نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه اضطراب و نگرانی را در یادگیری درس در دانش آموزان کاهش دادم ؟
نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
در رابطه با نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی به روش نوین امکان پذیر نیست.
نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی بر چه اساسی انتخاب میشود؟
حال باید پرسید : مهمترین عاملی که نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟
به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .
اهداف نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی در ایران
به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.
تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.
هدف دیگر این سناریو نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.
بهترین نمونه های نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
حال اجرای یک نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.
گزارش نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز ميخواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانشآموختگان را به بازار كار بفرستند.
ما واقعاً ميخواهيم فرصتهاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانشآموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شدهاند براي فرزندان خود دنياي بهتري ميسازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه جانبه بارقهاي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تماموقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركتهاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار ميبريم، ميباشد.
نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی دانشجو معلمان
قبل از ارائه نمونه نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.
نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه اضطراب و نگرانی را در یادگیری درس در دانش آموزان کاهش دادم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۶ صفحه
نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه اضطراب و نگرانی را در یادگیری درس در دانش آموزان کاهش دادم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی
تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
دیباچه مطالب پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان
اهمیت موضوع
اتخاذ شیوه آموزشی مناسب به مثابه عاملی برونی می تواند به گونه ای مؤثر در شکل دهی رفتار ریاضی دانش آموزان و دانشجویان عمل نماید. از آنجایی که رفتار ریاضی رشد یابنده و پویا محصول تعامل و تقابل مؤثر عوامل برونی و درونی است ، بنابر این شیوه آموزشی مفاهیم ومهارت های ریاضی بدون توجه به عوامل درونی ، به ویژه تفاوت های فردی یادگیرنده ها امری غیر علمی است و طبعاً بهره وری مطلوب را در یادگیری ریاضیات به همراه نخواهد داشت .
در این میان بینش معلمان و مربیان ریاضی نسبت به حالات هیجانی و روحی شاگردان در خور اهمیت است تا با انتخاب روش مناسب آموزشی و فعالیت هاب کلاسی شایسته ، زمینه مشارکت بیشتر و مطلوبتر فراگیران خود را فراهم آورند. پس بدون تردید اقتدار علمی معلمان و شیوه آموزشی آنان در تدریس و هدایت فعالیت های ریاضی می تواند موجب تشدید اضطراب ریاضی درافراد و یا تنش زدایی آن بشود. کلوت در پژوهشی پی برد که تعامل و ارتباط معناداری بین اضطراب ریاضی و اتخاذ شیوه آموزشی وجود دارد ؛ به طوری که دانشجویان با سطح اضطراب بالای ریاضی از شیوه توصیفی در آموزش سود بیشتری می برند ، در حالی که دانشجویان با اضطراب پایین شیوه اکتشافی را مفید تر یافته اند.
درواقع افراد مضطرب، نیازمند آرامش بیشتر و تکیه بر مباحث خوب سازمان یافته و با طراحی شفاف تر برای یاد گیری ریاضی هستند. از این رو ، نگرش توصیفی به آموزش وتدریس با ساختارهای روشن، در محیطی با نشاط و آرام در کاهش اضطراب آنها سودمند است. برعکس ، همان طوری که قبلاً بحث شد غالب فراگیران با اضطراب اندک با برخورداری از اطمینان ریاضی بالاتر تمایل زیادتری به مناقشه های علمی و بحث و جدل با معلمان خود دارند ، در حالی که فراگیران فاقد اطمینان ریاضی از درگیر شدن با چنین کشمکش هایی که طبعاً اضطراب زا هستند بیزارند . بنابر این منطقی به نظر می رسد که شیوه آموزش اکتشافی ، که موجب ایجاد و بسط شرایط محیطی دلهره آور خواهد شد، برای فراگیرانی مناسب تر است که از اطمینان ریاضی بالاتر و در نتیجه اضطراب ریاضی کمتری برخورداند. ضمناً تشکیل گروه های کوچک کاری برای انجام فعالیت های ریاضی در میان فراگیران، میدان بحث و اظهار نظر را در بین آنان گشوده و با هدایت آگاهانه معلم ، گروه می تواند فرصت مناسبی را برای یادگیری های مشارکتی در میان هم کلاسی ها ایجاد کند و موجب رشد طرحواره های مفهومی و آمادگی های ذهنی افراد شود. در نتیجه دانش ریاضی یادگیرنده گان گسترده تر می شود .
بدین ترتیب در محیطی نسبتاً بی دغدغه شاید خود اتکایی و اطمینان ریاضی فراگیران افزایش یابد و درگروهی متجانس از افراد با اضطراب بالاتر این باور ایجاد شود که توانایی و قابلیت نسبی فهم ریاضی وکار ریاضی را دارند. دانش ، تجربه و هنر معلمی اقتضا می کند که با توجه به قابلیت ها و وضعیت روانی کلاس تلفیقی متعادل ومتناسب از شیوه های آموزشی شامل روش توصیفی ، اکتشافی ، کارگروهی و انجام پروژه های کوچک علمی در حوصله درس ، موجبات لذت بخشی رفتار ریاضی را فراهم می اورد. بدیهی است که لذت ناشی از مسرت بخش شدن کار ریاضی در کنترل و تخفیف اضطراب ریاضی به نحو قابل ملاحظه ای مؤثر است.
گرد آوری شواهد یک
سیف اللهی(۱۳۸۴) معتقد است، توصیف وضع موجود یا شواهد ۱، بخش مهمی از بیان مسأله است که به تبیین و توصیف وضع موجود از نظر محقق می پردازد که بیانگر وضع نامطلوبی است. بر این اساس، به منظور مشخص کردن مسأله ی ذکر شده، در اوایل سال تحصیلی جهت گردآوری دادهها، از شاخصهای کیفی و کمّی استفاده نمودم.
الف. شاخصهای کیفی وضع موجود
به منظور آگاهی بیشتر از میزان علاقهی دانشآموزان نسبت به درس ریاضی و همچنین میزان اضطراب آنها در این درس ، دفترچهای به نام ثبت فعالیتهای ریاضی تهیه نموده و هر ورق آن را به دانشآموزی اختصاص دادم و هنگامی که دانشآموزان فعالیتهای مختلف گروهی و فردی در کلاس انجام میدادند، با دقت، رفتار آنان را مشاهده نموده و یادداشت میکردم. بعد از دو ماه و چند روز:
با مشاهدهی فعالیتهای دانشآموزانم در زنگ ریاضی و بررسی یادداشتهای روزانه پژوهشی خود، چنین دریافتم:دانشآموزان برای شرکت در فعالیتهای گروهی مربوط به درس ریاضی از خود رغبتی نشان نمیدادند. در انجام تمرینهای ریاضی دقّت کافی را نداشتند. در انجام فعالیتهای عملکردی درس ریاضی، با دوستان خود همکاری نمی کردند.. به وسایل کمک آموزشی هنگام تدریس ریاضی توجه نداشتند.
با بررسی مراجعات مکرر بعضی از اولیای دانشآموزان به کلاسم، و گله مندی از فرزندشان در رابطه با درس ریاضی دریافتم:از نتایج آزمونهای درس یاد شده ناراضی بودند. نسبت به درس ریاضی ابراز بیعلاقهگی می کردند.انجام تکالیف ریاضی در منزل، با تأخیر و نارضایتی اولیا همراه بود. تکالیف ریاضی با کمک بزرگترهای خود انجام می شد.
با نظرسنجی از دانشآموزان در مورد میزان علاقهی آنها و همچنین میزان اضطراب آنها در این درس دریافتم: نسبت به یادگیری درس ریاضی نگرش مثبتی نداشتند. به نقل از چند تن از دانشآموزان زنگ ریاضی خسته کننده بود.
همچنین با بررسی نتایج حاصل از آزمون ریاضی دریافتم: آزمونهای عملکردی را با دقت انجام نمیدادند. علاقهای به انجام آزمونهای عملکردی نداشتند. نتایج آزمونهای عملکردی چندان رضایتبخش نبود.
با بررسی کارنامه پیشرفت تحصیلی سال گذشته آنها نیز دریافتم: ارزیابی درس ریاضی در کارنامه پیشرفت تحصیلی سال گذشته برخی از آنان چندان رضایت بخش نبود.
علاوه بر این، با بررسی پاسخ پرسشنامه ویژهی دبيران سال گذشته نیز یافتههای زیر به دست آمد: دبيران سال گذشته نیز از انجام فعالیتهای ریاضی برخی ازآنان رضایت چندانی نداشتند. در سال گذشته نیز بعضی از دانشآموزان نسبت به یادگیری مفاهیم درس ریاضی رغبتی از خود نشان نمیدادند. همچنین با بررسی پوشهکار سال قبل فراگیران هم مشخص شد که برخی از آنان تکالیف و فعالیتهای خود را با دقت انجام نداده بودند.
ب. شاخصهای کمّی وضع موجود
برای تعیین وضع موجود از اعداد و ارقام نیز استفاده شد که در این قسمت در قالب شاخصهای کمّی به شرح زیر ارائه میگردد: با استفاده از روش مشاهده ی متمرکز به بررسی نتایج آزمون درس ریاضی پرداختم. نتایج به دست آمده چنین بود: فقط۲ نفر از کل دانشآموزان، همه ی سؤالات آزمون ریاضی را، صحیح و کامل انجام داده بودند! ۳ نفر در حد بسیار خوب و ۴ نفر در حد خوب، پاسخ داده، ۱۳ نفر در حد متوسط و ۵ نفر ضعیف بودند. متأسفانه، بعد از ۳ ماه که از سال تحصیلی می گذشت و با توجه به تمرینات زیادی که در کلاس انجام می شد، این امر قابل قبول به نظر نمیرسید.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
کسب نتایج پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی
منابع مآخذ
۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.
۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علياكبر جعفري ـ علياضغر دانشفر.
۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.
۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.
۵ـ مقاله نقدي بر روشهاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.
۸ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.
۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟
۱۰ـ تبريزي، غلارضا، ناتواني در يادگيري رياضي دانشآموزان
۱۱ـ قديري، هراتي، آزمايشگاه رياضي.
برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید