نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به رعایت انضباط در کلاس ترغیب کنم؟
اقدام پژوهی انضباط در کلاس
در رابطه با اقدام پژوهی انضباط در کلاس چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی انضباط در کلاس به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی انضباط در کلاس به روش نوین امکان پذیر نیست.
اقدام پژوهی انضباط در کلاس بر چه اساسی انتخاب میشود؟
حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی انضباط در کلاس براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟
به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی انضباط در کلاس مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .
اهداف اقدام پژوهی انضباط در کلاس در ایران
به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی انضباط در کلاس این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی انضباط در کلاس قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.
تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی انضباط در کلاس به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.
هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی انضباط در کلاس، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.
بهترین نمونه های اقدام پژوهی انضباط در کلاس
حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی انضباط در کلاس می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی انضباط در کلاس می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.
گزارش اقدام پژوهی انضباط در کلاس
گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز ميخواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانشآموختگان را به بازار كار بفرستند.
ما واقعاً ميخواهيم فرصتهاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانشآموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شدهاند براي فرزندان خود دنياي بهتري ميسازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه جانبه بارقهاي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تماموقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركتهاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار ميبريم، ميباشد.
نمونه اقدام پژوهی انضباط در کلاس دانشجو معلمان
قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی انضباط در کلاس دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.
نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به رعایت انضباط در کلاس ترغیب کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه
نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به رعایت انضباط در کلاس ترغیب کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی
تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
دیباچه مطالب پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس
یافته های علمی:
علل بي انضباطي دانشآموزان
بروز رفتارهايي از دانشآموزان كه انضباط كلاس را مختل ميكند تنها به معلم ،كلاس درس مربوط نيست بلكه علل ديگري نيز نظير عوامل آموزشگاهي،خانوادگي،اجتماعي وجود دارند كه به طور مستقيم يا غير مستقيم زمينه را براي رفتارهاي مخرب دانشآموزان فراهم ميكنند . اين عوامل را ميتوان به مواد زير تقسيم بندي كرد :
الف :علل مربوط به دانش آموزان مانند:
۱٫ناراحتيهاي جسمي، روحي و رواني
۲٫نداشتن علاقه و انگيزه
- سردرگم بودن و بيتوجهي به انتظارات معلم و كلاس
۴٫نداشتن برنامهي شخصي مطالعه
۵٫كم خوابي و خستگي مفرط
- انجام ندادن تكاليف خود
۷٫تغذيه نامناسب
۸٫نااميدي به آينده
۹٫استقلال طلبي و مقابله با اقتدار معلم(صفوي)
دانشآموزان كه مشكلات خاصي ايجاد ميكنند در نظر فونتاناشامل دو دستهاند :
- شاگردان سرآمد :چون بهرهي هوشي بالايي دارند ، سطح درس خيلي پايينتر از توانايي آنهاست پس به طور خلاصه خستگي و كسالت مشكلاتي پديد ميآورند.
