نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه می توانم لکنت زبان دانش آموزم را بر طرف نمایم ؟
اقدام پژوهی لکنت زبان
در رابطه با اقدام پژوهی لکنت زبان چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی لکنت زبان به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی لکنت زبان به روش نوین امکان پذیر نیست.
اقدام پژوهی لکنت زبان بر چه اساسی انتخاب میشود؟
حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی لکنت زبان براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟
به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی لکنت زبان مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .
اهداف اقدام پژوهی لکنت زبان در ایران
به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی لکنت زبان این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی لکنت زبان قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.
تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی لکنت زبان به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.
هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی لکنت زبان، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.
بهترین نمونه های اقدام پژوهی لکنت زبان
حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی لکنت زبان می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی لکنت زبان می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.
گزارش اقدام پژوهی لکنت زبان
گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز ميخواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانشآموختگان را به بازار كار بفرستند.
ما واقعاً ميخواهيم فرصتهاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانشآموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شدهاند براي فرزندان خود دنياي بهتري ميسازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه جانبه بارقهاي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تماموقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركتهاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار ميبريم، ميباشد.
نمونه اقدام پژوهی لکنت زبان دانشجو معلمان
قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی لکنت زبان دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.
نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه می توانم لکنت زبان دانش آموزم را بر طرف نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۵ صفحه
نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه می توانم لکنت زبان دانش آموزم را بر طرف نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی
تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم
گردآوری اطلاعات و شواهد۱:
من در اقدام پژوهی خود در درجه اول به عنوان یک آموزگار خود را مؤظف میدانستم تا بتوانم ببینم از چه طریقی میتوانم لکنت زبان دانش آموزم را بر طرف سازم.
دانشآموزم نجیبه جعفری نام داشت نجیبه از نظر گفتاری از کودکی دچار مشکل بود طی صحبتهایی که با او داشتم از کودکی با این مشکل دست و پنجه نرم میکرد وگاهی اوقات تمسخر دیگران بیشتر روی او تاثیر میگذاشت ودر روند بهبود او تأخیر میانداخت .متأسفانه والدین او هم نسبت به این امر بیتوجه بودند نجیبه دچار یاس وناامیدی بود به طوری که او هیچ وقت فکر نمیکرد بتواند مثل افراد عادی صحبت کند در روزهای اول که من در این کلاس شروع به تدریس کرده بودم شناخت زیادی روی دانشآموزانم نداشتم بعد از مدتی متوجه این موضوع شدم.
سر کلاس بخوانیم چون همه دانشآموزان تقریبا ۳ یا ۴ خط از متن کتاب را میخوانند متوجه شدم وقتی نوبت به نجیبه میرسد چون نمیتوانست به راحتی متن را بخواند به خود فشار زیادی میاورد وخواندن را رها میکرد و شروع به گریه میکرد. سعی کردم چند جلسه خصوصی با او صحبت کنم همچنین ملاقاتی را هم با مادرش داشتم. و سعی کردم اعتماد و اطمینان او را به خود جلب کنم.
مادر نجیبه هم از این موضوع ناراحت بود ولی علیرغم مشکلات و مسائل خاص خانهداری پیگیری نکرده بود. از مادر اوخواستم تابا ما همکاری کند و یک سری پیشنهادهایی را به مادرش دادم واز او خواستم تا به سایر افراد خانواده نیز انتقال دهد. وسعی کند محیط خانه را محیط امنی بسازد تا نجیبه درآن ارامش داشته باشد.و به هیچ عنوان مورد تمسخر اعضای خانواده قرار نگیرد.
از دیگر توصیههای من به اولیای او این بود که پدر و مادری که در درمان فرزندشان بیش از حد هم نگرانی نشان دهند فرزند را نسبت به مشکل خویش بیش از پیش اگاه میکنند.ودر نهایت فرزن آنها نسبت به گفتار خویش حساس شده و ممکن است مقاومت منفی نشان دهد.در حقیقت دیدگاه مثبت یا منفی دیگران در مورد لکنت میتواند در فرد لکنتی همان دیدگاه را ایجاد کند وکودک را بیزار کند.
مشاهده شده والدین عکسالعملهای مختلفی مانند احساس نگرانی، اعتراض،تنبیه وتحقیر و….دارندکه میتواند تأثیر جبران ناپذیری بر روی افراد داشته باشد.
