اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم نگرش نادرست دانش آموزان دبیرستان دخترانه ….را نسبت به فرهنگ مد گرایی تغییر دهم؟

اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان

در رابطه با اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی دبیرستان دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم نگرش نادرست دانش آموزان دبیرستان دخترانه ….را نسبت به فرهنگ مد گرایی تغییر دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۶ صفحه

اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم نگرش نادرست دانش آموزان دبیرستان دخترانه ….را نسبت به فرهنگ مد گرایی تغییر دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی

انتخاب راه جدید به طور موقت: 

بدیهی است که شکوفایی یک رویکرد جدید در مدرسه، مستلزم اندکی تمرین و بردباری است. اما از آنجایی که راهبردهای آموزشی اثر بخش بریافته های علمی و تجربه های عملی و مکتب رفتارگرایی و شناختی متکی هستند، می توان از آن به عنوان رویکردی مناسب و اطمینان بخش در آموزش مفاهیم استفاده کرد. چه بسا، بسیاری از ما در مدرسه همیشه به دنبال راهی نو برای تغییر روش های خود هستیم. اما آیا هیچ وقت سعی کرده ایم این تغییر را در خودمان ایجاد کنیم و آن را در جهت بهبود وضعیت مدرسه استفاده کنیم؟ بعد از اینکه دلایل به وجود آورنده را تجزیه و تحلیل کردم، سعی کردم تا تعدادی از راه حل های مورد نظرم را در کلاس درس اجرا کنم. سعی کردم راه حل های خود را بیشتر حول محیط آموزشگاه و کلاس درس و تکیه بر آموزه های دینی و مذهبی قرار دهم تا نتایج بهتری را به دست آورده و کمتر به خطا بروم. البته در انتخاب راه حل باید از مدیر آموزشگاه و دیگر همکاران نیز کمک می گرفتم تا من را در اجرای صحیح راه حلها یاری دهند. مدیرآموزشگاه در مورد تشویقها و تنبیهات به موقع و به جا و همچنین کمک به برگزاری جلسات مکرر با والدین دانش آموزان در مورد رفع مسائلی که مربوط به محیط خانوادگی بچه ها بود به من قول مساعدت و همکاری دادند. حالا من می توانستم با صبر و حوصله بیشتر به انتخاب راه حل برای بقیه مشکلات بپردازم. راه حل های پیشنهادی خود را با دیگر همکاران در مدرسه وسرگروهای دروس در گروه های آموزشی منطقه در میان گذاشتم و در مورد آن با ایشان نظرخواهی کردم و خوشبختانه همگی نظر مساعد خود را اعلام کردند.

اجراي راه حل ها:

ارائه ديدگاهي مثبت از حجاب متاثر از نظرات مراجع تقليد ، خاصه حضرت امام(ره) و شهيد  والا مقام آيت الله مطهري اين فعاليت در قالب مسابقات كتابخواني ، مطالعه و تحقيق با عنوان پوشش برتر ارائه گرديد تا تواند آگاهي و دانسته هاي دانش آموزان را تحت تاثير قرار داده و ارتقا  دهد . درجلسات پرسش و پاسخ كه در مدارس برگزار مي گرديد ، فلسفه حجاب ، دلايل مد گرائي و چگونگي ايجاد مد ، اهميت مد ، فلسفه پوشش وچگونگي پوشش توضيح داده مي شد و شبهات دانش آموزان مورد توجه و اصلاح قرار مي گرفت و به سئوالات آنان در محيطي عاطفي و صميمي پاسخ داده مي شد . در جلسات آموزشي و توجيهي مديران و مربيان پرورشي به توجه در ارائه الگو ها، نحوة برخورد و تبيين مسائل بدون هر گونه برخورد منفي و زننده تذكر داده مي شد و از آنان بعنوان ياوران اين طرح درخواست ساعدت ميگرديد.در برخوردهاي فردي نيز ، صاحبان پوشش نامناسب در محيطي امن و صميمي به چرائي رفتار و تاثيرات نامناسب پوشش ناقص خود ، واقف مي شدند و براي گسترش اين فرهنگ به مدد ما مي آمدند . البته اين تذكرات و توجيهات با برنامه ريزي قبلي و پس از ايجاد صميميت و تعاملات عاطفي صورت مي گرفت.

دیگر راهکار های بکار گرفته شده در این باره عبارت بودن از :

جان واتسون (۱۹۲۰) می گوید:«یک دوجین نوزاد سالم و شرایط خاصی که مورد نظر من است، به من بدهید تا آنها را بزرگ کنم. من تضمین می دهم که هر کدام را به طور اتفاقی انتخاب و برای تخصص خاصی مانند پزشکی، وکالت، هنرمندی، بازاریابی و حتی دزدی و گدایی، تربیت کنم با صرف نظر از استعداد، تمایل، توانایی ، شغل دلخواه  و آمادگی فردی آن فرد». این جملات به روشنی نشان میدهد که آن ها انسان را قابل تبدیل به هرآن چه آموزش گران بخواهند، می دانند. این خواسته ، بدون هر گونه بستگی به خواسته فرد، از راه مدیریت محرک و پاسخ ها برای فرد قابل حصول است. انسان چون جعبه سیاهی است که معلم باید جریان آموزش را برای او طراحی و اجرا کند. پس مربي باید به مباحث و کاری که می خواهد انجام دهد تسلط کامل داشته باشد.

۱-الگو قرار دادن رفتار های خودم و دانش آموزان خوب آموزشگاه:

در پرورش و شکوفایی استعدادهای انسان ها، عوامل متعددی دخالت دارند، مانند والدین، مربیان و معلمان ، برنامه های آموزشی و تربیتی و روش ها و الگوها، الگو و نمونه که در تعبیر تربیت دینی ما و در قرآن کریم از آن به نام اسوه یاد شده است تاثیر بسزایی در ساختار و شکل گیری شخصیت افراد و رشد و شکوفایی توانایی های بالقوه آنها دارد. همان گونه که هنرمند برای طرح و خلق اثر هنری به الگو و نمونه مشخصی نیاز دارد. انسان نیز برای شکل دادن به شخصیت خویش، به الگو احتیاج دارد تا ساختمان اخلاقی، فکری و شخصیتی خویش را مطابق آن بسازد. البته نیاز به اسوه و الگو همگانی است، ولی بین دانش آموزان این نیاز بیشتر و مهم تر است، چون آنها بیشتر از دیگران به الگوها می اندیشند و به کمال و ترقی بیشتر علاقه مندند. تعابیر قرآنی نیز تصریح بر این دارد که انسان برای کمال خویش باید سراغ«اسوه  و نمونه های برتر» برود. در این دوره گرایش غالب دانش آموزان به صمیمیت، شجاعت، زیبایی، ایمان، سواد و دانش، هنر و استقلال فردی است. لذا در هر کس این صفات را به صورت بارز و مشخص تر ببینند به او علاقه مندی نشان می دهند.  این نکته را نیز باید یادآور شد که الگو نباید شخصیتی خیالی و توهمی باشد که نتوان به او رسید، بلکه الگوهای مناسب بسان قله های بلند و رفیع هستند که روح را برای صعود و اوج گیری فرا می خوانند و نیروهای آشکار  و پنهان دانش آموزان را برای دست یابی به آن متمرکز می کنند.  من نیز اولین قدم در اجرای طرح را ایجاد صمیمت و نزدیکی با دانش آموزانم و الگو قرار دادن رفتارهای خودم برای ایشان قرار دادم. من سعی کردم تا در رفتارهای خودم، صبوری، سعه صدر، غم خواری در تربیت ایشان، نرمی در سخن، پایبندی به گفتار خویش، حسن خلق و رعایت ادب و احترام و … را رعایت کنم و آنها را از این نکته مطمئن سازم که من به حرفهایی که می زنم کاملاً اعتقاد دارم. از طرفی با ایشان رابطه ای دوستانه و صمیمی ایجاد کردم. همیشه چند دقیقه ای از وقت کلاس را با آنها صحبت می کردم، خاطراتی از زمان تحصیل و کودکی و نوجوانی خودم تعریف کرده و یا با بیان یک داستان کوتاه اخلاقی برای ایشان انگیزه ابراز وجود ایجاد می کردم. به آنها کاملاً فهمانده بودم که من هم یکی مثل شما هستم و از نیازها و مشکلات شما کاملاً آگاهی دارم و قصدم فقط کمک به شماست تا در آینده نه چندان دور رفتارهای شما مایه سربلندی من، خودتان و خانواده هایتان باشد و بتوانید مادران آگاهی برای فردا، باشیدیکی دو نفر از دانش آموزان کلاس خودشان و آموزشگاه را مثال زدم که رفتارهای بسیار خوب و شایسته ای داشتند از بچه ها خواستم تا رفتارهای ایشان را برای خود الگو قرار دهند و از رفتارهای خوب آنها البته با بهره گیری از نیروی فکر و اندیشه خودشان در جهت تغییر رفتارهای خود ،بهره بگیرند. البته چون دختران در این سن دارای حس حسادتی قوی هستند و این امکان وجود داشت که این حس در آنها رخنه کند و علاوه بر آن ، آن دانش آموز هم احساس برتری کاذبی را در خود ایجاد کند. این عمل را به صورت یک مسابقه در کلاس اجرا کردم و بعد از گروه بندی ایشان گفتم هر گروهی که بتواند در انجام کارهای خوب و رعایت ادب و انجام رفتارهای شایسته از بقیه گروهها پیشی بگیرد و تعداد امتیازهای مثبت خود را افزایش دهد، به عنوان گروه برتر انتخاب و معرفی خواهد شد و در نهایت مورد تشویق قرار خواهد گرفت.

۲-    استفاده از آموزه های دینی و مراجعه به آیات ، احادیث و روایات : امام صادق (ع) فرموده اند: «من قرا القرآن و هو شباب مومن اختلط القرآن بلحمد و دمه » آن وجود شریف به خوبی تبیین می فرماید: که اگر آموزه های دینی و قرآنی در جوانی در ذات و گوهر وجودی نوجوان قرار گیرد، آن گونه نهادینه و تثبیت می شود که در گوشت و خون جوان آمیخته می گردد، آمیختگی که به دنبال آن ثبات در دین و پایداری در ایمان را به دنبال دارد. بنابراین اگر ما حساسیت این مقطع سنی را درک کنیم، از این فرصت به عنوان یک فرصت طلایی در بهره گیری از آن همت ویژه ای را به کار خواهیم بست . تقریباً ۱۲ سال از زندگی یک فرد ایرانی در محیط مدرسه سپری می شود. یعنی با شاخص متوسط عمر یک ایرانی (۶۵ سال) یعنی ۱۸% عمر مفید. نگاهی کوتاه به فرایندهای آموزشی در موضوع آموزه های دینی در مدارس و شیوه های انتقال آن نشان می دهد که ما، در این مبحث کمترین توجه را به مدارس داشته ایم و اگر اقداماتی انجام داده ایم ، کافی و پاسخگو و انسان ساز نبوده است متاسفانه مسئله ای که نمود آن کاملاً در کلاس من مشخص و چشمگیر بود عدم وجود اعتقادات دینی و تربیتی کافی در این سن بود. مسائل ارزشی مثل رعایت واجبات دینی خشکیده و به آن کم توجهی شده بود. وجود شبکه های ماهواره ای در بیشتر خانه ها حتی باعث فراموشی بسیاری از مناسبت ها شده بود. همیشه سعی می کردم در خواندن نماز پیش قدم باشم تا بچه ها به دیدن من و بقیه همکاران انگیزه ای برای خواندن نماز داشته باشند. باور کنید معنویت آن نمازخانه کوچک از یک مسجد هم بیشتر می شد وقتی بچه ها با علاقه برای شرکت در نماز حاضر می شدند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  تغییر نگرش نادرست دانش آموزان نسبت به مدگرایی اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

منابع

– انبارکی ، میترا ، جوانان و مد در ایران ( ۱۳۸۹ )، مجله اینترنی فصل نو،( ۱۳۸۹ ) ، سال پنجم، شماره ۵۴ ، ص ۱۶

– باقری نژاد ، مرتضی ( ۱۳۸۰ ) بررسي جامعه شناختي مدگرايي دانش آموزان پايه هاي دوم و سوم دبيرستانهاي پسرانه شهر كرمان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،سال ۱۳۸۰ ، دانشگاه شهید با هنر کرمان

– حسینی شاهرودی ، سید مرتضی (۱۳۹۰ ) ،ابعاد دین

– حیدری ، محمدرضا ( ۱۳۷۶ ) پژوهشي در پديده مدگرايي جوانان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، سال ۱۳۷۶ ، دانشگاه فردوسي مشهد

– خسروی زاده، ادریس( ۱۳۸۷ )، بررسی جامعه شناختی مدگرایی .

– سراج زاده سید حسین ( ۱۳۸۷ )، بررسی رابطه دینداری با احساس آنومی و کجروی در میان نمونه ای از دانشجویان، مجله مسائل اجتماعی ایران، سال ۱۶ ، شماره  ۶۳ ، ص ۶۳

– سیف ، علی اکبر ( ۱۳۷۸ )، روشهای اندازه گیری و ارزشیابی، تهران، چاپ نیل

– شایان مهر، علیرضا ( ۱۳۷۷ )، دایرة المعارف تطبیقی علوم اجتماعی، جلد اول، تهران، نشر کیهان،

– شجاعی زند، علیرضا ( ۱۳۸۴ ) ، مدلی برای سنجش دینداری در ایران ، مجله جامعه شناسی ایران ، دوره ی ششم ، شماره ی ۱

– شکوهی ، مسعود( ۱۳۸۸ )، حقیقت مد و مدگرایی، مجله اینترنی فصل نو، سال ۱۳۸۸ ، سال پنجم ، شماره ۵۴ ، ص ۱۶-۵۴

– رفیع پور، فرامرز( ۱۳۷۲ )، کند و کاوها و پنداشت ها ، تهران، شرکت سهامی انتشارات  

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

5 + 4 =