اقدام پژوهی مدیر مدرسه پیرامون مقوله چگونه توانستم تفکر پژوهشی را در دانش آموزان توسعه و تقویت نموده و فرهنگ پژوهش را در آنها نهادینه سازم؟

اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی

در رابطه با اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

گزارش اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی مدیر مدرسه تفکر پژوهشی دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی مدیر مدرسه پیرامون مقوله چگونه توانستم تفکر پژوهشی را در دانش آموزان توسعه و تقویت نموده و فرهنگ پژوهش را در آنها نهادینه سازم؟ بانگارش برنامه قابل ویرایش ورد وبه صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

اقدام پژوهی مدیر مدرسه پیرامون مقوله چگونه توانستم تفکر پژوهشی را در دانش آموزان توسعه و تقویت نموده و فرهنگ پژوهش را در آنها نهادینه سازم؟  نمونه ای کامل و بی نظیر درسایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان براین باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی مدیر مدرسه  می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.دراین رابطه هم اقدام پژوهی مدیر مدرسه را تایید ومبتنی برآخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی مدیر مدرسه  موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقاله تقویت تفکر پژوهشی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی

چکیده ومقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی

جمع آوری داده ها وشواهد یک پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی

تفسیر وتجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت تفکر پژوهشی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید ونظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی

انتخاب راه حل جديد به صورت موقت

امروزه در دنیا مدارس به عنوان بستر اصلی تفكر، تتبع و تفحص مسایل مبتلا به در جامعه شناخته شده اند. در صورتی که مدارس با رویکرد پژوهش- محور برنامه های درسی خود را تدوین کنند و آن ها را به اجرا در آورند.جامعه ای با سطح علمی بالا خواهیم داشت. برای تحقق اهداف طرح در رابطه با ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان به فعالیت های پژوهشی، راهکارهای زیر انتخاب گردید:‌

۱) فرهنگ سازی تحقیق و پژوهش وتشکیل کارگاه های آشنایی با روش تحقیق و پژوهش (تهیه پرو پوزال) ودر نهایت انتخاب رابط پژوهشی کلاس ها

۲) توجیه والدین برای تشویق و ترغیب دانش آموزان پژوهشگر و فراهم آوردن فضای پژوهشی برای آنان

۳) فراهم آوردن امکانات علمی و مالی برای دانش آموزان ارائه دهنده طرح

۴) برگزاری نمایشگاه دست ساخته ها، همایش های علمی دانش آموزی و ارتباط و تعامل بیشتر با گروه های آموزشی

۵) ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های دانش آموزان و رشد وتوسعه بنیه علمی و پژوهشی آنان

۶) فراهم نمودن امكان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی داخل وخارج كشور در سطح خودشان از طریق اینترنت

۷) ایجاد بانك اطلاعاتی مورد نیاز دانش آموزان

۸) تجهیزكارگاه ها وآزمایشگاه ها وكتابخانه  برای انجام پژوهش های دانش آموزی

۹) حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و نظارت و هدایت طرح های تحقیقاتی آنان

۱۰) ایجاد زمینه برقراری ارتباط پژوهشگران دانش آموز با سایر نهادها و موسسات علمی و پژوهشی وآموزشی

۱۱) تشكیل انجمن های علمی و پژوهشی دانش آموزی در مدرسه

۱۲) به كارگیری دبیران و اساتید مجرب برای آموزش و راهنمایی طرح های پژوهشی دانش آموزان

۱۳) اشاعه تجربه‌های پژوهش و نوآوری‌‌های دبیران در مدرسه و ایجاد انگیزه برای رشد و بالندگی

۱۴) مستندسازی تجربه‌های مفید دبیران برای استفاده كلیه دانش آموزان

۱۵) تقویت خودباوری در دبیران و كمك به رشد و شكوفایی استعدادهای بالقوه ی آنان در حل مسایل

۱۶) فراهم ساختن زمینه‌ ارتقای دانش‌ پژوهشی دبیران

۱۳) كاربست یافته ‌های پژوهشی دبیران و دانش آموزان

۱۴) برگزاری مسابقات علمی – پژوهشی

۱۵) تشكیل نمایشگاه هایی از دست ساخته ها و نتایج پژوهشی دانش آموزان

۱۶) فراهم نمودن زمینه های مشاركت دانش آموزان پژوهشگر در پژوهش های ملی و منطقه ای

۱۷) جلب نظر دبیران به اهمیت تحقیق و پژوهش در فرآیند یاددهی یادگیری

۱۸) تهیه تراکت های مختلف در مورد پژوهش و تحقیق

۱۹) دعوت از مسئولین جهت نواختن زنگ پژوهش در هفته پژوهش

۲۰) اهداء جوایز به دانش آموزان برتر تحقیق و پژوهش در مسابقات

۲۱) برپایی نمایشگاه در محل کتابخانه و فروش کتاب با تخفیف

۲۲) بازدید از نمایشگاه کتاب ارشاد نهاوند

اجراي راه حل های جديد

از بین راه حل های پیشنهادی، راه حل های زیر انتخاب و اجرا گردیدند:

۱) ضمن تعامل بیشتر با دبیران آموزشگاه در زمینه تحقیق و پژوهش فرهنگ سازی انجام گرفت.

