نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت پیرامون مقوله چگونه توانستم بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی را بهبود بخشم ؟

اقدام پژوهی بهداشت فردی

در رابطه با اقدام پژوهی بهداشت فردی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی بهداشت فردی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی بهداشت فردی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی بهداشت فردی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی بهداشت فردی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی بهداشت فردی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی بهداشت فردی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی بهداشت فردی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی بهداشت فردی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی بهداشت فردی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی بهداشت فردی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی بهداشت فردی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی بهداشت فردی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی بهداشت فردی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی بهداشت فردی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی بهداشت فردی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی بهداشت فردی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت پیرامون مقوله چگونه توانستم بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی را بهبود بخشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۰ صفحه

نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت پیرامون مقوله چگونه توانستم بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی را بهبود بخشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی

مراقبت بهداشتي و درماني دانش آموزان

براي هر گونه اقدام جهت ارائه خدمات بهداشتي و درماني به دانش آموز بايد تعاريف عملي روشني از دانش آموز نيازمند به مراقبت هاي بهداشتي و درماني داشته باشيم و براي انجام اين امر نيازمند شاخص هاي سلامت دانش آموز و معيارهاي مداخله هستيم. بنابراين ارائه خدمات بهداشتي درماني در قالب فعاليت هاي زير قابل اجرا مي‌باشد :

ارزيابي سلامت دانش آموز هنگام ورود به پايه اول ابتدايي (ترجيحا پيش دبستاني) و تشكيل و ثبت شناسنامه بهداشتي او به منظور مداخله به هنگام براي رفع مشكل.

انجام معاينات دوره اي براساس دستورالعمل اجراي شناسنامه (پرونده) بهداشتي دانش آموز به منظور مراقبت بهداشتي.

معاينات متناوب بهداشتي با هدف بيماريابي، ارجاع و درمان

مراقبت از دانش آموزان نيازمند مراقبت هاي ويژه مثل مبتلايان به بيماري هاي مزمن

مراقبت هاي فوري در صورت نياز به كمك هاي اوليه مثل حوادث، زخم ها و بيماري هاي ناگهاني

ثبت و گزارش و پيگيري موارد ارجاع شده و مرجوعي از مراكز بهداشتي درماني

تدارك، نظارت بر ايمني و بهداشت محيط مدرسه

براي تامين، نگهداري و استفاده از محيط فيزيكي مناسب خدمات زير مورد تاكيد مي‌باشد:

رعايت استانداردهاي لازم براي محيط فيزيكي و تاسيسات و تجهيزات بهداشتي مدرسه.

اعمال مديريت و نظارت بر نگهداري مناسب از امكانات بهداشتي محيط مدرسه

اعمال مديريت و نظارت بر استفاده مناسب از امكانات بهداشتي موجود.

نظارت بر تغذيه دانش آموزان

بهبود تغذيه كودكان در سنين مدرسه مستلزم مجموعه فعاليت هاي هماهنگ و برنامه ريزي شده است بهداشت مدارس در پناه آموزش هاي صحيح به دانش آموزان، والدين و كاركنان مدارس مي‌تواند دو اقدام اساسي زير را در بهبود تغذيه سنين مدرسه انجام دهد:

اول نظارت بر نحوه عرضه و توزيع مواد غذايي به دانش آموزان در داخل و اطراف مدرسه.

دوم عرضه مواد غذايي مغذي و سالم براي ايجاد عادات غذايي مناسب در دانش آموزان

آموزش بهداشت در مدارس 

سازمان جهاني بهداشت مفهوم كلي سلامت را بدين شرح تعريف مي‌كند: سلامت عبارت است از رفاه كامل جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي و نه فقط فقدان عليلي يا بيماري است و آموزش را اينگونه تعريف مي‌كنند: آموزش يك اصطلاح كلي است كه به تمام عوامل و تجربيات و فرايندهايي كه بر نحوه كسب اطلاع و طرز فكر و پرورش مهارت ها و تغيير رفتار افراد نفوذ دارند مربوط است.

در سال ۱۹۲۶ ميلادي آموزش بهداشت به وسيله دكتر وود چنين تعريف شده است: آموزش بهداشت مجموعه تجربياتي است كه به نحو مطلوبي بر دانش، طرز تلقي و رفتار افراد جامعه موثر بوده و موجب سلامت فردي، اجتماعي و نژادي مي‌شود آموزش بهداشت در مفهوم و معناي كلي خود روش تعليمي است كه از طريق آن مي‌توان در ايجاد و بهبود عادات و رفتار مطلوب بهداشت فرد، خانواده يا جامعه نقش موثر، مفيد و فزاينده اي داشت.

