اقدام پژوهی معاون پرورشی پیرامون مقوله چگونه توانستم فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در بین دانش آموزان در جهت پیشبرد یادگیری هر چه بیشتر ترویج دهم ؟

اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی

در رابطه با اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی معاون پرورشی فرهنگ کتابخوانی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی معاون پرورشی پیرامون مقوله چگونه توانستم فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در بین دانش آموزان در جهت پیشبرد یادگیری هر چه بیشتر ترویج دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

اقدام پژوهی معاون پرورشی پیرامون مقوله چگونه توانستم فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در بین دانش آموزان در جهت پیشبرد یادگیری هر چه بیشتر ترویج دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معاون پرورشی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معاون پرورشی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معاون پرورشی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

دیباچه مطالب پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر

ارائه راه حلهای پیشنهادی

بعد از جمع آوری اطلاعات و بررسی جوانب مسأله، راه حل هایی به ذهنم رسید که به تهیه فهرست آن اقدام نموده تا مناسبترین راه حل را برای اقدام انتخاب نمایم.

مهمترین این راه حل ها عبارت بودند از:

  1. تهیه بروشورهایی ساده با موضوعات روشهای مطالعه و یادگیری، مدیریت زمان، برنامه ریزی و روشهای آن- شناخت هدف، تمرکز حواس و نقش آن در یادگیری.
  2. جلسات راهنمایی گروهی و کارگاه آموزشی آشنایی با راهبردهای یادگیری- روشهای مفید مطالعه
  3. ۳٫ تهیه برنامه مطالعه روزانه و هفتگی.
  4. ۴٫ جلسات آموزش و تمرین تن آدامی برای ایجاد تمرکز حواس.
  5. ۵٫ مشخص کردن میزان ساعات تماشای تلویزیون، بودن در جمع خانواده، دوستان ….
  6. ۶٫ جلسه با آموزگار
  7. ۷٫ دعوت از کارشناسی برای جلسه با اولیاء و توجیه کردن خانواده ها و نقش آنان در پیشرفت تحصیلی فرزندانشان.
  8. ۸٫ تهیه و طراحی برنامه رای کلاسهای فوق برنامه.
  9. ۹٫ تکلیف بیشتر از سوی آموزگار برای انجام در منزل توسط دانش آموزان.
  10. ۱۰٫ معرفی نمونه هایی برتر از دانش آموزان که از برنامه ریزی استفاده کرده و موفق بودن
  11. انتخاب راه حل پیشنهادی

با توجه به بررسیهای انجام گرفته و وضعیت دانش آموزان و راهنمایی گرفتن از همکاران و آموزگار   از بین کلیه راه حلهای ممکن برای کاهش افت تحصیلی این دانش آموزان چند روش که به نظر می رسید نتایج بهتری به دنبال داشته باشند انتخاب گردید و زمینه را برای اجرای آن فراهم نمودیم

از جمله این راههای منتخب عبارت بودند از:

  1. تنظیم برنامه مطالعه روزانه و هفتگی به کمک دانش آموزان و خانواده.
  2. جلب همکاری والدین برای نظارت و کنترل اجرای برنامه و محدود کردن ساعت تماشای تلویزیون و خواب بعد از ظهر.
  3. تهیه بروشور ساده و قابل فهم و توزیع آن دربین دانش آموزان با موضوعات؛ روشهای مطالعه و یادگیری، راههای یادگیری موثر، ایجاد انگیزه و تمرکزحواس …
  4. برگزاری جلسات راهنمایی گروهی و کارگاههای آموزشی راهبردهای یادگیری- روشهای مطالعه و یادگیری

۵- همکاری و هماهنگی با آموزگاران برای پیگیری وضعیت تحصیلی دانش آموزان و تاثیر اقدامات انجام گرفته در میزان و روند پیشرفت آنان.

اقدام راه حل پیشنهادی

پس از جمع آوری این اطلاعات شروع به تهیه پیام هایی در خصوص یادگیری و تمرکز حواس و بروشورهایی با موضوعات تعیین اهداف، روشهای یادگیری، تمرکز حواس، انگیزه …. نمودم و سپس جلسات کارگاهی برای آموزش این شیوه ها به دانش آموزان برگزار نمودم. در مرحله بعد طی جلسات راهنمایی گروهی به آموزش شیوه درست برنامه ریزی و تنظیم یک برنامه مطالعه روزانه با توجه به حجم دروس و برنامه هفتگی و در کنار آن یک برنامه مطالعه جبرانی برای دروسی که اکثراً در آنها ضعف داشتند پرداخته و شروع به اجرای برنامه نمودم.

از طرف دیگر با کمک خانواده ساعت مطالعه، تماشای تلویزیون و رفت و آمدهای آنان ثبت و به اطلاع من می رسید.  پس از تنظیم برنامه و با توجه به اطلاعات جمع آوری شده که اکثراً دانش آموزان روش درستی را برای مطالعه به کار نمی بردنند، شروع به آموزش روشهای یادگیری پرداخته و آنان را با مهمترین روشهای یادگیری که با توجه به شرایط آنان می توانست بازده خوبی داشته باشد پرداختم.

