طرح کرامت چیست؟ نمونه طرح پایه اول , دوم , سوم , چهارم , پنجم و ششم ابتدایی ۴۰۳-۱۴۰۲ ☀️

4.3/5 - (46 امتیاز)

طرح کرامت در دوره دبستان یکی از مهمترین و کاربردی ترین طرح هایی است که باعث می گردد آموزگاران بتوانند به صورت کاربردی دانش آموزان را با نکات اخلاقی آشنا نمایند.

در طرح کرامت  آموزگار سخنان دانش آموزان را می شنود و سعی می نماید  مشکلات را به بهترین نحو ممکن برطرف نماید.در این طرح  برای مقابله با مشکلات اخلاقی دانش آموزان  به جای ریز شدن در مسایل و بحث و گفت وگوی بیهوده با توجه به نکات کلیدی در واحد کارهای طرح کرامت راهکارهای ممکن را به صورت فهرست بندی شده ارائه می دهند.

طرح کرامت چطور طرحی است ؟

از آنجا که معلمان برای داشتن تجارب برتر تربیتی بیش از هر فرد دیگری به روحیه و اخلاق تک تک دانش آموزان آشنایی کامل دارد  میتواند برای آشنایی دانش آموزان با ارزشهای اخلاقی بازیهای گروهی،بازدیدهای علمی و مشارکت های کلاسی را برگزار نماید تا به این وسیله دانش آموزان بتوانند مشکلات و مسائل اخلاقی خود را برطرف نمایند و به رفتار شایسته و بایسته ای دست پیدا کنند.

این طرح به بررسی مسائل اخلاقی و تربیتی دانش آموزان پرداخته و به نحو احسن مسائل تربیتی را به آنها می آموزد. در این طرح دانش آموزان یاد می گیرند که چطور با مسائل اخلاقی روزمره رو برو شوند و چطور انسانیت و اخلاق را تمرین کنند. معلم و مربی پرورشی از کارگزاران این طرح در آموزش و پرورش هستند.

چگونه باید طرح کرامت در مدرسه اجرا شود؟

طرح کرامت

طرح کرامت

آموزش واحد های کار در طرح کرامت نیاز است که  در کمترین زمان ممکن، اما به بهترین و موثرترین شیوه ارایه شود تا دانش آموزان بیشترین بهره را از آن بگیرند. و معلمان هر چقدر که بتوانند ارتباط صمیمانه تری با دانش آموزان داشته باشد، به همان میزان می توانند در پیشبرد اهداف تربیتی و پرورشی نقش موثر تری را ایفا نمایند.

آگاهی معلم به رفتارهای دانش آموزان در دوره ابتدایی باعث می شود که به سرعت مشکلات  را شناسایی کرده و الگوی صحیحی را برای واحد کارهای طرح کرامت و در نهایت آموزش نکات تربیتی به آنان برگزیند. درواقع می توان گفت ،آگاهی معلمان از مسائل روانشناسی دانش آموزان عامل بسیار مهم و موثری در شناخت مشکلات اخلاقی و در نهایت برطرف نمودن آنان است.در فراگیری و اجرای طرح کرامت ، دانش آموزان، آموزگارانی را ترجیح می دهند که به شخصیت آنها احترام گذارند، آنان را حمایت نموده و انگیزه تلاش و پیشرفت را در آنها زنده نگه دارند.

تحقیقات نشان می دهد ارتباط بسار موثری بین اعتماد به نفس آموزگار برای ایجاد رابطه یی فعال و پویا با دانش آموزان و پرورش و اعتلای آموزه های اخلاقی در دانش آموزان وجود دارد.

 نصیحت و ارشاد بی موقع و مقایسه دانش آموزان با یکدیگر و همچنین القای مفاهیم تربیتی به صورت اجباری در دانش آموزان فقط باعث مشکلات و ناهنجاری های بیشتر در آنان می گردد و باعث ضعف عملکرد و پایین آمدن کارایی کلاس می گردد.چنانچه دانش آموزی دارای مشکلات و نواقص اخلاقی است،سرزنش و انتقاد های پی در پی معلم نمیتواند به بهبود و ضعیت و اوضاع وی کمک قابل توجهی نماید و تنها از طریق طرح های مشارکتی از جمله طرح کرامت می توان وضعیت نابه هنجار وی را بهبود بخشید.

