نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم اضطراب دانش آموزم را با بازی درمانی کاهش دهم ؟

اقدام پژوهی ترس از امتحان

در رابطه با اقدام پژوهی ترس از امتحان چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی ترس از امتحان به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی ترس از امتحان به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی ترس از امتحان بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی ترس از امتحان براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی ترس از امتحان مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی ترس از امتحان در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی ترس از امتحان این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی ترس از امتحان قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی ترس از امتحان به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی ترس از امتحان، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی ترس از امتحان

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی ترس از امتحان می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی ترس از امتحان می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی ترس از امتحان

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی ترس از امتحان دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی ترس از امتحان دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم اضطراب دانش آموزم را با بازی درمانی کاهش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۳ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم اضطراب دانش آموزم را با بازی درمانی کاهش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی

سلامت روانی:

گروهی از والدین و آموزگاران چنان نگران موفقیت بچّه ها در طول سال تحصیلی اند که ناخوداگاه اضطراب را در بین خانواده و محیط مدرسه رواج می دهند و موجب کاهش سلامت روانی خود و دانش آموزان می شوند. توضیح این نکته لازم است که اندکی هشدار دادن و ایجاد انگیزه در وجود بچّه ها، موجب برنامه ریزی منظّم، افزایش حس مسئولیت پذیری، کار و تلاش آنها می شود، ولی باید توجّه داشت اگر این مقدار بیشتر از حدّ معمول باشد، مشکلات گوناگونی از جمله: افت تحصیلی و کاهش یادگیری و عدم علاقه بچّه ها را به دنبال خواهد داشت.

اعتماد به نفس:

بسیاری از دانش آموزان قبول دارند زمانی که دقیق تر و عمیق تر مطالعه می کنند اضطراب امتحان در آنان به حداقل کاهش می یابد. این امر نیز بدان دلیل است که هرچه درباره ی موضوعی بیشتر بدانند، مهارت و اعتماد بیشتری نسبت به داشته های خود پیدا می کنند.

روش گرداوری اطلاعات:

پس از گذشت چند هفته از سال تحصیلی و برگزاری آزمون های سنجش آزمایشی متوجه شدم که دانش آموزم به نام (س_ه) ترس و دلهره و اضطرابش از امتحان بیشتر از دیگر دانش آموزان می باشد، و اضطراب زیادی دارد به طوری که باعث شده این اضطراب و اضطراب روی کلیه مسائل آموزشی اش تاثیر بگذارد.  .

مصاحبه با دانش آموزان در رابطه با اضطراب

برای گرد آوری اطلاعات و یافتن پاسخ پرسشنامه ای با دانش آموزان مطرح کردم :

دانش آموز گرامی:

لطفاً جملات زير را به دقت بخوانيد و يكي از چهار گزينه را كه به بهترين وجه ممكن ويژگيهاي شما را بيان ميكند، علامت بزنيد. براي اين كه راحتتر بتوانيد به سؤالات زير پاسخ دهيد خود را در حال انجام يك امتحان فرضي تصور كنيد و با توجه به احساسات، افكار و رفتارهايي كه در حين امتحان يا قبل از آن از شما سر ميزند، پاسخ دهيد.

۱- با وجود تلاش زياد، باز هم نميتوانم موقع امتحان، تمركز حواس داشته باشم.

۲- هر چه به روز امتحان نزديكتر ميشوم، يادگيري مطالب برايم دشوارتر ميشود.

۳- قبل از شروع امتحان، خيلي ناآرام و بيقرار ميشوم.

۴- حتي وقتي درسي را خوب خواندهام باز هم موقع امتحان دچار دلهره ميشوم.

۵- دلواپسم كه مبادا در امتحاناتم نمره خوبي نگيرم.

۶- در جلسه امتحان براي جواب دادن به سؤالات احساس ناتواني ميكنم.

۷- هر چه سؤالات امتحان دشوارتر باشد نگراني و دلهرهام در جلسه امتحان بيشتر ميشود.

۸- در باره شكست در امتحان زياد فكر ميكنم.

۹- در ايام امتحانات دچار ناآرامي و بيقراري ميشوم.

۱۰ – به محض اين كه چشمهايم به سؤالات ميافتد، حس ميكنم كه هيچكدام را بلد نيستم.

۱۱ – هنگام امتحان آن قدر عصبي ميشوم كه نميتوانم سؤالات را به درستي بخوانم.

۱۲ – به خاطر دستپاچگي در جلسه امتحان، در پاسخ دادن به سؤالات اشتباه ميكنم.

۱۳ – نگرانم كه مبادا از عهده امتحانات برنيايم.

۱۴ – هنگام امتحان نميتوانم آرامش خود را حفظ كنم.

۱۵ – به خاطر نگراني زياد در مورد امتحان، يك مطلب را بارها مي خوانم، ولي باز هم خوب ياد نميگيرم.

۱۶ – موقع امتحان دچار دلشوره ميشوم.

۱۷ – اگر در يك امتحان نمره كم بگيرم در مورد شايستگي و لياقتم دچار ترديد ميشوم.

۱۸ – امتحانات سختتر مرا مضطربتر ميكند.

۱۹ – به علت عصبي شدن در جلسه امتحان، نتيجه امتحانم خوب نميشود.

۲۰ – هنگام امتحان احساس مي كنم كه قلبم به شدت ميزند.

۲۱ – در امتحان نمي توانم آنچنان كه هستم، خودم را نشان دهم.

۲۲ – هنگام امتحان دستپاچه مي شوم.

۲۳ – هنگام امتحان تمام بدنم مي لرزد.

۲۴ – نگراني و ترس از امتحان باعث ميشود كه سؤالات را جا به جا جواب بدهم.

۲۵ – ترس از امتحان باعث ميشود كه حقم ضايع گردد.

تجزیه و تحلیل اطلاعات:

برای رهایی از اضطراب پس از مصاحبه و مشاهده به راهکار های زیر دست یافتم:

  1. حساسیت زدایی منظم
  2. ایمن سازی در مقابل اضطراب
  3. آموزش مهارت های مطالعه
  4. مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی
  5. ایمن سازی در مقابل اضطراب
  6. آموزش توجه (عدم توجه به محرك های نامربوط به تكلیف و توجه به محرك های مربوط به تكلیف)

نقش اولیای مدرسه در كاهش اضطراب امتحان :

-ایجاد رابطه صمیمی و دوستانه با دانش آموز مضطرب

-محبت کردن به دانش آموزان و صحبت کردن پیرامون مسائل مختلف به صورت دوستانه

– عدم ایجاد ترس و واهمه از امتحان در دانش آموزان ( جلسه ی امتحان نه انتقام)

– اطمینان خاطر به دانش آموزان درراستای طراحی سؤالات از متن كتاب

– گنجاندن سؤالات دشواردر شماره های آخر

– اجتناب از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان

– هدف امتحان ارزیابی از دانسته های دانش آموزان می باشد نه آنچه را كه نمی دانند

– توجه به اصول سنجش و اندازه گیری خصوصاً سطح دشواری سؤالات

– اجرای امتحانات مستمر و خودآزمایی به منظور آشنا كردن دانش آموزان با سؤالات و نحوه ی امتحان

– و …

راه حل پیشنهادی:

برای تقلیل و کاهش اضطراب و اضطراب دانش آموز راه کارها و راهبردهای ذیل پیشنهاد می شود:

۱-     ایجاد رابطه صمیمی و دوستانه با دانش آموز

۲-     برقراری ارتباط با اولیای دانش آموزم در خصوص برطرف نمودن اضطراب و اضطراب در دانش آموز

۳-     استفاده از روش های نوین علمی و آموزشی که بتواند فرایند یادگیری در دانش آموزان را تسهیل نماید .

۴-     نیل به هدفهای ارزشمند آموزشی که بدانیم علی الاصول نه تنها دانش آموز نباید ترس و دلهره ای به خود راه دهد بلکه باید به این درجه از آمادگی علمی برسد که مشتاقانه به انتظار روزهای امتحان باشد.

اقدام راه حل های پیشنهادی (اقدام و اجرای راه حلها):

با عنایت به مواجه بودن دانش آموزم و اضطراب شدیدش در کلاس ، چند راه کار را جهت کاهش و تقلیل دلهره و اضطراب به ترتیب و شرح ذیل معمول داشتم:

  • تماس تلفنی با اولیای (س_ه) و درخواست مساعدت آنها
  • (س_ه) را همیشه پیش خودم می آوردم و به وی محبت می کردم.
  • با (س_ه) ارتباط صمیمی برقرار کردم به طوری که پیش من راحت بود و حرف های دلش را می زد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  کاهش اضطراب دانش آموزم با بازی درمانی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی

منابع و مآخذ

۱- خسرو اميرحسيني (۱۳۸۴) مهارت پژوهشگري در آموزش(اقدام پژوهي)،تهران، عارف‌كامل ،چاپ دوم

۲-  ابوالفضل بختیاری و یوسف ایرانی (۱۳۸۴) ، روش تحقیق عملی(اقدام پژوهی)،تهران ، انتشارات لوح زرین ، چاپ دوم

۳-  علي رؤوف (۱۳۸۶)پژوهش در كلاس درس و مدرسه ، تهران ، مدرسه ، چاپ دوم

۴-  رضا ساکي و ديگران(۱۳۸۳) اقدام‌پژوهي: راهبردي‌براي آموزش و‌تدريس،تهران، وزارت آموزش و پرورش ،پژوهشکده تعليم و تربيت،چاپ اول

۵-  وجه الله سيف الهي (۱۳۸۴)اقدام پژوهي : آموزش يک دوره کامل روش تحقيق اقدام پژوهي،تهران، عابد،چاپ اول

۶-  وجه الله سيف الهي (۱۳۸۲) راهنمايي اقدام پژوهي (طرح معلم پژوهنده ) در آموزش و پرورش ، رشت ، انتشارات گيلان ، چاپ دوم

۷-  اقبال قاسمي پويا (۱۳۸۲)راهنماي معلمان پژوهنده،تهران،نشر اشاره،چاپ چهارم

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

73 − = 64