن

پس از این که با مشارکت همکاران راه حل های جدید پیشنهاد شد ، نوع و نحوه ی انجام تمرینات و اهداف آنان نیز تشریح گردید . ضمناً قرارشد که والدین نیز در منزل ، تمرینات خواسته شده را با وی انجام دهند . همچنین پس از تأیید تمرینات و روش های به کار گرفته شده ، مقرر گردید تا به منظور ایجاد انگیزه و     علاقه ی بیشتر در دانش آموز ، از روش تشویق استفاده نمایم . بنابراین پس از برنامه ریزی های به عمل آمده ، زمینه ی لازم برای اجرای راه حل ها فراهم گردید ؛                                                 ا                                                                                                    با توجه به این که معمولاً در مدارس استثنایی ( کم توان ذهنی ) با دانش آموزان به صورت فردی کار          می شود ، هر دانش آموز برنامه ریزی خاص خود را دارد و معلمین این دانش آموزان می بایستی با مهارت کامل ، برنامه های خود را طوری طرح ریزی کنند که بتوانند با مدیریت زمان، به تمام دانش آموزان خدمات رسانی لازم را داشته باشند و آموزش هیچ کدام از دانش آموزان به تعویق نیفتد بنابراین  با علم به این مطلب، سعی کردم از ساعات اضافی دیگر دروسی چون، مهارت آموزی ، هنر و فناوری نیز برای رسیدن به هدف استفاده کنم .

گفتنی است ، با توجه به این که میزان دقت با میزان یادگیری ارتباط مستقیم دارد ، سعی کردم که ابتدا روی دقت و توجه دانش آموز کار کنم و سپس به تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری وی بپردازم . البته همان طور که قبلاٌ هم گفته شد، بعد از این که نوع اشتباه املایی وی مشخص شد ، با کمک چک لیست ، حافظه ی شنیداری وی را ارزیابی کردم ، تعداد اعداد یا کلماتی را که علیرضا می توانست بیان کند بیشتر از ۳ مورد نبود ؛ ( چک لیست مربوطه در ادامه آمده است ) . بنابراین اصلی ترین عوامل غلط املایی دانش آموز را می توان به صورت زیر لیست کرد  ( جدول مربوطه ضمیمه در پیوست می باشد) : ج حساسیت شنیداری %۲۸، دقت%۲۴ ، آموزشی%۴ ، حافظه شنیداری%۲۴و حافظه دیداری%۲۰

ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن

پس از جمع آوری اطلاعات لازم در مورد اقدامات صورت گرفته با روش های مختلف از جمله پرسشنامه ، به نقد و بررسی سؤالات آن جهت ارزشیابی از اقدام جدید پرداختم که معلم ، سرپرست آموزشی ، والدین دانش آموز ( پدر و مادر هر دو به صورت جداگانه)  نظرات خود را به صورت زیر بیان نمودند :       ا                 ۱- آیا بهبود وضعیت دیکته نویسی دانش آموز بردیگر دروس تأثیر مثبتی داشته است ؟         ت   در پاسخ به این سؤال ۳ نفر بله و ۰ نفر خیر و ۱ نفر تا حدی را انتخاب کرده اند که این خود نمایانگر تأثیر مثبت بهبود دیکته نویسی دانش آموز ، بر دیگر دروس وی می باشد .

۲- آیا میزان علاقه مندی دانش آموز به نوشتن نسبت به اوایل سال افزایش یافته است ؟                   در پاسخ به این سؤال ۲ نفر بله و ۰ نفر خیر و ۲ نفر تا حدی را انتخاب کرده اند نمایانگر این مطلب است که میزان علاقه مندی دانش آموز مذکور پس از اجرای طرح افزایش یافته است .

۳- آیا میزان کند نویسی دانش آموز در حین نوشتن املا نسبت به اوایل سال کاهش یافته است ؟ در پاسخ به این سؤال ۲ نفر بله و ۰ نفر خیر و ۲ نفر تا حدی را علامت زده اند که نمایانگر کاهش میزان کند نویسی دانش آموز در نوشتن می باشد .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی 

منابع و مآخذ

  • آرادگلی ، م (۱۳۵۳ ) . تجزیه و تحلیل اشتباهات املایی سوادآموزان از نظر زبان شناسی . تهران : مؤسسه بین المللی روش های آموزش بزرگسالان .
  • – باعزت ، فرشته (۱۳۸۷ ) . « اثر مداخلات نورو سایکولوژی در کارآمدی خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی نوع زبانی »گزارش نهایی طرح پژوهشی ، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی .
  • – بیابانی ، مرتضی ( ۱۳۸۷ ) . علت اختلال ( سبب شناسی ) در درس املا ، قابل دسترسی در سایت نگاهی به رشد تعلیم وتربیت  ن          تتت قققق/ htt://www.paknewis.parsiblog.com/posts                                                                            – پلنگی ، مریم  (۱۳۸۹ ).  گزارش های برتر اقدام پژوهی . همدان : انتشارات برکت کوثر .            ۴ت تبریزی ، مصطفی  (۱۳۸۷ ) . درمان اختلالات  دیکته نویسی . تهران : انتشارات فراروان . چاپ شانزدهم.
  • – دستجردی کاظمی ، مهدی و سلیمانی ، زهرا (۱۳۸۵ ) . «آگاهی واج شناختی چیست ؟» فصلنامه پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی ، شماره ۴ .
  • – رضایی دهنوی ، – و همکاران ( ۱۳۸۵ ) « بررسی انواع غلط های املایی بریل دانش آموزان نابینای دبستانی »، فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، شماره ۳و۵ .
  • – زندی ، بهمن (۱۳۷۳ ) .«بررسی مشکلات املایی از دیدگاه یافته های علم نوین زبانشناسی ، گزارش تحقیقاتی » تهران : دفتر برنامه ریزی آموزشی

–  زندی ، بهمن و دیگران (۱۳۸۵ ) . «بررسی و توصیف خطاهای املایی دانش آموزان پایه دوم دبستان » فصلنامه پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی ، شماره ۲ .                                          ب                                                                                                             – زندی ، بهمن  (۱۳۸۶ ) . روش تدریس زبان فارسی ( در دوره دبستان ) ،تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ( سمت ) ، چاپ نهم .

  • سلیمانی ، زهرا و همکاران . ( ۱۳۸۷ ) . « ارتباط آگاهی واج شناختی و نمره دیکته ی دانش آموزان فارسی زبان دوم ابتدایی » فصلنامه پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی ، شماره ۱ .
  • سواری ، کریم (۱۳۸۷) . «بررسی اختلال املا و روش های درمان آن » نشریه تعلیم و تربیت استثنایی،  شماره ۷۹ ،  تهران: انتشارات آموزش و پرورش استثنایی .
  • سیف نراقی ،  مریم و نادری ، عزت الله . (۱۳۷۱) . اختلالات یادگیری . تهران :انتشارات امیرکبیر .
  • شکوهی یکتا ، محسن و پرند ، اکرم ( ۱۳۸۵ ) . ناتوانی های یادگیری ، تهران : نشر طبیب ، چاپ اول . – قاسمی پویا ، اقبال .(۱۳۸۳) . راهنمای عملی پژوهش در عمل . تهران : پژوهشکده تعلیم و تربیت.

  صفارپور، عبدالرحمن  ( ۱۳۷۹ )  .الگوهاي ياددهي يادگيري گام به گام انشاي فارسی، تهران                                                                                                                                                                                                                                           –  گوردون میخائیل و دیگران ، (  ۱۳۷۲ ) . کمک به رشد گفتار وزبان کودکان عقب مانده ی ذهنی تربیت پذیر ، مترجم : احمد به پژوه ، تهران : انتشارات رویش.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم استثنایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

9 + 1 =