طرح کرامت چیست ؟

طرح کرامت

طرح کرامت

یکی از بهترین طرح های بعد از انقلاب اسلامی که در آموزش و پرورش اجرا و پیاده سازی شده است،طرح کرامت می باشد.در واقع طرح کرامت پاسخ به چالشی بزرگ در زمینه اهداف پرورشی و تربیتی معلمان در کنار اهداف آموزشی است.که در دوره دبستان برگزار می شود.در واقع طرح کرامت ابتدایی با هدف بالا بردن و ارتقای سطح اخلاقی و تکریم شخصیت آنان بوجود آمده و دانش آموزان و معلمین عزیز می توانند به کمک نمونه طرح کرامت اجرا شده در کلاس و مدرسه به بهبود این وضعیت کمک شایانی نمایند. دوستان عزیز در صورت داشتن هر گونه سوالی تماس بگیرید.

برای دانلود طرح های پایه اول کلیک کنید          

برای دانلود طرح های پایه دوم کلیک کنید     

برای دانلود طرح های پایه سوم کلیک کنید

برای دانلود طرح های پایه چهارم کلیک کنید

برای دانلود طرح های پایه پنجم کلیک کنید 

برای دانلود طرح های پایه ششم کلیک کنید

طرح کرامت

طرح کرامت

طرح کرامت

این طرح مفید و موثر از آعاز سالتحصیلی ۷۳-۷۲ در در واقع به سفارش دفتر مشاور و برنامه ریزی امور تربیتی توسط دکتر رجبعلی مظلومی مطرح گردید .و به صورت کتاب طرح کرامت تدوین و چاپ شد.سپس کارشناسان با توجه به کتاب ذکر شده طرح های قابل اجرای خود را تحت عنوان طرح کرامت در مدرسه مطرح نمودند.به طوری که در سال ۷۹ حدود ۲۰% مدارس در طرح مذکور شرکت نمودند.

طرح کرامت پایه چهارم

این طرح در پایه چهارم ابتدایی مانند سایر پایه ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در طرح کرامت پایه چهارم ابتدایی از مفاهیم گسترده تری بهره می بریم و سعی می نماییم این مفاهیم را در زندگی روزانه و روزمره خود به کار بندیم. این برنامه ریزی دانش آموزان پایه چهارم را قابل قبول تر و مثمر ثمر تر بار می آورد.همانطور که می دانیم تدوین  واطلاع رسانی ماموریت ها وچشم انداز سازمان توسط معلم مجریآموزش مهارت های زندگی بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است، محیط مناسبی در مدرسه جهت رسیدن به موفقیت توسط معلم مجریآموزش مهارت های زندگی بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است، ترویج ونهادینه سازی ارزش های اخلاقی توسط معلم مجریآموزش مهارت های زندگی بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است شرکت معلمان در فرایند معلمیت مشارکتی توسط معلم مجریآموزش مهارت های زندگی بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است تایید می شود و فرضیه ی اصلی میزان تاثیر گذاری اجرای طرح آداب و مهارت های اسلامی بر اساس طرح کرامت بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است تایید می شود پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی در ارتباط با تاثیربرنامه ی کرامت بر کارایی مدارس مجری مقاله ای تنظیم شود.

طرح کرامت ششم

در طرح کرامت پایه ششم قضیه از این قرار است : طرح آداب و مهارت های اسلامی طرح کرامت آموزش و پرورش را به سمت یک سیستم آموزشی مبتنی بر عمل پاسخ گویی بیشتر و توجه به نیازهای جامعه سوق می دهد. سیمای مدرسه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ویژگی های مترقی آن با هدف ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه و بهبود معلمیت آموزشگاهی هم چنین ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه وشکل گیری انتظارات جدید والدین نسبت به ماهیت وکارکردهای ما را از برای استقرار معلمیت برنامه محور، کیفیت مدار و تعالی بخش که در شکل گیری و هویت بخشی به مدارس نقش ایفا می کنند. طرح آداب و مهارت های اسلامی طرح کرامت  سعی دارد با تاکید بر سند تحول بنیادین و نگاه تعالی بخش مخاطب محور، جو مدرسه،مدرسه محور و کیفیت مدارس ضمن تمرکز بر فرایندهای معلمیتی شرایطی را فراهم آورد تا کلیه ی عوامل موثر بر معلمیت مدرسه ضمن شناسایی مشکلات و ظرفیت ها برای ایجاد تغییر وتحول در آموزش و پرورش برنامه ریزی شود.

داستان طرح کرامت

داستان طرح کرامت

داستان طرح کرامت

داستان طرح کرامت به این دلیل حائز اهمیت است که به این این اهداف دست یابیم :زمينه سازي براي دستيابي به استانداردهاي آموزشي و مديريتي در مدارس زمينه سازي به منظور ارتقاي كيفيت آموزشي و پرورشي مدارس

حركت به سوي نهادينه سازي نگاه تعالي بخش در فرآيندهاي مديريتي

ايجاد وفاق سازماني از طريق توسعه ي  فرهنگ كار گروهي در مدرسه

ترويج و تقويت  سيستم خودارزيابي در راستاي بهبود و تعالي عملكرد مديريت در مدرسه

افزايش انگيزه ي مديران و ديگر كاركنان براي بهبود عملكرد

توسعه و تقويت مشاركت كاركنان، دانش آموزان و اوليا  در امر راهبري و مديريت مدرسه

جدول طرح کرامت

جدول طرح کرامت

جدول طرح کرامت

جدول طرح کرامت در واقع جدول پیشبرد اهداف مدرسه در راستای مهارت های اسلامی است. مدرسه کانون اصلی تحقق اهداف نظام آموزشی است و به عبارت دیگر  تعلیم و تربیت در این بستر شکل می گیردتربیت نسلی فکور،مومن،کار آفرین را می توان عصاره ای از شایستگی ها واهداف تعلیم و تربیت معرفی کرد دانش آموزان برای کسب شایستگی های لازم جهت درک و اصلاح موقعیت در معرض این فرصت ها قرار می گیردتا با تکوین و تعالی پیوسته ی هویت خویش در معرض این فرصت ها قرار می گیرد تا با تکوین وتعالی پیوسته ی هویت خویش مرتبه ی قابل قبولی به دست آورند.مدل کرامت نوعی ساختار معلمیتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه به معیارهای اصلی معلمیت کیفیت جامع و سیستم خود ارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی مدرسه را فراهم سازد طرح آداب و مهارت های اسلامی طرح کرامت آموزش و پرورش را به سمت یک سیستم آموزشی مبتنی بر عمل و پاسخگویی می برد اجرای دقیق خود ارزیابی  و ارزیابی بیرونی بر اساس تعریف و شاخص های تعیین شده به معلمیت مدرسه فرصت می دهدتا با بهره گیری ازیک سیستم هوشمند و کارآمدشناسایی و به کارگیری مطلوب منابع و ظرفیت های موجودبهبود مستمر و تعالی فرایند آموزشی و تربیتی مدرسه را ممکن می سازد.

سوالات طرح کرامت

  • آیا تدوین  واطلاع رسانی ماموریت ها وچشم انداز سازمان توسط معلم مجریآموزش مهارت های زندگی بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است؟
  • آیا محیط مناسبی در مدرسه جهت رسیدن به موفقیت توسط معلم مجریآموزش مهارت های زندگی بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است؟
  • آیا ترویج ونهادینه سازی ارزش های اخلاقی توسط معلم مجریآموزش مهارت های زندگی بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است؟
  • آیا شرکت معلمان در فرایند معلمیت مشارکتی توسط معلم مجریآموزش مهارت های زندگی بر کارایی مدارس مجری طرح کرامت موثر است؟

مسابقه طرح کرامت

خانواده ها در طرح آداب و مهارت های اسلامی طرح کرامت نقش بسیار مهمی ایفا می کنند،خانواده اصلی ترین خاستگاه فرد وتاثیر گذارترین نهاد تربیتی در پرورش سرمایه های انسانی و ترسیم کننده ی افق روشن فردای جامعه مهمترین عامل بیان عقاید ارزش ها ونگرش ها انتقال تجربیات وویژگی های فردی واجتماعی جامعه به نسل های آتی محسوب می شود از این رو تقویت بنیان خانواده، توانمند سازی والدین می تواند در همکاری والدین با مدرسه در راستای تحقق اهداف برنامه ی تعالی به شرط اینکه اولیا مدرسه را خانه ی دوم فرزندان خود بدانند میسر خواهد بود.یکی از راه هایی که سبب گسترش مشارکت و نقش خانواده در طرح آداب و مهارت های اسلامی طرح کرامت و به طور کلی برنامه های مدارس می شود توجه به انتظارات اولیا از جمله برگزاری کلاس های آموزش خانواده،تداوم جلسات اولیا ومربیان،قدردانی از فعالیت ها و همکاری هایی که با مدرسه انجام می شود.

