نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف کلاسم را بهبود بخشم؟

اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی

در رابطه با اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی بهبود وضعیت درسی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف کلاسم را بهبود بخشم؟با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در  ۳۰صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف کلاسم را بهبود بخشم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف

تجزیه وتحلیل داده ها

طبق لیست نمرات ومعدل دانش آموزان میانگین کل نمرات این ۸ دانش آموز نمره ی -/۷- می باشد که بسیار نامطلوب است؟ چه عواملی باعث این افت نمره شده است؟

چه موانعی باعث پیشرفت این دانش آموزان شده است ؟آیا واقعاً تمایلی به تحصیل ندارند؟ آیا از آینده ای که در انتظارشان است خبر ندارند؟اینها سوالاتی بود که به ذهنم می- آمد. با توجه به شواهد ۱ اعم از لیست نمرات، بررسی پاسخ نامه ها، بحث  و تبادل نظر با همکاران محترم در رابطه با دلایل افت تحصیلی در مدرسهً خودمان و با استفاده از مطالعه کتاب ها و تحقیقات قبلی در این زمینه ۲ نمونه نمودار استخوان ماهی رسم نمودم .

  • نموداری با توجه به علل عمده ای که خودم احساس می کردم در کلاسم وجوددارد.   (نمودار۲)که ریز علتها را در این نموداربا استفاده از نظر همکارانم و پراکنده گردآوری نموده ام .
  • نمو داری نیزبا توجه به علل عمده بر اساس تجزیه و تحلیل مطالعه کتاب ها وتحقیقات قبلی رسم کردم.

پس از بررسی نمودارهای استخوان ماهی و تجزیه و تحلیل آنها به این نکته پی بردم که رفع بعضی عوامل از حیطه اختیار من خارج است و نمی توانم آنها را برطرف کنم و نباید به آنها توجه کنم، امّا تعدادی از عوامل هستند که می توانم آنها را تا حدودی ضعیف کرده یا از بین بیرم. در همین راستا تعدادی از عوامل که حذف آنها مرا به هدفم نزدیک تر می کرد را انتخاب کرده و دور آنها خط کشیدم. یافتن راه حل ها

برای از بین بردن عوامل موثر بر افت تحصیلی راه هایی وجود دارد که بر اساس بحث و گفت و گو با همکاران ومطالعه و تجربه خودم آنها را گردآوری نمودم. در حقیقت دراجرای راه حل ها عواملی باید به وجود بیایندتا معلول از بین برودکه من آن ها را در نموداری به نام نمودار عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی نوشتم(نمودار۴).

با توجه به این نکات برای از بین بردن یا کاهش اثر، انتخاب کرده بودم راه حل ها را نوشتم.

علت۱:عدم علاقه به ادامه تحصیل

راه حل ها

۱- مشاوره با دانش آموز

۲- مصاحبه با والدین

۳- کم کردن انتظارات عالی

۴- تشویق دانش آموز

۵- مقایسه نکردن دانش آموز با دیگران

علت۲:عدم درک ارزش کاروتوان آینده نگری

راه حل ها

۱- معرفی افراد موفق

۲- مطالعه کتاب غیر درسی

۳- صحبت با دانش آموز

علت۳:نداشتن انگیزه

راه حل ها

۱- ایجاد علاقه به درس

۲- دادن مسؤلیت

۳- تشویق به موقع

علت۴:ترس و اضطراب امتحان

راه حل ها

۱-ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموز

۲-آمادگی قبل از امتحان

۳-صحبت با والدین

۴-در نظر گرفتن هدف های کوتاه مدت

علت۵ : سردر گمی در خانه

راه حل ها

۱- مشاوره با والدین

۲- کم کردن سرگرمی ها

۳- نظارت والدین

علت۶: عدم رابطه بین خانه و مدرسه

راه حل ها

  • دعوت از والدین
  • توجیه والدین
  • فراهم آوردن امکانات

علت۷::بی توجهی والدین نسبت به امور درسی فرزندشان

راه حل ها

۱- ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه

۲- مقایسه نکردن دانش آموز با دیگران توسط والدین

۳- جلوگیری از تمسخر و تحقیر شدن

۴- فشار درسی نیاوردن به کودک

۵- کم کردن اختلافات خانوادگی

انتخاب طرح جدید و اجرای آن

پس از بررسی کامل متوجه شدم که برای رسیدن به هدفم روش های بسیاری وجود دارد که دیگران هم استفاده کرده و گاهاً نیز موفق شده اند. اما من ۳ روش برای دستیابی به هدفم پیدا کردم که خیلی سریع می توانستم با اجرای آن به بسیاری از عوامل اثرگذار بر پیشرفت تحصیلی دست پیدا کنم که هنوز در هیچ جایی و کتاب و تحقیقی نوشته نشده  است

روش اول: دادن برنامه ی درسی

قبل از هر کاری چون به این نتیجه رسیده بودم که دانش آموزانم در خانه برنامه درسی منظمی ندارند و دچار سردرگمی هستند با کمک خود دانش آموزان در تاریخ ۱۲/۹/۹۱ در ساعت انشا شروع کردیم به تهیه یک برنامه درسی که در توان کلیه دانش آموزان باشد. برای این که بعد از تعطیل شدن کلاس و رفتن به خانه بدانند چه ساعتی باید چه کاری انجام دهند این بیشتر یک برنامه پیشنهادی بود که کلیه دانش آموزانم از آن استقبال کردند.

روش دوم:تبادل نظررودرروی دانش آموز قوی با ضعیف   .

باتوجه به پاسخ های پرسشنامه قبلی و آگاه بودن از برنامه ریزی کردن دانش آموزان قوی خودم برای درس خواندن ۸ نفر از دانش آموزان ممتازم را قبلاً با آنها نیز در این باره صحبت کرده بودم (در تاریخ (۱۶/۹/۹۱) و ۸ نفر دانش آموز تحت تحقیق را صدا زدم و آنها را به کلاس خالی قرآن بردم هر دانش آموز ممتاز با یک دانش آموز ضعیف در یک نیمکت نشاندم(گروه های دونفره) و از آنها خواستم در رابطه با سوالاتی که روی تخته می نویسم با هم تبادل نظر کنند.پیوست(۶). قرار شد سئوال هارا یکی یکی پاسخ دهند و ابتدا دانش آموز ضعیف، سپس دانش آموز قوی توضیح دهد. آنها به سوالات جواب می دادند و وقتی نظارت می کردم متوجه می شدم که دانش آموزان ممتازچه زیباجواب ها را می دادندو دانش آموزان ضعیف به خوبی و با دقت گوش می دادند. در آخر نیز با پایان یافتن تبادل نظرها خودم نیز با پرسش و پاسخ هایی بحث را کامل کردتااگر پاسخ بعضی سوال ها ناقص بود یا هدف رسانده نشده بود کارناتمام نماند و من به هدفم در این روش نزدیک شوم.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  بهبود وضعیت درسی دانش آموزان ضعیف نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی 

فهرست منابع

  • صفوی،امان الله.(۱۳۷۵). کلیات روشها و فنون تدریس،تهران، انتشارات معاصر،چاپ ششم.
  • پارسا،محمد.(۱۳۵۷).نظریه های یادگیری و آموزشی،دانشگاه تربیت معلم ،چاپ اول.
  • قانمی،علی.(۱۳۷۸).خانواده و مسانل مدرسه ای کودکان،نشر آرین، چاپ سوم.

۴-سیف ،علی اکبر.(۱۳۸۰).روشهای اندازه گیری وارزشیابی آموزشی،نشر دوران،چاپ چهارم.

۵-قاسمی پویا،اقبال.(۱۳۸۲). راهنمای پژوهش در عمل،پژوهشکده تعلیم و تربیت،چاپ چهارم.

۶-نصیریان،،شهناز.(۱۳۸۲). ارانه ی راهکارهای مناسب جهت کاهش افت تحصیلی دانش آموزان، انتشارات آموزش وپرورش.

۷-مبینی پویا،محمد رضا.(۱۳۸۶٫ راهنمای نوشتن چکیده ی مقاله،  سه شنبه،دوم بهمن ۱۳۸۶

۸-رحیمی،عبدالکریم.(۱۳۸۶). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش

  • rie.ir
  • farsedu.ir

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

58 − = 57