عکسالعملهای والدین به گونههای زیر است:
عزیزم چرا این طوری حرف میزنی؟(نگرانی)
بچه چرا این طور حرف میزنی ؟(اعتراض)
حرف نزن بچه.(تنبیه)
خجالت نمیکشی این طور حرف میزنی ؟(تحقیر)
زود باش حرف بزن کار دارم.(تعجیل)
آرامتر صحبت کن (تجویز)
از مادر نجیبه خواستم از گفتن چنین جملاتی پرهیز کند.به او کمک کند مقابل آیینه صحبت کند وصدای خود را ضبط کند در حالی که با صدای بلند متنی را میخواند و…..
از آنجایی که یک مشاور میتواند نقش بسزایی در رفع مشکلات داشته باشد به کمک مدیر محترم دبستان سرکار خانم اسماعیلزاده این دانشآموز را به مرکز مشاوره ارجاع دادیم.
از دیگر اقداماتی که انجام دادیم این بود که از دانش آموزان کلاس خواستم موقعی که نجیبه متنی را میخواند هیچکس کلامی حرف نزند و سکوت کامل باشد وکسی نارضایتی مبنی بر این که زود باش یا غلط های اورا بگیرد انجام ندهد .بچه ها با شوق زیاد قبول کردند و همکاری کردند .به طوری که وقتی نوبت نجیبه میرسید همه سکوت میکردند وهمکاری خوبی داشتند. از او خواستم هر روز قبل از شروع درس متنی را که از قبل آماده کرده را برای دوستانش در کلاس ارائه دهد و همه هم او را تشویق میکردند وبا ذوق گوش میدادند در پایان هم نجیبه سؤالاتی را در مورد متن خوانده شده از بچه ها میپرسید و بچهها هم نظرات خود را میدادند.
رفته رفته اعتماد به نفس نجیبله بالاتر میرفت .روزی از رادیو شنیدم که محققان به این نتیجه رسیدند که خواندن شعر میتواند حتی در افرادی که دچار سکته مغزی شدهاند ونیمکره مغز آنان مختل گردیده است تأثیر بسزایی بگذارد و زبان آنان را باز کند و در مورد افراد الکن هم مفید است.از نجیبه خواستم تا شعری دلخواه آماده کند وبا صدای بلند و آهنگین بخواند. بعضی اوقات وقتی وارد کلاس میشدم میدیدم نجیبه را در حال شعر خواندن بود در حالی که لبخند رضایت بر روی لبهایش بود و بچهها هم با دست زدن او را همراهی میکردند و این نشانه خوبی برای من بود نشانه بالا رفتن حس عزت نفس و اعتماد.
بعد از این که با همکاری خانواده و مدیر محترم دبستان نجیبه را به مرکز مشاوره نیز ارجاع دادیم راهکارهای خوبی توسط مشاورین ارائه داده شد از جمله:
۱-کشیدهگویی: با کشیدن نفس عمیق وبا صدای بلند حرف زدن و شمرده شمرده صحبت کردن
۲-صحبت کردن با تلفن: با همکاری دانش آموزانم و کسب اجازه از والدینشان چند نفر از دانشآموزان شماره منزل خود را به نجیبه دادند.تا در طول روز حداقل ۲یا۳نفر مکالمه تلفنی داشته باشد بچههای کلاس هم از روند بهبودی نجیبه مرا مطلع میساختند.
۳-خرید منزل :مثل خرید از بقالی ونانوایی و…
۴ – تلفن به جاهایی مثل ۱۱۸و گرفتن آدرسها و تلفنهای اتفاقی
۵-شناسایی و شناخت اینکه بیشتر در چه جاهایی دچار لکنت میشود.
اضطراب و و فشار عاطفی همواره لکنت را تشدید میکند به همین دلیل هدف بسیاری از توصیههای درمانی از لکنت زبان این است تا آنجایی که مقدور است تلاش کنیم اضطراب و فشارهای عاطفی را کاهش دهیم موفقیت زمانی حاصل میشود که بتوان منبع ومنشع اضطراب را بازشناخته و متوجه آن شد.
همچنین روشهای جدیدی که امروزه مشاورین به عنوان راه حل پیشنهاد میکنندکنترل تنفس حنجره و زبان لبها و فک است به فرد لکنتی میآموزندکه سرعت صحبت را کم و آهسته کنند و دربین صحبت کردن نفس عمیقی بکشند واجازه دهد در هنگام صحبت کردن هوا بیرون بیاید.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
کسب نتایج پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف ساختن لکنت زبان دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
منابع :
برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید