اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم از طریق تلفیق درس قرآن با هنرمیزان فعالیت و مهارت در روخوانی دانش آموزان را افزایش دهم ؟

اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر

در رابطه با اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله در سایت ما قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱٫ توصیف کردن ۲٫ طبقه بندی کردن ۳٫ پیش بینی کردن ۴٫ تفسیر کردن ۵٫ تحلیل ۶٫ ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر به روش نوین امکان پذیر نیست.

اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

اهداف اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر در ایران

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

بهترین نمونه های اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر

حال اجرای یک نمونه اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر می تواند مجدداً این سنّت مورد غفلت قرار گرفته در کار معلمی را احیا کند.تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان یکی از مهارت های ضروری در حرفه ی معلمی است و عدم آشنایی با این مقوله موجب قضاوت و داوری نادرست از آموخته های فراگیران می شود .در تربیت معلم و رشته های دبیری درسی تحت عنوان «تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی » تدریس می شود.در این درس معلمان با شیوه طراحی سؤال های امتحانی ،اجرای امتحان و تحلیل امتحانات اجرا شده آشنا می شوند اما این آموخته ها نیز مثل الگوی تدریس پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند که اجرای اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر می تواند مجدداً موجب باز یادآوری مباحث تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و یا مراجعه مجدد معلمان به کتاب های مربوطه شود و زمینه لازم را برای افزایش مهارت های ضروری معلمی در آنان فراهم آورد.

اقدام پژوهی

گزارش اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

نمونه اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر دانشجو معلمان

قبل از ارائه نمونه اقدام پژوهی تلفیق قرآن با هنر دانشجو معلمان باید گفت که لازمه یک تدریس موفق،داشتن الگوی نوین تدریس از قبل پیش بینی شده است که در آن معلم از قبل در مورد هدف کلی ،جزئی و رفتاری درس آن هم در حیطه ها و سطوح مختلف آموزشی و تربیتی اندیشیده و همچنین شیوه تدریس و رسانه های آموزشی مناسب را انتخاب کرده باشد.همچنین در مورد فعالیت خود و فراگیران هنگام تدریس و نحوه ارزشیابی تشخیصی،تکوینی و پایانی و ارائه و تکالیف خلاق به آنان از قبل چاره ای اندیشیده باشد.

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم از طریق تلفیق درس قرآن با هنرمیزان فعالیت و مهارت در روخوانی دانش آموزان را افزایش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم از طریق تلفیق درس قرآن با هنرمیزان فعالیت و مهارت در روخوانی دانش آموزان را افزایش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجارب برتر تربیتی

تیم تدوین تجارب برتر تربیتی یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

آشنايي با مفهوم برخي از پيام هاي قرآن؛

شناخت و تقويت استعدادهاي دانش آموزان در گرايش هاي گوناگون آموزش قرآن.

محتواي آموزش قرآن در دوره ابتدايي با توجه به جامعيت آموزش قرآن و اصول حاکم بر اين آموزش، که مهم ترين آن جذاب و دلپذير بودن محتوا و روش هاي تدريس با تاکيد براستفاده ازهنر براي دست يابي هرچه بيش تر به پيامدهاي عاطفي آموزش است. محتواي آموزش قرآن در دوره ابتدايي از بخش هاي زير تشکيل مي شود:

۱- استماع سوره ها و آيات کتاب درسي از نوار آموزشي: تلاوت زيباي قرآن از جاذبه هاي هنري قرآن کريم است که همه افراد را درسنين مختلف به سوي خود جذب مي کند. از سوي ديگر در آموزش هايي که به نوعي با آموزش زبان ارتباط دارد، مهم ترين و اولين گام، شنيدن است. شنيدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن مهارت هاي اصلي زبان آموزي است. از اين رو اهميت شنيدن به عنوان اولين گام آموزش قرآن روشن مي شود. بهره گيري از استماع سوره هاي قرآن، اين فرصت را پيش مي آورد تا آموزش قرآن قبل از توانايي دانش آموزان در خواندن صامت ها و مصوت ها، آغاز شود. نکته قابل ذکر در آموزش  قرآن اين است که استماع تلاوت زيباي قرآن، هم طريقت دارد و هم موضوعيت؛ طريقت دارد زيرا صوت زيباي قرآن فضاي شورانگيز و دلپذيري را فراهم مي آورد که مملو از خاطرات و معنويت است. اين فضا به کلاس قرآن روحانيت خاصي مي بخشد و کام و جان کودکان را از حلاوت کلام وحي، آکنده مي سازد. شنيدن صوت زيباي قرآن در کلاس درس و فضاي يادگيري، انحصار نه چندان مطلوب شنيدن آيات الهي در مراسم خاصي همچون عزا و سوگواري را مي شکند و به طور طبيعي، به کودکان مي آموزد که صوت زيباي قرآن در همه زمان ها و مکان ها، روح بخش آدمي است و ديگر ايشان هرگاه بهترين نغمات قرآني را مي شنوند، خاطره ناگوار از دست دادن عزيزانشان را به خاطر نمي آورند. همچنين هم خواني دسته جمعي دانش آموزان به همراه نوارآموزشي موجب شور و شوق آن ها گشته و بهره گيري از گوش که تقريباً درآموزش و پرورش دوره ابتدايي ما به فراموشي سپرده شده است، احيا مي شود.

موضوعيت دارد زيرا يکي از هدف هاي فراموش شده درآموزش هاي رايج قرآن کريم؛ قرائت به شيوه صحيح و زيبا و با صوت و لحن عربي است. اين هدف بايد مورد توجه باشد و به تدريج در آموزش قرآن جاي خود را باز کند. در اين ميان، استماع صوت صحيح و زيباي قرآن، بهترين، ساده ترين و عمومي ترين روشي است که امکان دست يابي به اين هدف را دراختيارعموم فراگيران قرار مي دهد. توليد نوارهاي آموزش قرآن همراه کتاب از پايه اول ابتدايي تا پايان دوره متوسطه و استفاده از آن درکلاس درس از برنامه هاي راهبردي گروه قرآن است که بحمدالله تاکنون در کنار تأليف هر کتاب جديدي، نوار آموزشي آن نيز توليد شده و دراختيار مدارس قرار گرفته است، تا به عنوان يک وسيله آموزشي، و نه فقط کمک آموزشي، در متن فرآيند ياددهي – يادگيري قرار گيرد.

۲- روخواني آيات قرآن کريم: دانش آموزان براي دست يابي به مهم ترين هدف آموزش قرآن در دوره ابتدايي، از پايه اول تا پايه پنجم، کلمات، عبارات، آيات وسوره هاي جزء سي ام قرآن کريم را روخواني مي کنند. اين فعاليت، بر اساس سوادآموزي فارسي و با استفاده از رسم الخط آموزشي از پايه اول ابتدايي آغاز مي شود و تا پايان دوره پنجم ادامه مي يابد. روخواني دانش آموزان از، بخش خواني کلمات و عبارات به صورت دسته جمعي، آن گاه به صورت فردي با اشاره معلم به صامت ها و مصوت ها و سپس بدون اشاره معلم آغاز مي شود و با شمرده خواني ادامه مي يابد تا به خواندن معمولي و روان خواني برسد. سير و طول زماني اين مسير براي دانش آموزان با توجه به استعدادهاي آنها متفاوت است. برخي سريعترو برخي آهسته تر اين مسير را طي مي کنند. از اصول حاکم برآموزش قرآن، توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان و عدم سخت گيري هاي بي جا نسبت به آنهاست. در آموزش روخواني، لوحه هاي آموزشي جايگاه و نقش ويژه اي دارند. اين لوحه ها به شيوه هايي که در کتاب هاي راهنماي معلم پايه هاي مختلف توضيح داده شده است، استفاده مي شود .در فرآيند ياددهي – يادگيري روخواني قرآن کريم، نقش عمده و فعال برعهده خود دانش آموزان است و آموزگار بيشترين نقش راهنما و هدايت گري را برعهده دارد.

۳- پيام هاي قرآني:

پيام هاي قرآني، عبارات يا آيات معمولاً کوتاه، شعار گونه و حکمت آميزي از قرآن کريم است که ضمن برخورداري از زيبايي و بلاغت، مفهوم ارزشمند اخلاقي، تربيتي، اعتقادي و اجتماعي خاصي را دارد. آشنايي با پيام هاي قرآني نيزهم طريقيت دارد وهم موضوعيت؛ طريقيت دارد زيرا در درس قرآن به ويژه در دوره ابتدايي به اقتضاي موضوع و هدف هاي آموزش مورد نظر، امکان درک معنا و مفهوم موضوع يادگيري براي دانش آموزان، کم تر فراهم مي شود. به طور کلي، اين امرمي تواند يک نقص محسوب شود و حتي از نظر روان شناسي يادگيري، برخي پيامدهاي نامطلوب داشته باشد.

براي مثال گاهي گزارش مي شود که دانش آموزان، آموزش قرآن را با علاقه و انگيزه خوبي آغاز مي کنند، ولي به تدريج از اين انگيزه کاسته مي شود. يک علت اين امر مي تواند عدم برقراري ارتباط معنايي بين دانش آموز و موضوع يادگيري باشد. درک معناي پيام هاي قرآني و برقراري ارتباط با موضوع پيام و گفت و گوي فعال و دو سويه ميان آموزگارو دانش آموزدرباره موضوع پيام، بهترين فرصت را در درس قرآن براي رفع نقص مذکور فراهم مي آورد و دانش آموز به وسيله درک معناي پيام ها با سخنان خدا در قرآن آشنا شده و مي آموزد که خدا در قرآن مطالب بسيار شيرين، ارزنده و مفيدي حتي براي کودکان بيان داشته است. بديهي است، اين تلقي از قرآن کريم در کنار زمينه هاي بسيار مناسب و مساعد اجتماعي و فرهنگي جامعه براي يادگيري قرآن، بسيارمفيد و ارزشمند است. يکي از هدف هاي آموزش جامع قرآن کريم، آشنايي با معارف انسان ساز آن است و يکي از بهترين راه هاي اين آشنايي در دوره ابتدايي، بيان اين معارف در قالب پيام هاي قرآني است. مفهوم پيام هاي قرآني عموماً در قالب تصاوير جذاب، داستان هاي کوتاه، شعر و قطعات ادبي مناسب ارائه مي شود تا هرچه بيش تر مورد توجه دانش آموزان قرارگيرد. هر چند که دانش آموزان در دوره ابتدايي عمدتاً در صدد فراگيري مهارت روخواني و قرائت قرآن هستند، ولي طرح پيام هاي قرآني مانع از آن است که دانش آموزان گمان کنند که قرآن و آموزش آن مجموعه اي از مطالب مقدس و الهي است که بايد نحوه خواندن آن را آموخت، ولي از آن ها هيچ معنا و مفهومي عايد ما نمي شود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان  اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم 

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

فهرست منابع و مآخذ

  1. قرآن مجید.
  2. احمدی، سید مهدی(۱۳۸۵)، آموزش روخوانی و روان خوانی ، ساری: شلفین، چاپ سوم.
  3. ارکانی بهبهانی حائری، محمود(۱۳۷۹)، فرهنگ تربیت فرزند در اسلام ، قم: پیام مهدی(عج)، چاپ اول. ۴٫ اسرار، مصطفی(۱۳۷۳)، دانستنی های قرآن ، تهران: محیا، چاپ ششم.

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 22 = 30