اهداف آموزش بهداشت مدارس

كولبي (Kolbi) نقش مدارس را در كسب آموزش بهداشت چنين تشريح مي‌كند: بهداشت و آموزش، اهداف مرتبط و وابسته بهم هستند و مدارس يكي از راههاي همگاني و مطلوب هستند كه دستيابي به اين دو هدف را فراهم مي‌آورند مدارس از تسهيلات، كاركنان و نظام كارآمد براي حفظ  و تقويت بهداشت جوامع برخوردار هستند

اهداف آموزش بهداشت مدارس عبارتند از :

افزايش شناخت در باره فلسفه علم و بهداشت فردي و اجتماعي.

بهبود نگرش نسبت به اتخاذ رفتارهاي موثر بر سلامت آن ها.

تقويت مهارت ها و تمايلات افراد در ايجاد رفتارهاي موثر در بهداشت.

گسترش مهارت هاي افراد در حفظ  و گسترش بهداشت خانواده و جامعه اي كه در آن زندگي مي‌كنند.

بطور خلاصه، افراد جوان با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي جامعه خود دركي صحيح از بهداشت داشته باشند. آن ها بايد تلاش كنند تا به نحو احسن بر بهداشت جامعه خود تاثير بگذارند و از امكانات موجود استفاده كرده در جهت ارتقاء بهداشت مدارس خود فعالانه تلاش نمايند.

ـ  مدرسه بهترين مكان براي اجراي برنامه هاي آموزش بهداشت، مدرسه مناسب ترين مكان براي نيل به اهداف آموزش بهداشت مي‌باشد و دانشمندان دلايل زير را در اثبات اين مهم ارائه مي‌دهند:

منابع انساني و تجهيزات و امكانات آموزشي به حد كافي وجود دارد.

حضور موظف دانش آموزان بر اجراي بهتر برنامه تاثير دارد.

كثرت دانش آموزان.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت 

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به بهداشت فردی دانش آموزانم در مقطع ابتدایی نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت

منابع

۱) نوري، محمد رضا. بهداشت مدارس، چاپ اول، بهار ۱۳۷۳، انتشارات واقفي.

۲) مجلسي، دكتر فرشته، فصل هشتم، بهداشت مدارس. در: عالمي، دكتر علي اكبر. اصول و كليات خدمات بهداشتي. ۰۱۳۵۷ صفحات ۱۱۱ تا ۰۱۲۴

۳) كيت تونز: سيلوياتيلفورد. يوون كلي روبنسون. آموزش بهداشت، كارآيي و تاثير آن. ترجمه: فرشته فرزيان پور. چاپ پوريا، چاپ اول ۰۱۳۷۱

۴) سازمان جهاني بهداشت، برنامه آموزش بهداشت مدارس ابتدايي با گرايش به جنبه هاي عملي آن، كتاب منبع معلم، بيماري ها، ترجمه: علي رمضانخاني، دكتر سيداحمد كماري زاده، چاپ اول، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي. تابستان ۱۳۷۶

۵) سازمان جهاني  بهداشت، كتاب منبع معلم ـ  بهداشت فردي، از مجموعه كتاب هاي، برنامه آموزش بهداشت مدارس ابتدايي با گرايش به جنبه هاي عملي آن، ترجمه علي رمضانخاني، تامارا وسكانيان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، چاپ اول، تابستان ۰۱۳۷۶

۶) سازمان جهاني بهداشت، برنامه آموزشي مهارت هاي زندگي، ترجمه ربابه نوري قاسم آبادي، پروانه محمد خاني، سازمان بهزيستي كشور، مرداد ۰۱۳۷۷

۷) پروژه تدوين مهارت هاي بهداشتي براي زندگي، دفتر همكاري هاي علمي بين المللي آموزش و پرورش، پژوهشگر، دكترعلي رمضانخاني، سال ۰۱۳۷۸

۸) سازمان جهاني بهداشت، مدارس مروج بهداشت افق هايي جديد در بهداشت مدارس، ترجمه علي رمضانخاني دانشگاه علوم پزشكي بابل، چاپ اول، بهار ۰۱۳۷۷

۹) هيوهاوز، ارتقاء بهداشت در مدارس، مترجمين: دكترسيامك عالي خاني، شهناز دزفوليان، چاپ رفاه، نوبت اول، زمستان ۰۱۳۷۹

۱۰) اردبيلي، يوسف. روش هاي ارزشيابي در بخش هاي دولتي و غير دولتي ايران. چاپ اول انتشارات بعثت، بهار ۰۱۳۷۶

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی مربی بهداشت و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

71 − 67 =