اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستم درس ریاضی را برای دانش آموزانم شیرین وجذاب کنم ؟

اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی

در رابطه با اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی تدریس جذاب ریاضی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستم درس ریاضی را برای دانش آموزانم شیرین وجذاب کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستم درس ریاضی را برای دانش آموزانم شیرین وجذاب کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم  موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم

انتخاب راه جدید به صورت موقتی :

به منظور اجرای دقیق راه حل های به دست آمده و رفع مشکل یادگیری این کودکان ابتدا سعی نمودم در امر یادگیری هر مفهوم مستقیما آنان را با موضوع یادگیری درگیر نمایم و متوجه شدم برای یادگیری بیشتر مفاهیم ریاضی ، این کودکان احتیاج به انجام یک سری فعالیت های ذهنی ساده تر در رابطه با آن مفهوم دارند،كه اگرآن رابابازي انجام دهند درذهن شان بصورت دايمي وجودخواهدداشت.

به عنوان مثال درپايين چندمثال راكه باتوجه به مواردبالا انجام داده ام ر امي آورم.

الف-تدريس ساعت درپايه دوم

دركتاب پايه دوم ابتدايي ۲تا۳ صفحه قبل ازتدريس ساعت  دانش آموز بايد يادبگيرددو تا  دوتا ويا سه تا سه تا ودرنهايت پنج تا پنج تا بشمارد.براي تدريس اين مطلب دانش آموزان رادرحياط آورده وآن ها رابه صورت دايره وار مي گذارم وبا بازي اين كارراانجام مي  دهم.چند روز بعدآن ها رابه بيرون آورده وبازهم دايره وارقرارداده و۱۲ نفررادرروي خطوط دايره قرارداده وبه آن هامي گوييم مي خواهيم كارساعت راانجام دهيم.وبه هرنفريك شماره از۱ تا۱۲ مي دهيم.وسپس يك شماره هم مخفيانه به هرنفرداده تادرجيب خودقايم كند.كه همان شماره هاي دقيقه هاهستند.

سپس يك نفررادرمركزدايره قرارداده وباطناب ورزشي دونفرديگررانيزباطناب كوتاه (براي نشان دادن ساعت) وباطناب بزرگ (برا ي نشان دادن دقيقه ) قرارمي دهيم .وهربارجاي ساعت ودقيقه راعوض كرده وسپس ازبچه ها ساعت رامي پرسيم .كه معمولا درست مي گويند ولي براي دقيقه چندبار بايد تكرار كنيم وبعدازهربارپرسيدن از نفري راكه طناب عقربه شماردرروي شماره او ايستاده است

مي خواهيم بعداز جواب بچه ها عددي را كه درجيب خود مخفي كرده است نشان دهد.

اگر درست بود دانش آموزان تشويق مي شوند واگر غلط بود بيشتردقت مي كنند.ومرحله ي بعدي هردانش آموزيك ساعت درست كرده وباخودبه كلاس مي آورد.ويك ساعت نيزدركلاس نصب كرده وهرروز ازچندنفرمي پرسيم تاديگر تمامي آنها يادبگيرند.

ب-آموزش محور

براي انجام اين تدريس اول دركلاس مسابقه پرش مي گذاريم ودرروي زمين دركلاس خطي مي كشيم كه شماره دارد.هردانش آموز براي تدريس جمع بايد دوباربپرد.مقدارپرش آنها باجمع حساب مي شود دانش آموزاني كه بتوانندبيشتربپرند برنده هستند.

ودرمرحله بعددرروي تابلو آموزش داده مي شودواين بارآقاخرگوشه مي پرد. درپايان دانش آموزان بدون كمك معلم خودشان صفحه مورد نظرراحل مي كنند.

پ-تدريس اعدادزوج وفرد

ابتدابه دانش آموزان دانه هاي يكي ده تايي رابه صورت گروهي دراختيارآنان مي گذاريم .بچه ها اين دانه ها چندتا هستند؟جواب مي دهند ۲تا آيا مي توانم آن هارا جفت كنم ويك دسته دوتايي درست كنم؟ بله سپس ۴تا دانه وهمين طور ۶ تادانه وهمين طور ۸ دانه رادراختيار آن ها  قرارمي دهم وهمان سؤالهاي قبلي رامي پرسم .وجواب بله است .حالا دانه هاي ۳ تايي و۵ تايي و۷ تايي و۹تايي رادراختيار آنان مي گذارم .ومي گويم بچه هااين عددها راكه دوتادوتامي شدند برايم بگو.ونتيجه مي گيريم هرعددي كه يكان

( ۰،۲،۴،۶،۸)دارد زوج يا دوتايي است.

ودرمرحله بعدي جدولي به صورت بازي لي لي دركلاس رسم كرده وسپس دانش آموزان رامي گوييم روي اعداد زوج بايد بپري واشتباه نكني واگراشتباه نكرد برنده خواهدشد.بچه هابا شوق تمام اين بازي رادنبال كرده وحواسشان به طرف بازي جلب شده است .

مرحله بعددانش آموز بايد روي اعداد فرد بپرد.بعضي وقت هاهم اعداد راعوض مي كنيم.تاباعث تكرارمكررات نشود .وبچه هاازروي ديگران اين كارراانجام ندهندوبه فكركردن وادارشوند.

ضرورت اجراي طرح

باتوجه به اين كه بعضي ازدانش آموزان بسيارپرجنب وجوش هستند،وبا روش ها ي پرسش وپاسخ ميانگين هاي يادگيري پايين مي آيد ودرضمن باتوجه به نظر بسياري ازهمكاران كه، دانش آموزان پايه هاي پايين بيشترتمايل به بازي دارند وهمچنين باتوجه به سخن بسياري ازبزرگان كه« بازي تفكركودك است» لازم ديدم كه اين دروس ومطالب ديگرراتامي توانم فعال وپرجنب وجوش نمايم.

وهمچنين در بازي هاي آموزشي دانش آموزان  درس رابه طور عميق تري يادگرفته وبرايشان شيرين تر وجذاب ترخواهد بود.

توافق راه حل هاي اجرايي

پس ازاجراي طرح درخصوص ميزان موفقيت طرح باهمكاران صحبت شدهمگي طرح راموردتمجيدقراردادندودرمورد راه حل اجرايي همه متفق القول معتقدبودندكه تااين گام اجرا طرح موفق بوده است.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

کسب نتایج  پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله جذاب کردن درس ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

منابع:

۱-ادهم ماراللو علي اكبر-روش هاي فعال سازي درس رياضي

۲-خليلي زهرا-بررسي علل ضعف تعدادي ازدانش آموزان پايه اول دردرس رياضي

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

39 + = 46