۲)‌ضمن انتخاب رابطین پژوهشی کلاس ها و تشویق بهترین رابط ها، اطلاع رسانی بیشتری در زمینه فعالیت های پژوهشی و تشکیل کارگاه های آشنایی با روش تحقیق و پژوهش، خلاقیت، آموزش روش حل مسأله انجام گرفت.

۳)‌توجیه والدین برای تشویق و ترغیب دانش آموزان پژوهشگر و فراهم آوردن زمینه پژوهشی حتی در منزل.

۴)‌از آنجا که امر آموزش زمانی تحقق می یابد که با پژوهش همراه باشد لذا قبل از اینکه دانش آموزان علاقه ای نشان دهند باید دبیران تفکر پژوهشی داشته باشند، لذا بدین منظور تعدادی جلسه در این زمینه با دبیران برگزار گردید .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله  تقویت تفکر پژوهشی اقدام پژوهی مدیر مدرسه

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی اقدام پژوهی مدیر مدرسه

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی اقدام پژوهی مدیر مدرسه

کسب نتایج  پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی اقدام پژوهی مدیر مدرسه

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی اقدام پژوهی مدیر مدرسه

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی اقدام پژوهی مدیر مدرسه

منابع و مآخذ

۱- استيگر، رالف سي (۱۳۷۰). راههاي تشويق به پژوهش، مترجم پروانه سپرده، تهران: دبيرخانهء هيأت امناء كتابخانه هاي عمومي كشور

۲- بابائي، نظامعلي (۱۳۸۳). چگونگي علاقمند كردن دانش آموزان به درس علوم اجتماعي ، آموزش و پرورش خدابنده، برنامه اقدام پژوهي .

۳- پاورز، ملوين و رابرت اس استارت (۱۳۶۹). راهنماي تمركز بهتر، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي.

۴- پولادي ، كمال (۱۳۸۷) . رويكردها و شيوه هاي ترويج خواندن، تهران : مؤسسهء فرهنگي و هنري پژوهشي تاريخ ادبيان كودكان.

۵- دلجو، شريعت (۱۳۸۷) . شيوه هاي يادگيري و پژوهش ، تهران: مؤسسهء فرهنگي و هنري سپهر سخن.

۶- ديل سالواك (۱۳۸۲) ـ شوق كتاب، ترجمه مرضيه هدايت، تهران : انتشارات نوربخش.

۷- روزنامهء ايران، شماره ۴۴۶۱٫

۸- سعادت آبادي نسب، محمّد جعفر، مختاري، حيدر (۱۳۷۷). ايجاد انگيزه پژوهش در كودكان و نوجوانان ، تهران : پژوهشنامهء ادبيات كودك و نوجوان.

۹- شعباني، زهرا (۱۳۸۰). روش هاي پژوهش و يادگيري، تهران : مؤسسهء آفتاب انديشه.

۱۰- شعاري نژاد (۱۳۷۹). ادبيات كودك و نوجوان ، تهران : انتشارات دبيزش.

۱۱- طوسي، بهرام (۱۳۷۱). مهارتهاي پژوهش ، مشهد : انتشارات ترانه.

۱۲- معتمدزاده، كاظم (۱۳۷۹) وسايل ارتباط جمعي ، تهران : نشر دانشگاهي ، چاپ سوّم.

۱۳- معروف زاده ، عبدالحميد (۱۳۸۸). بررّسي عوامل ترغيب كننده و بازدارنده ، پژوهش در ميان مراجعان كتابخانه هاي عمومي فصلنامه علمي ـ پژوهشي ، دوره ۱۶، شماره اوّل، بهار ۱۳۸۹٫

۱۴- علاقه بند، علي (۱۳۷۷). جامعه شناسي آموزش و پرورش ، تهران : نشر روان.

۱۵- كاكائي، سيامك (۱۳۸۰). اصول و روش كلي پژوهش، بي تا : نظامي.

برای دانلود اقدام پژوهی مدیر مدرسه و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

99 − = 93