اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی پیرامون مقوله چگونه می توانم انضباط دانش آموزان دختر دوم متوسطه را در هنگام تدریس درس بهبود بخشم؟

اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

در رابطه با اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی پیرامون مقوله چگونه می توانم انضباط دانش آموزان دختر دوم متوسطه را در هنگام تدریس درس بهبود بخشم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۴ صفحه

اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی پیرامون مقوله چگونه می توانم انضباط دانش آموزان دختر دوم متوسطه را در هنگام تدریس درس بهبود بخشم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس

ارائه راه حل  های پیشنهادی وبررسی راه حل ها (شواهد ۲ )

نظر به همفکري ها و بررسي هايي که در مراحل پيش داشتم راه حل هايي به منظور افزايش روحيه انضباط در دانش آموزان کلاس دوم  به عنوان راه حل موقت در نظر گرفتم.

۱-تاکيد بر وقت شناسي معلم از اين جهت که الگوي عملي خوبي براي دانش آموزان است. اگر چه نظم و انضباط تنها به موقع آمدن ورفتن نيست اما اين خود جزء کلي انضباط محسوب   مي گردد و در واقع نظم شامل همه امور زندگي و برنامه هاي انساني است و روحيه نظم را در خود بوجود آورند چرا که اگر اين حقيقت جزء خصلت هاي آدمي نبود دگر دوري و نزدیکي براي او مفهومي نخواهد داشت و در صورت خلاف اگر منزلش به ديوار محل کارش و يا اداره اش چسبيده باشد باز با تاخير ورود در محل کارش حاضر خواهد شد و اين خود يک عيب بزرگ است و شخصيت آدم را به خطر مي اندازد و کمالاتش ناديده گرفته مي شود(مجيد رشيد پور ـ  ۱۳۸۱ ـ صفحه ۱۴۷).

۲-صحبت با والدين دانش اموزان به منظور تبادل نظر در زمينه‌ي آموزش و تقويت روحيه‌ي نظم و مسئوليت پذيري فرزندان به منظور افزايش روحيه نظم در دانش آموزان . خانوده ها بنا بر فرهنگ و ذوق و سليقه وبا توجه به اينکه سخت گير باشند يا سهل انگار و يا آگاه به مسائل تعليم و تربيت مي توانند آثار تربيتي مثبت ويا منفي بر جاي بگذارند.

۳- حقوق افراد در کلاس مشخص شده و همواره از اين حقوق دفاع شود و بدين منظور قوانيني بر اساس حقوق دانش اموزان در کلاس با کمک خود آنها تعيين شود. و نصب اين قوانين در کلاس تا در مواقع لزوم در دسترس باشد و بتوان به آن رجوع کرد. در يک فضاي آموزشي مواردي وجود دارد که چانه زدن بر نمي دارد و بايد بي کم و کاست اجرا شود و منعکس کننده نيازهاي اوليه دانش آموز است اين موارد همان حقوق افراد مي باشد که به ما کمک مي کند در برابر رفتار هاي نامناسب واکنش هاي منطقي نشان بدهيم و مدام مجبور نباشيم اين جواب نيش دار را به دانش آموز بدهيم که : چون من مي گم! و رعايت اين حقوق باعث مي شود براي آموزش رفتارهاي مناسب به دانش آموز چهار چوب مشخص در اختيار داشته باشيم همچنين براي حمايت از حقوق دانش آموزان (امنيت ، يادگيري و برخورد عادلانه با آن ها ) و برهمين اساس نکته مهم روشن کردن ارتباط بين حقوق و قوانين براي دانش اموزان است و در اين صورت قوانين از نظر بچه ها عادلانه و پيروي کردن از آن آسان تر خواهد بود.( جوان امروز ۴ قانون برقراري انضباط در کلاس شماره ۳۵۱۹  – مهر ۱۳۸۸ ص ۲۸)

۴-در کلاس به دانش آموزان فرصت داده شود آزادانه بين رفتار مناسب و نامناسب اجتماعي هر کدام را بخواهند انتخاب کنند تا ميزان مسئوليت پذيري آنان بالا رود و دانش آموز نتيجه هر کدام از انتخاب هايش را ببيند . اگر دانش آموز آزاد باشد بين رفتار مناسب و نامناسب اجتماعي هر کدام را بخواهند انتخاب کند استقلال شخصيت پيدا مي کند ، ميزان مسئوليت پذيري او را بالا مي برد ، خود را ارزشمند احساس مي کند (هريس کلمز ۱۳۷۵ ص ۲۷)

۵-تاکيد و تمرکز معلم بر کارش به عنوان يکي از آشکار ترين متغير هاي موثر بر فرآيند ياددهي و يادگيري در کلاس اين راه حل شامل تمام کارهايي مي شود که معلم از شروع تا خاتمه کلاس بايد به آن توجه کامل داشته باشد . تحقيقات نشان داده اند فعاليت هايي كه به عنوان مقدمه يادگيري شناخته مي شوند تاثيرات غير قابل انكار را روي نتيجه يادگيري نيز مي گذارند و شخصي از جريانات آموزشي بهتر از ديگر جريانات به ترقي و پيشرفت يادگيري كمك مي كند . شروع خوب در جريانات آموزشي يك نمونه از اين جريان است.۰( سي ام فلينگ ـ ۱۳۷۳ـ ص ۱۱۹)

۶-بکارگيري روش هاي نوين ياددهي و يادگيري به منظور تنوع روشهاي تدريس و ايجاد علاقه و فعال نمودن و مشغول نگهداشتن دانش آموزان وداشتن آمادگي قبلي به طوری که مواد و وسايل آموزشي و نوع پرسش ها و فعاليت ها را از قبل آماده كنم اين نكته بسيار مهم است كه وسايل و ابزاري كه به كار مي بريم بشناسيم هيچ عاملي بيشتر از  اين دانش آموز را از معلم روگردان نمي كند كه دريابد معلم بر كارش مسلط نيست و در صورتي كه اطلاعات ناقص يا نادرست داده شود از آن به بعد هرچه بگوييم ترديد خواهد كرد و همين ممكن است دست آويزي شود براي شيطنت  و به هم ريختن نظم كلاس .

۷- براي هريك از دانش آموزان وظيفه اي مشخص كنم  . آگاه باشيم كه برخي ها آنقدر وظايفشان را با بي كفايتي انجام مي دهند تا به اين سعادت دست يابند كه ديگران آن ها را كودن بدانند و از انجام برخي وظايف معاف كنند و به اين صورت در كلاس احساس آسودگي خاطر كنند. برخي ممكن است آنقدر كند كارشان را انجام دهند تا معلم آن كار را از آنان گرفته و خود انجام دهد . برخي وانمود مي كنند سخت در تلاشند  مي گويند ببيند چقدر زحمت كشيدم در حاليكه واقعاً كاري انجام نمي دهند. برخي هم كار را به نحوي ناقص انجام مي دهند ، تظاهر مي كنند موافق انجام فعاليت مورد نظر هستند و با وجود انجام قسمت اعظم كار واقعاً آن را به پايان نمي رسانند و ممكن است ما يا خود آن را تكميل كنيم و يا به ديگري واگذاركنيم . ويا فراموشي، كه نكته اي اساسي در آموزش مسئوليت پذيري است و بايد تمهيداتي به كار بريم تا از فراموشي بچه ها كاسته شود.       ( هريس كلمز-۱۳۷۵ ـ ص ۴۶) به هر حال بچه ها زيركانه سياستهاي مختلفي  به كار مي برند تا از زير بار مسئوليت شانه خالي كنند كه يك معلم هوشيار بايد مراقب اين موقعيت ها باشد و بداند چه مي كند.                              

۸-تشویق  دانش آموزان منضبط و پرهيز از تنبيه و توهين  و تحقير دانش آموزان بي قيد و گذشت و بخشش در مورد اشتباهات آنها به طوري كه لوس نشوند (كل كلاس را براي بد رفتاري يك يا چند نفر تنبيه نكنيم )

هيچ موجودي به اندازه  انسان ظريف نيست اين موجود لطيف راه هاي نفوذ پذيري دارد اگر از راهش وارد شديم به تسخير در آمده ، عاليترين تجليات فكري و هنري و ذوقي و معنوي را از خود بروز خواهد داد، حماسه ها خواهد آفريد . شايد عاليترين ابتكارات انساني مرهون تشويق و ترغيب ها بوده است.

اگر همه از بيراهه وارد شويم مقاومت كرده تسليم نخواهد شد ، همه استعدادهايش به هرز خواهد رفت . بنابراين بر عهده ماست كه چگونه رفتاري انتخاب كنيم تا همه نيروها و استعدادهاي دروني دانش آموزان بسيج گردد و برخي از معلمان و مربيان بر اثر خامي و بي تجربگي راه خشن و تندي را انتخاب كرده و به جاي شكوفايي ، همه نيروهاي دروني را به باد مي دهند.( مجيد رشيد پور ـ۱۳۸۱ ،‌ص ۱۲۴)

۹- تغيير چيدمان صندلي هاي كلاس و استفاده از كارهاي گروهي همچنين برگزاري برخي از جلسات در حياط مدرسه  مي تواند دلزدگي از كلاس را كاهش داده و نظم كلاس را افزايش دهد.

همچنين با بهره گيري از وسايل كمك آموزشي امكان تدريس علمي براي هر درس فراهم مي شود و دانش آموزان مي توانند نو آوري هاي خود را در مدرسه و جامعه به منصه‌ي ظهور برسانند.( لاله جانمردي – نقش آزمايشگاه مدارس در رشد خلاقيت دانش آموزان – بهمن ۱۳۸۸- ص ۳۶)

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بهبود دادن انضباط دانش آموزان دختر در هنگام تدریس درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

منابع

۱- اکبری ، ابوالقاسم .(  ۱۳۸۱ ). مشکلات نوجوانان و جوانان. تهران : چاپ دوم نشر ساوالان.fa.wikipedia.com.

۲-   احدي ، حسن و محسنی ، نیک چهر .(۱۳۷۳). روانشناسی رشد

۳- شعاري نژاد، علي اكبر.(۱۳۶۲). روانشناسي يادگيري . تهران: انتشارات توس

۵- شفيع آبادي، عبداله.(۱۳۷۴).راهنمايي ومشاوره كودك. تهران: انتشارات سمت.

۶-  قاسمي پويا، اقبال. (۱۳۸۱). راهنماي عملي پژوهش در عمل. تهران: چاپ افست.

۷-  كريمي، يوسف.(۱۳۷۹). روانشناسي  اجتماعي . تهران: نشر ارسباران.

۸- مير كمالي.سيد محمد.(۱۳۷۹). روابط انساني در آموزشگاه. تهران: یسطرون.

۹-  ميلاني فر، بهروز.(۱۳۷۰). روانشناسي كودكان ونوجوانان استثتايي.  تهران: قوس.

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 41 = 49