اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم انگیزه دانش آموزان را با استفاده از پژوهش و فناوری بالا ببرم؟

اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان

در رابطه با اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی افزایش انگیزه دانش آموزان دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم انگیزه دانش آموزان را با استفاده از پژوهش و فناوری بالا ببرم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه

اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم انگیزه دانش آموزان را با استفاده از پژوهش و فناوری بالا ببرم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری

جمع آوری اطلاعات برای ارائه ی راه حل ها

۱-        مصاحبه:

ابتدا درمورد اهمیت تحقیق و پژوهش و همچنین در مورد اینکه چرا بعضی ها دوست ندارند در فعالیت های پژوهشی  شرکت کنند؟ و اینکه آیا دوست دارند بیشتر از کتاب استفاده نمایند و یا با اینترنت راحتترند؟ به نظر شان چه کار هایی باید انجام شود تا همه دانش آموزان در فعالیت های پژوهشی شرکت کنند؟ میزان همکاری اولیاء  با آن ها جهت انجام تفکر و پژوهش چگونه میباشد؟ سوالاتی از این قبیل از دانش آموزان پرسیده شد و دانش آموزان پاسخ های گوناگونی ارائه دادند که این پاسخ ها را به طور خلاصه یاد داشت کردم. وبا اساتید و مشاورین و همکاران محترم مصاحبه کرده و اطلاعاتی در این زمینه به دست آوردم.

۲-        برگزاری جلسه همکاران

جلسه ای با همکاران هم پایه برگزار کردیم و در مورد عدم علاقه ی بعضی از دانش آموزان به تحقیق و پژوهش با همکاران بحث و گفتگو کردیم آنها نیز متوجه این موضوع شده بودند و عقیده داشتند که تحقیق در این زمینه توسط یک نفر بدون همکاری معلمان هر کلاس نمی تواند در این امر مهم موفق شود و در پایان نتیجه گرفتیم که برای موفق شدن در این کار باید جلسه ای با اولیا ی دانش آموزان داشته باشیم و آگاهی های لازم را  در مورد چگونگی همکاری آنها با دانش آموزان و اهمیت تحقیق و پژوهش به آنها بدهیم.

۳-        مطالعه

مطالعه ی کتابها، مجلات و تحقیقاتی که در این زمینه کار شده بود،که عنوان بعضی از آنها در منابع و مأخذ ذکر شده است نیز، راه حل هایی یافت شد.

۴-        مشاهده

یکسری از اطلاعات را با مشاهده مکرری که در مورد طرز برخورد و رفتار دانش آموزان در بازدید از کلاس ها و کتابخانه داشتم به دست آوردم و از این طریق صحت نظر های ایشان در رابطه با پاسخ سوالات تأیید گردید.پس از بررسی اطلاعاتی که از طریق مصاحبه و مطالعه  و مشاهده و نظریه های همکاران سایر مدارس و معاونان و مشاوران امر به دست آمد اطلاعات حاصل از این فرایند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مواردی که باید در این زمینه تغییر و اصلاح یابد معین شد، خلاصه ی یافته های تجزیه وتحلیل به شرح زیر میباشد:

تجزیه و تحلیل داده ها

  • عدم فرهنگ سازی صحیح در زمینه تحقیق و پژوهش وتشکیل در بین دانش آموزان
  • عدم توجیه والدین برای تشویق و ترغیب دانش آموزان پژوهشگر
  • کمبود امکانات علمی و مالی برای دانش آموزان ارائه دهنده طرح
  • فقدان زمینه برای بروز خلاقیت های دانش آموزان و رشد وتوسعه بنیه علمی و پژوهشی آنان
  • کمبود یکسری ابزار آلات مورد نیاز آزمایشگاه ها و فقدان بعضی از کتاب های مرجع در كتابخانه برای انجام پژوهش های دانش آموزی
  • عدم امکان برقراری ارتباط پژوهشگران دانش آموز با سایر نهادها و موسسات علمی و پژوهشی وآموزشی
  • وقفه افتادن در تشكیل انجمن های علمی و پژوهشی دانش آموزی در مدرسه
  • عدم ارائه تجربه‌های مفید معلمان برای استفاده كلیه دانش آموزان
  • فراهم نبودن زمینه‌ ارتقای دانش‌ پژوهشی معلمان
  • عدم برگزاری مسابقات علمی – پژوهشی
  • فراهم نبودن زمینه های مشاركت دانش آموزان پژوهشگر در پژوهش های ملی و منطقه ای
  • جلب نظر معلمان به اهمیت تحقیق و پژوهش در فرآیند یاددهی یادگیری

انتخاب راه حل جديد به صورت موقت

امروزه در دنیا مدارس به عنوان بستر اصلی تفكر، تتبع و تفحص مسایل مبتلا به در جامعه شناخته شده اند. در صورتی که مدارس با رویکرد پژوهش- محور برنامه های درسی خود را تدوین کنند و آن ها را به اجرا در آورند.جامعه ای با سطح علمی بالا خواهیم داشت. برای تحقق اهداف طرح در رابطه با ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان به فعالیت های پژوهشی، راهکارهای زیر انتخاب گردید:‌