- كودك آسيب ديده شديد : به علت مشكلات بنيادين رواني كه درآنها وجود دارند به نوعي ناسازگاري رسيدهاند و رفتارهاي نامطلوب را به وجود ميآورند ( فونتانا۱۹۸۷)
ب)علل مربوط به معلم
- فقدان آمادگي جسمي ، روحي و رواني معلم
۲٫نامناسب بودن وضعيت ظاهري معلم
- نا آگاهي از روشهاي جديد تدريس واستفاده از روشهاي سنتي
- بي علاقگي به شغل معلمي
۵٫ناتواني در بر قراري ارتباط مطلوب با دانشآموزان
۶٫تبعيض گذاشتن بين دانشآموزان
۷٫نا مناسب و نا رسا بودن صداي معلم
۸٫نداشتن طرح درس
۹٫بيتوجهي به دانشآموزان
- فعال بودن معلم و منفعل بودن دانشآموزان
۱۱٫استفاده نامناسب از تشويق و تنبيه
۱۲٫بيحوصلگي و نداشتن صبر و سعه صدر
۱۳٫بي نظمي معلم ( ديرآمدن به كلاس و ترك كردن زود هنگام آن)
- تسلط نداشتن به موضوع مورد يادگيري
۱۵٫بيتوجهي به مسائل و مشكلات دانشآموزان
۱۶٫مبهم بودن توقعات و انتظارات معلم
۱۷٫بروز رفتارها و حركات نامنظم دركلاس
۱۸٫تحقير و تمسخر دانشآموزان
۱۹٫نداشتن روحيهي انتقاد پذيري و خودداري از پاسخگويي به سوالات دانشآموزان
- ناآگاهي از روشهاي اصلاح رفتار
- علاوه بر اينها شخصيت معلم نيز ممكن است نقش عمدهاي در بينظمي و يا برقراري نظم و انضباط كلاس داشته باشد،چنانچه برخي روانشناسان معتقداٌ در جايي كه دانشآموزان معلم خود را از صميم قلب دوست داشته باشند بي انضباطي وجود نخواهد داشت.(صفوي۱۳۸۳)
ج)علل مربوط به كلاس درس:
محيط مدرسه را ميتوان از دو بعد فيزيكي و عاطفي مورد بررسي قرار داد.
تأثير محيط فيزيكي كلاس:وضعيت فيزيكي كلاس مانند،نظافت و پاكيزگي،برخورداري از نور و هواي مناسب ،ميز و صندلي راحت وكافي،تخته و وسايل سرمايشي و گرمايشي مناسب نقش انكارناپذيري در ايجاد نظم و انضباط كلاس دارند (همان).”مارلند”(۱۹۷۵)در اهميت محيط فيزيكي كلاس ميگويد :«تأثير فيزيكي كلاس ميتواند كمك يا مانعي درآموزش باشد و بخشي از هنر كلاس داري استفادهي مناسب از فضاي كلاس است» (صفوي،نقل از زماني۱۳۷۸).
در كلاس كه وسايل سرمايشي يا گرمايشي مناسب وجود نداشته باشد ،دانشآموزان به دليل سرماي زياد يا گرماي بيش از اندازه نميتوانند راحت بنشينند .از اين رو مجبور ميشوند دست به اعمالي بزنند كه نظم كلاس را مختل كند .(صفوي۱۳۸۳)
تأثير محيط عاطفي كلاس :
علاوه بر عوامل فيزيكي كلاس ، عوامل عاطفي مانند تعويض مكرر برنامهي درسي ،برخورد نامناسب دست اندركاران ستادي مدرسه با دانشآموزان ،يكنواخت بودن برنامههاي صبحگاهي يا عصرگاهي مدرسه بيتوجهي به خواستههاو انتظارات معقول دانشآموزان و….را ميتوان نام برد كه شرايط و موقعيت را براي بروز رفتارهاي نامطلوب دانشآموزان فراهم مي كند.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
کسب نتایج پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به رعایت انضباط در کلاس نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
منابع و مأخذ مورد استفاده:
۱) اصغری پور، حمید، ۱۳۸۰ ، کلیات راهنمایی و مشاوره ، مشهد، نشر تمرین.
۲) ردولف دریکورس، ۱۳۸۷، ترجمه مینو واثقی و مریم واراش زاده، انضباط بدون اشک، تهران رشد.
۳) عمید، حسن، ۱۳۶۹، فرهنگ فارسی.
۴) فونتانا، دیوید۱۹۸۷، کنترل کلاس، ترجمه ساده حمزه و مجید محمدی، ۱۳۷۵، تهران رشد.
۵)کلاک ماک لین ایزابل ، راهنمایی مشاوره کودک در مدرسه ترجمه رضا شاپوریان ، تهران امیر کبیر.
۶- علیمردان ، محمد علی، جلد اول، مجموعه قوانین و مقررات دوره راهنمایی تحصیلی.
برای دانلود نمونه اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید