نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با ایجاد انگیزه حس علاقه و وطن دوستی را در دانش آموزانم افزایش دهم؟

اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی

در رابطه با اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی ایجاد انگیزه وطن دوستی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با ایجاد انگیزه حس علاقه و وطن دوستی را در دانش آموزانم افزایش دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۳ صفحه

نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با ایجاد انگیزه حس علاقه و وطن دوستی را در دانش آموزانم افزایش دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم

انتخاب راه حل هاي جديد موقتي ( ارائه ی راه حل )      

درگیر شدن اعضا با این مسئله راهکار های جالبی ، با توجه به این که دانش آموزان بی حوصلگی و عدم رغبت و علاقه به درس را کاملا در رفتارشان نشان می دادند ، را به وجود آورد.

گروه با توجه به موارد مذكور در الگوي تجزيه و تحليل ترسيم مفاهيم و نيز نظربه پاسخ های دانش آموزان در مورد علت بی حوصلگی و بی علاقه گی ان ها به درس و کلاس اینگونه استنباط نمود که  انها از محتوا و حجم زیاد کتاب های درسی راضی نیستند . اکثر قریب به اتفاق ان ها از روش تدریس که سنتی و معمولا به شیوه سخنرانی بود دلخور و ناراضی بودند و آن را متناسب با ذهن پویا وخلاق خود نمی دانستند . عده ای هم امکانات آموزشی مدرسه را زیر سوال می بردند و امکانات مدرسه های کشورهای خارجی را ترجیح می دادند و ندیده  عاشق و شیفته ي تحصیل در ان کشور ها بودند .

با توجه به موضوع آخر٬ خلا آشنایی با مفهوم میهن دوستی  کاملا مشهود شد،که البته ریشه ي اصلی آن ؛خانواده می تواند باشد زيرا معمولأما داشته های خود را همیشه کم می انگاریم  و آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم ، یار درخانه و ما گرد جهان می گردیم.البته ما معلمان  نیز می توانیم مقصر باشیم چرا که کمتر به این مقوله پرداخته ایم و عرق ملی و میهن پرستی را  با توجه به آموزه های دینی مان برای بچه ها باز نکرده ایم و فقط در حد کتاب های درسی ، مطالب درسی را مطرح کرده ایم . حال آن كه دانش آموزان تصور می کنند در جایی که امکانات رفاهی بیشتری  باشد  می توان درخشید و رشد کرد در صورتی که اين دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است كه انسان را به موفقیت های بی نظیر می رساند .

این مسئله تیم را بر ان داشت تا ایجاد و تقویت انگیزه میهن دوستی ادامه تحصیل را به عنوان مسئله ي مورد تحقیق خود برگزیند. بر این اساس درس ” ای وطن ” از کتاب فارسی سال دوم راهنمایی را انتخاب کرد و تصميم گرفت با دو روش معلم محوری (سنتی) و شش کلاه تفکر (روش نوین ) با استفاده از هوش های چند گانه ي گاردنر در كلاس به مرحله ي اجرا در اید .

در ضمن از دانش اموزان خواسته شد در هر اجرا در عین لذ ت بردن از کلاس در حل این مشکل همکاری کنند . واعضای تیم نیز عزم خود را جزم نمودند تا مو شکافانه این دو اجرای کاملا  متفاوت را مورد کنکاش قرار دهند  و نتایج به دست آمده را به همکاران دیگر منعکس نمایند تا کلاس های درس، مکان امنی بر ای پرورش استعداد ها و رشد همه جانبه ي ان ها با توجه به تفاوت های فردی ، همراه با شادی و نشاط باشد .

معرفي تكنيك هاي بكار رفته در اجرا :

الف ) شش كلاه تفكر: نام ادوارد “دوبونو” را شنیده اید ؟ روش های خلاق او را چقدر می شناسید؟ بله ٬ او همان نویسنده ی دانشمند و متفکر غربی است که روش ۶ کلاه تفکر او زبانزد همگان است.   ( پيوست    ).   ادوارد دوبونو در كتاب «شش كلاه تفكر» روشی را برای فکر کردن گروهی پیشنهاد می‌دهد. هدف از این روش نظم بخشیدن به تفکر، یافتن راه‌های خلاقانه، طبقه‌بندی، اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری صحیح است. در این روش یک نفر به عنوان مدیر جلسه کلاه آبی به سر می‌گذارد. دیگر اعضای گروه ابتدا با کلاه سفید حاضر می‌شوند و سپس در پایان هر محله کلاه خود را با رنگ دیگری عوض می‌کنند. رنگ کلاه ‌ها مفهوم نمادین دارد.

ب) نرم افزار: با توجه به اینکه روش شش کلاه تفکر برای تدریس درس ای وطن انتخاب شد بدین ترتیب برآن شدیم تا نرم افزاری ترتیب داده شود که بتواند راهنمایی خوب برای دانش اموزان باشد.لذا با استفاده از سایت علمی و مطالب به زبان اصلی گرفته شد وپس از ترجمه ، متناسب با درس مورد نظر مان يعني درس اي وطن طراحی و به مرحله ي اجرا درآمد.

ج) طرح درس جهاني : از آنجا که آموزش و پرورش نهاد بسیار مهمی است که باید با علم روز مطابق باشد وبا توجه به پیشرفت روزمره علم آموزشی در سراسر دنیا و پیشرفت علمی دانش آموزان و در نظر گرفتن این نکته که کلاس درس معلم با دردست داشتن یک طرح درس منسجم می تواند جذابیتی دو چندان داشته باشدلذا طرح درس های سنتی را مناسب کلاس امروزی ندانسته و با مراجعه به سایت علمی آموزشی طرح درسی جهانی را برای اجرا در کلاس طراحی کردیم.

د) هوش های چند گانه:  با توجه به اینکه آموزش های سنتی با توجه به IQ دانش آموز طراحی شده است مبنی براینکه نبوغ و هوش یک پدیده ژنتیکی و ارثی می باشد که غیر قابل تغییر است و امروزه این نظریه رد شده و دانشمندان بر این اعتقادند که هوش انسان یک پدیده چند بعدی می باشد که می تواند در یک محیط آموزشی شکل گرفته و پیشرفت نماید لذا ما پدیده ی  IQ  را ندید گرفته و به طراحی درس براساس هوش های چندگانه با استفاده از کتاب techniques and methods in language teaching  نوشته JACK C.RICHARDS AND THEODORE S.RODGERS استادان بنام دانشگاه کمبریج پرداختیم.

ه) روش PMI :     این روش تفکر یعنی یافتن نکات  مثبت و منفی  جالب درباره موضوع قبل از اینکه به یک نقطه نظر برسیم.این روش نیز از روش های تفکر خلاق است که توسط اقای دوبونو طراحی شده است. در این روش تمامی نکات مثبت و منفی ونکات جالبی را که دانش آموزان به آن می اندیشند جمع آوری شده و سپس در مورد آن تصمیم گیری می شود. منابع این بخش را از سایت http://sourcesofinsight.com/2 -intelligence-trap/دریافت نموده ایم.

 اجراي مرحله ي اول ، تدريس به روش سنتي  :

زنگ شروع طرح نواخته شد . اولین جلسه ی تدریس دبیر ادبیات فارسي از درس “ای وطن ” به شیوه ای کاملا سنتی بود.همان شیوه ای که دانش آموزان در تمامی مصاحبه ها و پرسش نامه ها از آن شاکی بودند . موضوع تدریس با سخنرانی معلم آغاز شد و در این میان گاهگاهی چند سوال مطرح می شد تا شايدبتوان دانش آموزان را بدين روش بيشتردر کلاس نگه داشت.

در طرح درس اوليه در قسمت فعاليت هاي يادگيري به روخواني نثر و نظم ، معني اشعار و عشق به وطن و همچنين بيان نكته دستوري واژه هاي ساده و غير ساده و انواع ان پرداختند . واكنش هاي دانش آموزان شامل هم نوايي و صحيح خواندن درس ،بارش مغزي و بيان ايده ها و تشخيص انواع واژه هاي ساده و غير ساده بود . معلم نيز به رفع اشتباهات و نواقص كار پرداخت و در مرحله ي ارزشيابي پرسش شفاهي ، چهارگزينه اي و صحيح و غلط و تشخيص واژه هاي ساده و غير ساده مطرح گرديد .

با در نظر گرفتن آزمايشي بودن كار و ناقص به نظر آمدن آن ، طرح درس اجراي اول به صورت كامل تر با همان چهار عنوان فعاليت هاي يادگيري ، واكنش هاي پيش بيني شده توسط دانش آموزان ، پاسخ معلم به آنهاو مرحله ي ارزشيابي نوشته شد كه محتواي آن به شرح زير است :

روخواني ابيات و واژه هاي جديد ، تشخيص قافيه و قالب شعري ، آرايه ي تكرار حروف و ساخت واژه ها ، نظر خواهي درباره ي وطن و مقايسه ي آن با مادر و اهميت دادن به وطن و پاسداري و حفظ آن  مورد توجه قرار گرفت .

روش تدريس همكار مجري طرح بيشتر سنتي و معلم محور بود البته از وجود هميار نيز در كلاس بهره بردند ولي باوجود اين كه در حين تدريس از پاورپوينت و همكاري گروهي دانش آموزان در بيان مفاخر و بزرگان ايراني استفاده نمودند ، كلاس شاداب و جذاب نبود و فعاليت دانش آموزان كم رنگ به چشم مي خورد . نكته ي مثبت كارشان مشاهدات مكتوب دانش آموزان از كلاس و تدريس بود كه در مرحله ي بعدي كمك خوبي به ما بود .

نظارت مرحله ۱: ناظرين از جمله : سرگروه آموزشی ناحیه ٬ مسئول آموزش راهنمایی ٬ مدیرومعاون مدرسه دركلاس حضور داشتند و فرم نظارت را مرحله به مرحله تكميل مي كردند . اعضاي تيم هم، زیرکانه رفتار دانش آموزان و حضار را زیر نظر داشتند وبه دقت ثبت مي كردند  . نيم ساعتي نگذشته بود كه كاملأمشاهده مي شد خستگی در چهره ی همه موج می زند .  پس از اتمام تدریس، با تحويل پرسشنامه اي به دانش آموزان نظرشان را در مورد روش تدريس اجرا شده خواستيم .البته بلافاصله انتقادات به سمت دبیر مربوطه روانه شد ٬ ولی ماآن لحظه واقعیت را فاش نکردیم كه هدف طرح از اجراي روش سنتي در كلاس چه بوده است …؟

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  افزایش حس علاقه و وطن دوستی در دانش آموزانم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی

فهرست منابع

  • شفيع آبادي، عبدا… . ناصري، غلامرضا.(۱۳۸۳) . نظريه‌هاي مشاوره و روان درماني. تهران: ناشر مركز نشر دانشگاهي.
  • سيف، علي اكبر.(۱۳۸۴). تغيير ررفتار و رفتار درماني نظريه‌ها و روش‌ها. تهران: نشر دوران.
  • ليندن فيلد، گيل. (۱۳۸۳). اعتماد به نفس برتر . مترجم: حميد اصغري‌پور، نگار اصغري‌پور. تهران: ناشر جوانه رشد.

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

7 + 2 =