از جمله این روشها، روش یادگیری با فاصله بود که از آنجائیکه آنان عادت به مطالعه طولانی نداشتند به نظر روش مناسبی می آمد. چنانچه نتایج تحقیقاتی هم که در این زمینه صورت گرفته است نشان می دهد، فاصله زمانی بین یادگیری همیشه بهتر از یادگیری بطور مداوم و بدون استراحت است. زیرا اگر فردی مدّت زیادی را صرف یادگیری نماید، ممکن است دچار خستگی شده و در نتیجه کارآیی او کاهش یابد.

به علاوه فعالیت کوتاه مدّت موجب افزایش انگیزه می شود و فرد در طی دوره فعالیت مطالب یاد گرفته شده را تکرار می کند و اینکار باعث ارتباط و پیوند بین آنچه یاد گرفته می شود. همچنین روی مساله ایجاد علاقه و انگیزه به یادگیری متمرکز شدیم. زیرا در مطالعه علاقه یکی از عوامل موثر است. دروسی که مورد علاقه نباشند، انگیزه ای برای مطالعه آنها وجود ندارد و در نتیجه نه تنها دیرتر یاد گرفته می شوند، بلکه زودتر هم فراموش می شوند.

در واقع علاقه به هر موضوع، با مقدار اطلاعاتی که درباره آن داریم، نسبتت مستقیم دارد. یعنی هر چه بیشتر درباره مطلبی اطلاعات کسب شود، علاقه به مطالعه به آن بیشتر می شود. با توجه به این نکات؛ ایجاد علاقه اوّلین قدم برای انگیزش به مطالعه است، و می توان با نشان دادن هدف نهایی مطالعه و یادگیری هر درس در یاد گیرنده این علاقه را ایجاد کرد.

قدم بعدی ایجاد انگیزه در دانش آموزان بود. انگیزه نیروی لازم برای انجام کار در انسان را فراهم می کند و اعتماد به نفس، احساس مسئولیت و تلقین مثبت می تواند در ایجاد انگیزه موثر باشد. در مرحله بعدی به بیان روش های مطالعه پرداخته و مهمترین روشهای مطالعه و مراحل آن را بررسی کرده تا روش های مناسب را با توجه به وضعیت خود انتخاب کنند که از جمله این روشها:

  1. روش خواندن اجمالی در این روش هدف کسب اطلاعات کلی درباره مطالب کتاب در زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. که مهمترین فواید آن عبارتند از:

الف- برآورد اهمیّت مطالب کتاب برای انتخاب روش درست.

ب- تخمین مقدار مطالب ودشواری آن برای مشخص کردن زمان مناسب برای مطالعه آن

ج- کسب دید کلی از مطالب قبل از مطالعه جزئیات بای افزایش درک مطلب و نگهداری آن در ذهن

  1. روش عبارت خوانی که هدف این روش افزایش سرعت مطالعه از طریق خواندن جملات و عبارات است. از جمله فواید این روش عبارتند از:

الف- افزایش سرعت مطالعه

ب- افزایش درک مطلب ا راه شناسایی مفاهیم و رابطه بن آنها.

ج- افزایش تمرکز حواس

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر  اقدام پژوهی معاون پرورشی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر اقدام پژوهی معاون پرورشی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر اقدام پژوهی معاون پرورشی

کسب نتایج  پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر اقدام پژوهی معاون پرورشی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر اقدام پژوهی معاون پرورشی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان در جهت یادگیری بیشتر اقدام پژوهی معاون پرورشی 

منابع و مآخذ

۱- آقازاده، محرم؛ راهنمای روشهای نوین تدریس، نشر آییژ، چاپ سوم ۱۳۸۶

۲- احياي نقش راهنمايي و مشاوره اي معلمان؛ گروه مولفان: زير نظر سيد مختار موسوي؛ انتشارت تزكيه ، تهران، ۱۳۸۲

۳- پژوهش در كلاس درس، ديويد هاپكينز، ترجمه وفايي و مرعشي، انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي، چاپ اول، ۱۳۸۴

۴- ژان پیاژه،گفتگوی آزاد،کلود برنگیه، ترجمه محمود منصور و دادستان، چاپ دریا،۱۳۵۸،ص۱۳۷

۵- سنه، افسانه و آقازاده، محرم؛ فرهنگ مطالعه و پژوهش، موسسه فرهنگی منادی تربیت، چاپ دوم۱۳۸۰

۶- شجری، رضا؛ ادبیات کودکان در ایران، چاپ شریف، نوبت اول۱۳۸۴٫

۷- شعاري نژاد،  علي اكبر ؛ فلسفه جديد تربيت ، تهران ، اطلاعات ، ۱۳۸۸

۸- شكوهي ، غلامحسين؛ مباني و اصول آموزش  و پرورش؛ مشهد ، به نشر، چاپ۲۷، ۱۳۸۵

برای دانلود اقدام پژوهی معاون پرورشی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

56 + = 63