۱) فرهنگ سازی تحقیق و پژوهش وتشکیل کارگاه های آشنایی با روش تحقیق و پژوهش (تهیه پرو پوزال) ودر نهایت انتخاب رابط پژوهشی کلاس ها

۲) توجیه والدین برای تشویق و ترغیب دانش آموزان پژوهشگر و فراهم آوردن فضای پژوهشی برای آنان

۳) فراهم آوردن امکانات علمی و مالی برای دانش آموزان ارائه دهنده طرح

۴) برگزاری نمایشگاه دست ساخته ها، همایش های علمی دانش آموزی و ارتباط و تعامل بیشتر با گروه های آموزشی

۵) ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های دانش آموزان و رشد وتوسعه بنیه علمی و پژوهشی آنان

۶) فراهم نمودن امكان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی داخل وخارج كشور در سطح خودشان از طریق اینترنت

۷) ایجاد بانك اطلاعاتی مورد نیاز دانش آموزان

۸) تجهیزكارگاه ها وآزمایشگاه ها وكتابخانه  برای انجام پژوهش های دانش آموزی

۹) حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و نظارت و هدایت طرح های تحقیقاتی آنان

۱۰) ایجاد زمینه برقراری ارتباط پژوهشگران دانش آموز با سایر نهادها و موسسات علمی و پژوهشی وآموزشی

۱۱) تشكیل انجمن های علمی و پژوهشی دانش آموزی در مدرسه

۱۲) به كارگیری معلمان و اساتید مجرب برای آموزش و راهنمایی طرح های پژوهشی دانش آموزان

۱۳) اشاعه تجربه‌های پژوهش و نوآوری‌‌های معلمان در مدرسه و ایجاد انگیزه برای رشد و بالندگی

۱۴) مستندسازی تجربه‌های مفید معلمان برای استفاده كلیه دانش آموزان

۱۵) تقویت خودباوری در معلمان و كمك به رشد و شكوفایی استعدادهای بالقوه ی آنان در حل مسایل

۱۶) فراهم ساختن زمینه‌ ارتقای دانش‌ پژوهشی معلمان

۱۳) كاربست یافته ‌های پژوهشی معلمان و دانش آموزان

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان 

کسب نتایج  پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بالا بردن انگیزه دانش آموزان با استفاده از پژوهش و فناوری اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان

منابع و مآخذ

۱- استيگر، رالف سي (۱۳۷۰). راههاي تشويق به پژوهش، مترجم پروانه سپرده، تهران: دبيرخانهء هيأت امناء كتابخانه هاي عمومي كشور

۲- بابائي، نظامعلي (۱۳۸۳). چگونگي علاقمند كردن دانش آموزان به درس علوم اجتماعي ، آموزش و پرورش خدابنده، برنامه اقدام پژوهي .

۳- پاورز، ملوين و رابرت اس استارت (۱۳۶۹). راهنماي تمركز بهتر، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي.

۴- پولادي ، كمال (۱۳۸۷) . رويكردها و شيوه هاي ترويج خواندن، تهران : مؤسسهء فرهنگي و هنري پژوهشي تاريخ ادبيان كودكان.

۵- دلجو، شريعت (۱۳۸۷) . شيوه هاي يادگيري و پژوهش ، تهران: مؤسسهء فرهنگي و هنري سپهر سخن.

۶- ديل سالواك (۱۳۸۲) ـ شوق كتاب، ترجمه مرضيه هدايت، تهران : انتشارات نوربخش.

۷- روزنامهء ايران، شماره ۴۴۶۱٫

۸- سعادت آبادي نسب، محمّد جعفر، مختاري، حيدر (۱۳۷۷). ايجاد انگيزه پژوهش در كودكان و کودکان ، تهران : پژوهشنامهء ادبيات كودك و نوجوان.

۹- شعباني، زهرا (۱۳۸۰). روش هاي پژوهش و يادگيري، تهران : مؤسسهء آفتاب انديشه.

۱۰- شعاري نژاد (۱۳۷۹). ادبيات كودك و نوجوان ، تهران : انتشارات دبيزش.

۱۱- طوسي، بهرام (۱۳۷۱). مهارتهاي پژوهش ، مشهد : انتشارات ترانه.

۱۲- معتمدزاده، كاظم (۱۳۷۹) وسايل ارتباط جمعي ، تهران : نشر دانشگاهي ، چاپ سوّم.

۱۳- معروف زاده ، عبدالحميد (۱۳۸۸). بررّسي عوامل ترغيب كننده و بازدارنده ، پژوهش در ميان مراجعان كتابخانه هاي عمومي فصلنامه علمي ـ پژوهشي ، دوره ۱۶، شماره اوّل، بهار ۱۳۸۹٫

۱۴- علاقه بند، علي (۱۳۷۷). جامعه شناسي آموزش و پرورش ، تهران : نشر روان.

برای دانلود اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 5 = 4