اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با روش های نوین تدریس رفتارهای نامناسب دانش آموزان را تغییربدهم ؟

اقدام پژوهی دبیر انگلیسی

در رابطه با اقدام پژوهی دبیر انگلیسی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دبیر انگلیسی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دبیر انگلیسی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دبیر انگلیسی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دبیر انگلیسی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دبیر انگلیسی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دبیر انگلیسی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دبیر انگلیسی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دبیر انگلیسی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دبیر انگلیسی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دبیر انگلیسی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دبیر انگلیسی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دبیر انگلیسی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دبیر انگلیسی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی دبیر انگلیسی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر انگلیسی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دبیر انگلیسی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با روش های نوین تدریس رفتارهای نامناسب دانش آموزان را تغییربدهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۴ صفحه

اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با روش های نوین تدریس رفتارهای نامناسب دانش آموزان را تغییربدهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس

اجراي طرح جديد و نظارت بر آن :

پس از انتخاب راه جديد موقتی، آموزش روش تحقيق و انجام گروه بندي هاي هدف دار، نحوه ي اجرای طرح طبق آنچه شرح آن در بالا گذشت به بچه ها توضيح داده شد. تا هر يک از گروه ها ضمن آگاهی از نحوه ی اجرای طرح و ارزشيابي ها، در هر جلسه تکليف و مسئوليت خود را فهميده و تا آخر سال تحصيلی ادامه دهند. سپس مطابق با طرح جديد موقتی ضمن پيروی از اصول اساسي بهداشت رواني(شاملو،۱۳۸۵،ص۲۲)، اصل استفاده از جملات مثبت و افزايش عزت نفس دانش آموزان، در هر جلسه روند زير در حالت کلي به اجرا گذاشته شد. حضور و غياب و برقراری رابطه ی دوستانه ← آماده سازی و ايجاد انگيزه ← بررسي تکاليف، نصب آثار برتر در کلاس يا تابلوی سالن مدرسه ← ارائه گزارش علمي و تحقيق توسط دانش آموزان و تشکيل مناظره های شفاهي ← يادآوری درس قبلی ← ارزشيابي آغازين ← رفع اشکال← بيان هدف کلي و هدف های رفتاری درس جديد ← ارايه ی درس، فعال نگه داشتن گروه ها در طول جريان تدريس و يادآوری نکات اخلاقي، تربيتي و اجتماعي مرتبط با درس و زندگي روزمره ← انجام آزمايش← جمع بندی و نتيجه گيری ← ارزشيابي پاياني و تحليل آزمون ← رسم نمودار پيشرفت تحصيلي کلاس و هريک از دانش آموزان ← دادن پاداش و خواندن دعا ← تعيين تکليف واقع گرا مانند طراحی ماجرای علمی، نمايش و غيره ← ارائه تکاليف داوطلبانه ← معرفي منابعي برای مطالعه ی بيشتر ← آموزش مهارت های مطالعه ← دمي با نسيم نفس بزرگان ← پنجره ی آزاد کلاس ← اعلام برنامه و عنوان درس جلسه ی بعدی← بيان اظهار نظر مثبت از عملکرد دانش آموزان در جلسه ی همان روز.

گردآوري اطلاعات (شواهد ۲)

از تغييري که در نحوه ی گروه بندی و فعال سازی آنها، روش کلاس داری، ارزشيابي و تدريس خود داده بودم خوشحال و با رضايت کامل از کلاس بيرون مي آمدم. همين احساس در ظاهر دانش آموزان نيز کاملاً قابل مشاهده بود. با ايجاد پنجره ی آزاد کلاسي نيز بچه ها خيلي راحت با بيان حرف دلشان اگر هم کاری در مورد بعضي از مشکلات گريبانگر آنها از دستم بر نمي آمد خودشان اظهار مي کردند که از اينکه حرف دلشان را به يک نفر گفته يا نوشته اند احساس آرامش مي کنند. علاوه بر آن از افزايش اعضای گروه انرژی مثبت و تغيير نام آن به گروه نجات، تلاش گران، امدادگران توسط بچه ها بعد از بهره مندی، از مزايای چنين گروهی در کلاس، موفقيت طرح از اولين لحظات مشخص بود. همچنين با اجرای تجزيه و تحليل ارزشيابي پاياني و رسم نمودارهای پيشرفت تحصيلي، رشد در محيطExcel تنها با کليک يک کليد توسط دانش آموزان از اينکه مي ديدند کامپيوتر علاوه بر ارزشيابي دانش آموزان، معلم را نيز مورد ارزيابي قرار داده و نمره ای به او می دهد و نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص مي نمايد جوی وصف ناپذير جهت تغيير رفتارهاي نامطلوب و ياد گرفتن در کلاس ايجاد شده بود. از طرف ديگر يادم مي آيد زمانيکه چندين سال قبل فرم تجزيه و تحليل سئوالات امتحاني که از طرف اداره برای مدارس ارسال شده بود. چنان همکاران و اينجانب را خسته مي نمود که از تکميل آن صرف نظر کرده و يا بدون انگيزه پر مي کرديم. شايد به همين دلايل نيز فرم مذکور سال های بعد کنار گذاشته شد. از آن زمان تاکنون امکان طراحي نرم افزار تحليل آزمون به ذهنم خطور نکرده و توان آنرا هم نداشتم. ولي اقدام پژوهي مذکور چنين امکاني را برايم فراهم آورد. البته تا جايي که اينجانب اطلاع دارد چنين نرم افزاری در سطح کشور نيز طراحی نشده است. نکته ی جالب اينکه اين نرم افزار قادر است جدول فراواني و نمودارهای درصد عملکرد هر يک از دانش آموزان و تفاوت های فردی هر يک در هر يک از هدف های آموزشي بلوم را در طول يک دوره تهيه و رسم نمايد. ولي با اين حال جهت اطمينان بيشتر و داوري درباره ي طرح جديد به روش هاي ذيل اقدام به گردآوري اطلاعات نموديم.
۱ ) از طريق مشاهده. ۲) از طريق ارزشيابي های مستمر کلاسي در جريان ماه های مهر تا ارديبهشت. ۳) از طريق بررسي برگه های ۱۰ سئوالي از نظر املايي و اهميت موضوع۴ )  از طريق مشاهده و بررسي وضعيت بچه ها از نظر غلط املايي در پای تخته۵ ) از طريق نظر خواهی از روش تدريس. ۶) از طريق بررسي طرح های ابتکاری و آثار دانش آموزان. ۷) از طريق بررسي پيشنهاد بچه ها جهت بازديد از کارگاهي نزديک روستا که زباله های پلاستيکي را جهت بازگردانی آماده مي کرد.

ارزش يابي تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن.

از بين شواهد ۲ تغيير داوطلبانه آرايش كلاس، صميميت حاكم بر كلاس، آثار دانش آموزان، نقاشي ها و سي دي های تهيه شده، نتايج آزمون های هماهنگ کشوری و ارزشيابي های مستمر به عنوان اسنادي معتبر جهت ارزش يابي تأثير اقدام جديد انتخاب شده اند. .

همچنين اجرای طرح جديد بر اساس شواهد ۲، اظهار نظر دانش آموزان, مدير و همکاران حاکي از رضايت آنها بوده و نشانگر تغييراتي در کلاس بودند .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تغییر رفتار نامناسب دانش آموزان با روش نوین تدریس اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی

منابع و مأخذ

  1. اصغری پور، حمید، ۱۳۸۰ ، کلیات راهنمایی و مشاوره ، مشهد، نشر تمرین.
  2. ردولف دریکورس، ۱۳۸۷، ترجمه مینو واثقی و مریم واراش زاده، انضباط بدون اشک، تهران رشد.
  3. عمید، حسن، ۱۳۶۹، فرهنگ فارسی.
  4. فونتانا، دیوید۱۹۸۷، کنترل کلاس، ترجمه ساده حمزه و مجید محمدی، ۱۳۷۵، تهران رشد.

۵٫کلاک ماک لین ایزابل ، راهنمایی مشاوره کودک در مدرسه ترجمه رضا شاپوریان ، تهران امیر کبیر.

  1. علیمردان ، محمد علی، جلد اول، مجموعه قوانین و مقررات دوره راهنمایی تحصیلی.

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

68 + = 72