طرح کرامت پایه سوم رایگان

با بهره گیری از طرح کرامت پایه سوم و سایر پایه ها به صو.رت رایگان اهداف زیر تحقق می یابد :

وجود یک فرهنگ غنی وقوی وجوی مساعد در سازمان

روحیه همکاری ووفاداری گروه ها به هم وتلاش برای ترویج کار مشارکتی

وجود اعتماد قوی ومتعاملانه در بین کارکنان

وجود ارتباط قوی بین ابعاد افقی عمودی سازمان

دادن پاداش به معلمان متناسب با کارایی وعملکرد آنان

نمونه دفتر طرح کرامت

نمونه دفتر طرح کرامت

نمونه دفتر طرح کرامت

نمونه دفتر های طرح کرامت به صورت کامل در سایت ما موجود هستند . طرح آداب و مهارت های اسلامی طرح کرامت یکی از برنامه هایی است که در راستای کیفیت بخشی به فعالیت های مدارس و حرکت آن ها در راستای اهداف سند تحول بنیادین طراحی و اجرا گشته است معلمیت مدرسه بسیار امر مهمی است بنابراین برای ارتقای فعالیت های مدرسه باید در وهله ی اول به کیفیت بخشیدن برنامه های معلمیتی مدارس توجه نماییم از انجام این پژوهش نتیجه می گیریم که برای تاثیر بخشی برنامه های تعالی معلمیت مدرسه بر کارایی آن باید بر موارد تدوین واطلاع رسانی ماموریت ها وچشم انداز، فراهم کردن محیط جهت رسیدن به موفقیت، ترویج ونهادینه سازی ارزش های اخلاقی، شرکت معلمان در فرایند معلمیت مشارکتی توجه جدی نمود پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی در ارتباط با تاثیربرنامه ی کرامت بر کارایی مدارس مجری مقاله ای تنظیم شود، همچنین پیشنهاد می شود در ارتباط با برنامه های معلمیتی مناسب جهت افزایش کارایی واثر بخشی مدارس مقالاتی تنظیم شود.

پنچ مورد از ویژگی های طرح کرامت در مدرسه

  1. مشارکت معلمان در تربيت دانش‌آموزان

  2. توجه به آموزش مهارتهاي زندگي

  3. حذف ارزشيابي کمي از فرآيند ياددهي – يادگيري.

  4. آموزش ارزشهاي اخلاقي

  5. تربيت ديني بر پايه ارزشهاي اخلاقي

اهداف طرح کرامت

  1. پرورش انسانی که به درک متعالی رسیده است
  2. حفظ ارزشهای انسانی
  3. ارتقای کرامت دانش آموزان با توجه به ارزشهای موجود
  4. بالا بردن روابط در جامعه و اخلاق شهروندی
  5. گوشزد نمودن اهمیت به والدین و احترام به آنها
  6. به کار بردن یاد خدا و توکل بر او در زندگی
  7. اهمیت دادن به صله رحم و بازدید از بستگان و خویشان

دانلود طرح کرامت

دانلود طرح کرامت

دانلود طرح کرامت

یک معلم کارآمد می تواند  با برقراری ارتباط  صحیح و تذکرهای مرتب به دانش آموزان، تفاهم و دوستی را در کلاس برقرار سازد. زمانی که احترام و جایگاه واقعی معلمان و دانش آموزان در کلاس حفظ شود، اعتماد به نفس، خودپنداره و تصویر ذهنی بچه ها از خودشان تقویت می گردد.زمانی که معلم از دانش آموز می خواهد کاری انجام دهد، اگر لحنی سازنده داشته باشد، روحیه همکاری و مشارکت را در بین دانش آموزان تقویت خواهد کرد.

از آنچه گفتیم می توان چنین نتیجه گیری کرد که طرح کرامت مهمترین شیوه برای آموزش اخلاقی به دانش آموزان است.معلمان و دانش آموزان عزیز برای آشنایی بیشتر با نمونه طرح کرامت ابتدایی و دانلود طرح کرامت می توانند به پایگاه اینترنتی بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرسmoallemblog.com مراجعه نموده و از میان نزدیک به صد نمونه طرح کرامت ،طرح و واحد مورد نیاز خود را مشاهده نمایند.

برای دانلود طرح های پایه اول کلیک کنید          

برای دانلود طرح های پایه دوم کلیک کنید     

برای دانلود طرح های پایه سوم کلیک کنید

برای دانلود طرح های پایه چهارم کلیک کنید

برای دانلود طرح های پایه پنجم کلیک کنید 

برای دانلود طرح های پایه ششم کلیک کنید

بانک فایل پژوهشی معلمان

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

12 + = 21