نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم خواندن همراه با درک مطلب را در دانش آموزان تقویت کنم؟

اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب

در رابطه با اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی خواندن با درک مطلب دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم خواندن همراه با درک مطلب را در دانش آموزان تقویت کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم خواندن همراه با درک مطلب را در دانش آموزان تقویت کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان

بیان مسئله

خواندن یکی از پیشرفته ترین وپیچیده ترین توانایی های ذهنی انسان است.خواندن یعنی ارتباط کلی فرد با یک سری اطلاعات سمبلیک که به جنبه بصری یادگیری اطلاق می شود(یعنی تبدیل نوشتاری به گفتاری).کیفیت و بازدهی خواندن ومطالعه به میزان اصلاح روش های آموخته شده در دوران ابتدایی بستگی دارد.

اساسی ترین منظور خواندن فهمیدن است و اگر همین هدف بر آورده شود سایر اهداف آموزش خواندن باکمی کوشش بر آورده می شود(ص ۲۹  انوشه پور).

ا – شناخت حرفها کلمه ها و درک معانی آنها

۲ – پرورش قوه ی قضاوت در کودک

۳ – ایجاد تواناییهای مطلوب در خواندن

۴ – گسترش خزانه ی لغات

۵ – آشنایی با ویژگیهای اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی جامعه  خویش و ایجاد قدرت سازگاری با آن

۶ – پرورش قوای ذهنی چون تفکّر ، تحلیل و……….

۷ – ایجاد علاقه به خواندن انواع کتابها و مطالب نوشتاری ( صـ ۶۷ ناعمی)

۸ – توانایی ترکیب اصوات گوناگون

۹ – توانایی تفسیرو تعبیر تصاویر و مطالب و حدس زدن معنی لغات در ضمن جمله .

۱۰ – افزایش توانایی فهم و تحلیل مو ضوعهای علمی مانند ریاضیات ، علوم و اصطلاحات علمی

۱۱ –ایجاد حس همکاری ،یگانگی وتعاون بین کودکان و پرورش افراد متعهداز طریق درک وبرداشتهای واقعی از موضوعات.

۱۲ – پرورش توانایی تمرکز افکار و تقویت درجه توجّه وتمرکز ذهن برای نتیجه گیری از موضوع (ص۳۰ انوشه پور).

گردآوری اطلاعات (شواهد۱):

             برای آگاهی از میزان  توانایی های دانش آموزان در مهارت  ، خواندن آزمونی را براساس  محتوای مواد تدریس شده به صورت شفاهی تدارک دادم و امتیازات  دانش آموزان ضعیف را برای ارزیابی بیشتر ثبت نمودم .

 شماره

 دانش آموز براساس ردیف دفتر کلاسی

۱۲۳۴۵۶
نمره ۵۱۱۲۸۱۲۱۱

جدول شماره ۱ : امتیازات آزمون روان خوانی قبل از اجرای روش آزمایشی

جدول امتیازات  دانش آموزان را نزد مدیر مدرسه  و همکاران بردم  .  مدیر که قبلا برای  ارزیابی دانش آموزان به کلاس آمده بود  و ضعف  دانش آموزن را در مهارت های خواندن متذکر شده بود ، تاکید کرد فعالیت های انجام شده در امر یادگیری را کافی نمی داند و  باید در  روش های تدریس شده تجدید نظر به عمل آید .  همکاران معتقد  بودند  سطح معلومات دانش آموزان پایین است و برای بهبود وضع موجود اولا : زمینه ها و ریشه های  ضعف دانش آموزان بررسی شود  و دوما :  از طریق ارتباط  با سایر همکارانی که در پایه ششم تدریس می نمایند موضوع مطرح وراهکارهای مناسب اتخاذ گردد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر اقدام به تهیه دو پرسشنامه نمودم . پرسشنامه اول مربوط به اولیا بود که از آنها خواسته شد  برای  بهبود  وضعیت  فرزندشان سوالات  مطرح شده  را به  دقت پاسخ بدهند . اطلاعات حاصل از این پرسشنامه  در شناسایی  وضعیت دانش آموزان کمک فراوانی کرد. والدین دانش آموز عنوان نمودند ،  در منزل کسی نیست  که به وضعیت تحصیلی فرزند شان رسیدگی نماید. متوسط رسیدگی به وضعیت تحصیلی بعضی از آنها کمتر از نیم ساعت بوده  و استفاده از وسایل آموزشی  مانند رسانه های آموزشی ، بازیهای فکری و آموزشی ، کلاس های کمک آموزشی و کتاب داستان به ندرت مشاهده  گردید .  پرسشنامه دوم مربوط به همکاران پایه ششم در سایر مدارس  بود . در این پرسشنامه ازآنها خواسته شد به دقت سوالات را پاسخ داده تابتوانم از رهنمودهای آنها در حل مشکل روان خوانی دانش آموزان استفاده  نمایم . آنها ضمن پاسخ  نکات ارزشمندی را یادآوری کردند  که مورد استفاده واقع شد. همچنین مراجعه به نظریه ها ، تحقیقات وپژوهش های نظریه پردازان وصاحب نظران  چشم اندازجدیدی را برای حل مشکل روان خوانی برای من باز نمود .

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها :

ضعف در مهارت های خواندن مشکل اکثر کودکانی است که نمی توانند در برنامه های مدرسه پیشرفت هایی داشته باشند و از لحاظ   تاریخی آموزش خواندن اولین مسولیت مدارس است (فریار و رخشان ، ۱۳۶۹). بنابراین تمرکز روی این مساله و بررسی راهکارهای مناسب برای حل مشکل ضرورت دارد .

در جمع بندی اولیه یافته هایی که از طریق پرسشنامه های مربوط به همکاران ، والدین و مصاحبه با مدیر مدرسه ، معلم راهنما و دست اندرکاران به  دست  آمد  علل  ضعف  دانش آموزان در مهارت  خواندن چنین عنوان شد .

۱-     اشتغال بیش از حد والدین و عدم رسیدگی به امور تحصیلی فرزندان

۲-     سطح سواد پایین والدین

۳-     عدم رشد و پختگی کافی دانش آموزان به دلیل اینکه دوره آمادگی را سپری نکرده اند .

۴-     عدم بهره گیری دانش آموزان از وسایل آموزشی  و رسانه های آموزشی

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله  تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان  نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان  نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان  نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  

کسب نتایج  پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان  نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  تقویت خواندن همراه با درک مطلب در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه ششم  و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

54 + = 56