اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم به تمرکز و دقت دانش آموزان و بخصوص عسل جانجان کمک شایانی نمایم؟

اقدام پژوهی تمرکز و دقت

در رابطه با اقدام پژوهی تمرکز و دقت چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی تمرکز و دقت به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی تمرکز و دقت به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی تمرکز و دقت بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی تمرکز و دقت براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی تمرکز و دقت مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی تمرکز و دقت در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی تمرکز و دقت این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی تمرکز و دقت قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی تمرکز و دقت به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی تمرکز و دقت، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی تمرکز و دقت

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی تمرکز و دقت می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی تمرکز و دقت می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی تمرکز و دقت

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی تمرکز و دقت دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی تمرکز و دقت دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم به تمرکز و دقت دانش آموزان و بخصوص عسل جانجان کمک شایانی نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۰ صفحه

اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم به تمرکز و دقت دانش آموزان و بخصوص عسل جانجان کمک شایانی نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان

ادبیات و پیشینه تحقیق

با توجه به اینکه کاملا مشخص شد مشکل اصلی عسل حواس پرتی و عدم تمرکز در کلاس درس هست،اطلاعات خود را در زمینه عوامل به وجود آورنده عدم تمرکز افزایش دادم تا بتوانم مشکل عسل را زودتر برطرف کنم.در این زمینه اقدام پژوهی هایی که با این موضوع بود بررسی کردم.

یکی از این تحقیق ها با عنوان چگونه توانستم تمرکز دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدرسه فرزانگان را در کلاس بالا ببرم. که آنها راه حل هایی را که برای حل این مشکل ارائه داده بودند عبارت بود از:توجه به تفاوتهای فردی، تشویق لفظی، مسئولیت دادن به شاگردان درونگرا،توجه به تغذیه دانش آموزان،استفاده از وسایل کمک آموزشی استفاده از نمایش و بازی استفاده از شعر و نقاشی،کنترل شلوغی کلاس ،ایجاد شرایط محیطی خوشایند،تغییر روش تدریس،توجه به وضعیت جسمانی دانش آموزان،عدم استفاده از وسایل فانتزی

تحقیق های موردی نیز در مورد عدم تمرکز دانش آموز بود ولی چون در مورد دانش آموزان خاص مثل بیش فعالی و… بود که چون شرایط دانش آموز متفاوت بود راهکارهای آنها نیز متناسب با آن دانش آموز بود.

اما در مورد دو تحقیق فوق که ارائه شد چون در مورد کل کلاس بود ضمن استفاده از تحقیقات همکاران راهکارها کمی متفاوت خواهد بود.چون ابتدا باید عواملی که باعث عدم تمرکز در عسل شده است خوب شناسایی شود سپس با توجه به علت به وجودآورنده راهکارهای لازم ارائه شود.

هدف پژوهش:شناخت عوامل به وجودآورنده عدم تمرکز-راههای افزایش دقت و تمرکز حواس

تعریف و تبیین واژه های کلیدی:

دقت:در لغت به معنای باریک شدن، خرد شدن،نرمی ، باریک بینی

دقت:در اصطلاح به معنای توجه غیر ارادی از طریق حواس پنجگانه،تمرکز کافی بر کاری جهت جایدهی آن در مغز

انواع دقت:بینایی(۷۵درصد)،شنوایی(۱۳درصد)،بویایی(۶درصد)،چشایی(۳درصد)،لامسه(۳درصد)

افرادی که دقت بالایی دارند معمولا حافظه بهتری دارند.

تمرکز:در لغت به معنای تراکم،فشردگی مجموعه، چکیده

تمرکز:در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری

بدون داشتن دقت و تمرکز حواس، یادگیری صورت نمی گیرد.زیرا مراحل یادگیری عبارتند از:۱-دقت (توجه)۲-ادراک:ثبت داده های حسی به طور معناداری در مغز۳-حافظه:توانایی به خاطر آوردن اطلاعات تازه آموخته شده

تمرکز حواس:یعنی عوامل حواس پرتی را به حداقل رساندن

شیوه های گردآوری اطلاعات

اسناد و مدارک
پرسشنامه
مشاهده
مصاحبه

مصاحبه با دانش آموز و خانواده اش و همکاران صورت گرفت.

مشاهده از رفتار دانش آموز در کلاس و تجربیات شخصی خودم در دوران تدریس بود.

پرسشنامه از دانش آموز در دو مرحله انجام شد

اسناد و مدارک ،اوراق امتحانی و نمرات ثبت شده ی دانش آموز بود.

تجزیه و تحلیل داده ها:

پس از مصاحبه با همکاران و مادر عسل و مشاهدات او در کلاس و مصاحبه با خودش و اسناد و مدارک موجود مشخص شد عسل در درس ریاضی ضعف دارد و دلیل آن هم عدم تمرکز او در کلاس درس است .بنابراین عواملی را که باعث حواس پرتی و عدم تمرکز می شوند شناسایی شد که عبارت بود از:

 عوامل موثربر حواس پرتی وعدم تمرکز
معلم
خانواده
کتاب
محیط
دانش آموز
روشها

به طور کلی علل بی دقتی و حواس پرتی را به دو دسته کلی تقسیم می کنند:

۱-حواس پرتی درونی و ذهنی :مانند مشغله های ذهنی دانش آموز

۲-بی دقتی و حواس پرتی بیرونی و محیطی:شامل محیط،خانواده،کتاب و موضوعات آن،معلم و روش تدریس معلم

حواس پرتی بیرونی آسانتر از حواس پرتی درونی برطرف می شود.

باید هر یک از این عوامل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا تشخیص دهیم هر کدام چگونه باعث حواس پرتی و عدم تمرکز می شود ،بعد از اینکه شناخت کافی صورت گرفت و عامل یا عوامل به وجودآورنده عدم تمرکز در عسل مشخص شد، بتوانیم راهکارهای مناسب ارائه دهیم.

محیط    :     گرمی و سردی هوای کلاس ،  صداهای ناهنجار         نور شدید و ضعیف

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان  اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان  اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان  اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان

کسب نتایج  پیرامون مقوله کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان  اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  کمک به تمرکز و دقت عسل جانجان اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان

منابع

۱-قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلمان پژوهنده، ۱۳۸۳

۲-قائمی، علی، زمینه تربیت ، ۱۳۶۵

۳-عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، ۱۳۶۳

۴-اصغری پور، حمید، کلیات ابتدایی و مشاوره ، ۱۳۸۳

۵-سایت تبیان

۶-سایت زلال

۷-سایت مرکز خدمات مشاوره ای صنعت نفت

۸-روزنامه شاپرک

برای دانلود اقدام پژوهی کلاس ششم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 5 = 2