اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان کلاس را به حفظ جزء سی ام قرآن علاقه مند نمایم ؟

اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی

در رابطه با اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی حفظ جزء سی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان کلاس را به حفظ جزء سی ام قرآن علاقه مند نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان کلاس را به حفظ جزء سی ام قرآن علاقه مند نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن

انتخاب راه حل جديد به صورت موقت

میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل می شود ، بستگی به قدرت و توان اثربخشی (Effectiveness ) راه حل ها دارد و نتیجه بخشی راه حل ها نیز، بستگی به جوانب لازم برای تدارک یک برنامه منظم و صحیح در اجرای اقدام پژوهی دارد. و این امر، مرهون دقت ، درایت ، مهارت و هوشمندی اقدام پژوه می باشد.(سیف اللهی ، ۱۳۸۴ : ۱۳۲) حال که انتخاب چند راه حل از میان روش های پیشنهادی گوناگون ، نیازمند دقت و درایت خاص می باشد. از این رو ، با دقتی خاص از میان راه حل های پیشنهادی ، برخی از آنان را انتخاب نمودم که عبارتند از :

  • ایجاد انگیزه در دانش آموزان بوسیله تشویق های پی در پی و دادن کادو و جایزه بعد حفظ هر سوره
  • ایجاد تمرکز حواس و عدم پرش افکار بوسیله راهکار های آرامش بخش دانش آموز محور و ایجاد فضای آرام
  • تشویق دانش آموزان به دائم الوضو بودن در زمان حفظ قرآن
  • ایجاد برنامه ریزی مناسب برای دانش آموزان با توجه به میزان توانایی و آمادگی آنان
  • گروه بندی دانش آموزان به طوری که حداقل ۲ نفر با یکدیگر در طول هفته با برنامه دقیق، آیاتی را که برای حفظ و مرور مشخص شده، بخوانند
  • قرآنی با رسم‌الخط خوانا و چاپ مرغوب را تهیه کرده، نموده و نسخه های مختلفش را در اختیار دانش آموزان قرار دادم.
  • جلسات حفظ قرآن را در ساعات مختلفی با کمک مدیر در آموزشگاه پربار ساختم.
  • همین طور حفظ بر اساس معانی را محور قرار دادم و بدین منظور، از قصص قرآن حفظ را شروع کردم.

اجراي راه حل جديد

دراین مرحله، برای کسب اعتبار و اطمینان ( Confidence ) بیشتر در خصوص اجرای راه حل های انتخابی، با مدیر محترم ، معاونین و دیگر همکارانم درآموزشگاه و هم چنین تنی چند از اساتید مجرب مکتب القرآن و حتی برخی از اولیای دانش‌آموزان نیز با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسش نامه مشورت و تبادل نظر نموده است.

در مجموع معیارهای اجراي راه حل به شرح زیر بوده است :

* قابل اجرا بودن راه حل‌های انتخابی. * انگیزشی بودن روش ها. * ابتکاری بودن بعضی از راه حل‌های انتخابی. * پیش بینی اثر بخش بودن روش های انتخابی در ترغیب دانش‌آموزان مدرسه به درس قرآن. * متناسب بودن راه حل ها با دوره ی سنی دانش‌آموزان مورد نظر. به لطف الهی ، راه حل های انتخابی به میزان بالایی مورد تایید و تحسین اساتید فن و همکاران گرامی و حتی برخی از اولیای ارجمند قرار گرفت. بنابراین ، با اطمینان بیش تری توانستم راه حل های انتخابی را به مرحله اجرا در آورم. اجرای راه حل ها در واقع اجرای راه حل ها ، مهم ترین بخش یک اقدام پژوهی می باشد. همه ی تلاش ها و زحمات اقدام پژوه بستگی به اجرای یک یا چند راه حل مؤثر دارد. اگر روش های مناسبی برای حل مسأله ، ابداع و ایجاد نشود ، اقدام پژوهی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید… وجه تمایز اصلی این نوع از تحقیق با سایر انواع تحقیقات ، در اجرای راه حل ها به منظور ایجاد تغییردر وضع موجود است.(سیف اللهی ، ۱۳۸۴ : ۱۴۴) حال که اجرای راه حل ها در این نوع از تحقیق ، نیازمند توجه بسیار است ، بر آن شدم تا با دقت نظر فراوان ، تک تک راه حل ها را به اجرا درآورم.

گرد آوري شواهد دو

  1. دانش‌آموزان در ساعات قرآن ، با هم صحبت نمی کردند و بی مورد برای بیرون رفتن از کلاس اجازه نمی گرفتند.

۲٫آیه های قرآن را در هنگام استفاده از نوار به صورت منظم ، هم خوانی می کردند.

  1. دانش‌آموزان در ساعات قرآنی ، غیبت های بی مورد ویا غیر موجه نداشتند.

۴٫تمایل به گوش دادن عبارت ها ، پیام ها و مفاهیم ساده قرآنی در دانش آموزان ايجاد شده بود.

۵٫به خواندن و حفظ سوره های کوتاه قرآن علاقه نشان می دادند.

  1. مهمترین بخش این اقدام پژوهی این بود که اکثرا موفق به حفظ جزء سی ام قرآن کریم شده بودند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

کسب نتایج  پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جز سی ام قرآن اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

فهرست منابع و مآخذ

  1. قرآن مجید.
  2. احمدی، سید مهدی(۱۳۸۵)، آموزش روخوانی و روان خوانی ، ساری: شلفین، چاپ سوم.
  3. ارکانی بهبهانی حائری، محمود(۱۳۷۹)، فرهنگ تربیت فرزند در اسلام ، قم: پیام مهدی(عج)، چاپ اول. ۴٫ اسرار، مصطفی(۱۳۷۳)، دانستنی های قرآن ، تهران: محیا، چاپ ششم.

 

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

78 − 71 =