اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول پیرامون مقوله چگونه می توانم میزان علاقه مندی شاگردانم را به درس ریاضی افزایش دهم؟

اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس

در رابطه با اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی افزایش علاقه به درس دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول پیرامون مقوله چگونه می توانم میزان علاقه مندی شاگردانم را به درس ریاضی افزایش دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول پیرامون مقوله چگونه می توانم میزان علاقه مندی شاگردانم را به درس ریاضی افزایش دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی

تجزیه وتحلیل وتفسیر داده های اولیه:

 بر اساس داده هایی که از سه روش مصاحبه،مشاهده و پرسشنامه کسب کردیم، این داده ها را این گونه تفسیر و به اطلاعات مفید و مورد نظر تبدیل نمودیم:

     اين مشكل يكي از مشكلات مشترك در همه كلاس ها مي باشد كه هم دانش آموزان ،هم  والدينشان و هم معلمان مشتاق  برطرف كردن اين مساله هستند. ما اقدام پژوهان متوجه شديم كه عامل مهمی که در بی توجهی و بی علاقگی شاگردان نسبت به درس ریاضی موثر است ،خشک و بی روح بودن و انتزاعی بودن درس ریاضی و همچنين نحوه تدريس معلم است که معلم باید با خلاقیت خود ،استفاده از  روشهای نوین و دانش آموز محور  و فعال نمودن آنها در کلاس و نیز خارج از کلاس و کاربردی کردن مسایل و تمرینات و همچنین تلفیق این درس با نقاشی،شعر ،اجرای نمایش و … این عامل مزاحم را برطرف ساخته و دانش آموزان را نسبت به این درس علاقه مند(تر) سازد.

انتخاب واجرای راه حل:

 راه حل های انتخابی به شرح زیر است:

۱- تنظیم طرح درس مدون ( شامل اهداف در سه حیطه و ارزش­یابی تشخیصی، تعیین روش تدریس، ارزش­یابی تکوینی و…)

۲- ارایه کارت امتیاز جهت ایجاد انگیزه و ایجاد لذت از انجام فعالیت های ریاضی ؛

۳- ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانش‌آموزان به منظور کاربرد مهارت ها و مفاهیم آموخته شده؛

 ۴-ارائه­ی فعالیت‌ها و تکالیف براساس تفاوت‌های فردی، نیازها و علایق دانش‌آموزان جهت پرورش ذهن خلاق و مبتکر، توانایی برآورد راه حل مسائل روزمره و آموزش ریاضی مورد نظر در رابطه با سایر دروس ؛ 

 ۵- انجام بازی‌های تمرینی هدفدار به منظور پرورش دقت و تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری فراگیران وایجاد نشاط در آن­ها؛ 

در گام بعدی سعی کردیم راهکارهای مطرح شده را به اجرا گذاشته که گزارشی از آن را ذیل آورده ایم:

۱-  تنظیم طرح درس :

 من این عمل مهم را ارائه نمودم، بعد با آگاهی و آمادگی کامل در کلاس حاضر می‌شدم. با استفاده از طرح یاد شده، روش تدریس متناسب با هدف و مفهوم مورد نظر، نکات مورد نظر در ارزشیابی تشخیصی و هم­چنین، نقطه­ی شروع تدریس را مشخص می‌نمودم. برای تدریس هر مفهوم، از روش خاصی استفاده می‌کردم مثلاً: برای معرفی مقایسه اعداد روش بارش فکری و داستان گویی را به کار می بردم.

 برای تدریس جمع و تفریق روی محور اعداد، از روش داستان گویی(خرگوش بازیگوش که می خواست، به مهمانی برود ولی وسط راه یادش آمد، هدیه ای که برای دوستش خریده بود، را در مغازه ی فروشنده جاگذاشته و حالا باید برگردد و هدیه را بیاورد و داستان های مشابه به این داستان، برای جمع و تفریق روی محور اعداد بیان می­کردیم.) یا برای تدریس مفهوم پول و ارزش آن، از روش ایفای نقش استفاده نمودم. در این قسمت به دو نمونه از روش‌های اجرا شده، اشاره می‌نمایم: استفاده از روش ایفای نقش توسط دانش‌آموزان برای تسهیل و تسریع یادگیری بعضی از مفاهیم ریاضی، از روش ایفای نقش استفاده می­نمودم. مثلاً: برای مفهوم پول و ارزش آن؛ نمایش فروشنده­ی مهربان به اجرا درآمد. بدین صورت که در مورد پول و ارزش آن توضیح کوتاهی ارائه داده، سپس از دانش‌آموزان خواستم هر چه در مورد پول و ارزش آن می‌دانند بگویند. در پایان جلسه از دانش­آموزان خواستم، اگر پول کشورهای دیگر را دارند به کلاس آورده و به دوستان خود نشان دهند. برای اجرای نمایش نیز، دو نفر داوطلب، به عنوان بازیگر انتخاب ­شدند و پس از مشورت کوتاهی با یکدیگر، نمایش خود را به اجرا درآوردند. به این صورت که، یکی از دانش آموزان نقش فروشنده و دیگری نقش خریدار را اجرا کردند. فروشنده، تعدادی گل سر و پاک کن و مداد با قیمت های مختلف روی میز چیده بود و خریدار با توجه به مقدار پولی که داشت، خرید می­کرد. بعد از تشویق توسط دوستان­شان، داوطلبین دیگری انتخاب می شدند. علاوه بر اجرای نمایش، جهت یادگیری بعضی از مفاهیم مانند، مفهوم پول و ارزش آن، جمع و تفریق روی محور اعداد و چند مورد دیگر. هنگام اجرای نمایش و پانتومیم، در صورت نیاز، آن ها را راهنمایی می­کردم. در ابتدای اجرای این راه‌کار، دانش­آموزان، هنگام خرید دچار مشکل می­شدند، ولی مدتی بعد از آن، مشاهده می­کردم، راحت­تر از قبل خرید می­کنند.   

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش علاقه شاگردانم به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول 

منابع ومآخذ:

۱-شعبانی،حسن،مهارتهای آموزش و پرورش،تهران،انتشارات سمت،۱۳۸۸

۲-ممبینی،محمد تقی،آموزش ریاضیات قبل از دبستان،تهران،انتشارات آستان قدس،۱۳۸۰

۳-ابراهیمی زرندی،محمد علی،راهکارهای افزایش علاقه به ریاضی(اقدام پژوهی)،۱۳۸۱

۴-اشتری،ابوالفضل،راهی برای پرورش خلاقیت،مجله رشد و تکنولوژی ص۲۳،مهر ۱۳۸۶

۵-مجله رشد آموزش ریاضی شماره ۷۵-ص۱۵

 ۶-کریمی دستگردی، علی،آموزش ابتدایی در شکل گیری مفاهیم ریاضی،۱۳۸۸

 ۷-فضلی­خانی، منوچهر،راهنمای عملی روش­های فعال و اکتشافی در آموزش، تهران، ۱۳۸۶

۸-صفوی، امان الله،آموزش ریاضی به کودکان دبستانی با روش کشورهای پیشرفته، تهران، انتشارات رشد،۱۳۸۹

۹-نوری، زهرا، چگونه نوانستم ضعف ریاضی دانش آموزان کلاس سوم را در رابطه با آموزش حل مسأله و فرم برطرف کنم و راهکارهای ترغیب دانش آموزان در درس ریاضی را بیابم(اقدام پژوهي)،۱۳۸۷

برای دانلود اقدام پژوهی معلم دبستان پایه اول و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

68 − = 58